REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większe bezpieczeństwo obrotu gospodarczego

Subskrybuj nas na Youtube
CEIDG
CEIDG
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, przygotowane przez Ministerstwo Gospodarki. Nowe przepisy upraszczają procedurę sprostowania i wykreślenia wpisu z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz poszerzają zakres danych w nim zawartych. Propozycje MG ułatwiają prowadzenie firmy, usprawniają procedury administracyjne i zwiększają bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

REKLAMA

Eksperci MG uprościli procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG. Wykreślenie wpisów z systemu po upływie 24-miesięcznego okresu zawieszenia działalności gospodarczej, czy zgonu przedsiębiorcy ma następować bez wszczynania postępowania administracyjnego i wydawania decyzji Ministra Gospodarki. MG nie będzie również wydawać postanowień o sprostowaniu błędów powstałych przy przekształcaniu przez gminę wniosku o wpis z formy papierowej na elektroniczną. Z siedmiu do czternastu dni wydłuży się też czas, w jakim będzie można dokonać zmiany i złożyć wniosek o wykreślenie z systemu. Przepisy te obniżą koszty funkcjonowania administracji oraz skrócą oczekiwanie na wykreślenie czy sprostowanie danych w CEIDG.

REKLAMA

Łatwiejsze będzie również uzyskiwanie pełnych zaświadczeń o wpisie do Ewidencji. Zgodnie z nowymi rozwiązaniami, udostępnianie danych przez CEIDG nadal będzie odbywać się elektronicznie i w myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ale  przedsiębiorca będzie miał możliwość uzyskiwania z CEIDG zaświadczenia zawierającego adres zamieszkania oraz inne dane niejawne tylko w zakresie własnego zaświadczenia. Poszerzeniu ulegnie zakres danych we wpisie, który będzie zawierał m.in. informacje, czy przedsiębiorca prowadzi działalność wyłącznie w formie spółki cywilnej, oraz numer telefonu, jeżeli osoba zdecyduje, że ma być on widoczny.

Zobacz: Zmiany w CEIDG ułatwią prowadzenie firmy

Nowe regulacje dają też możliwość dołączenia do wniosku o wpis do CEIDG danych niezbędnych do zgłoszenia przedsiębiorcy oraz jego rodziny do ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego. Informacje te będą przekazywane elektronicznie do ZUS. MG chce również, aby z urzędu następowało dopisywanie do danych zawartych w CEIDG numerów identyfikacyjnych spółki, m.in. NIP i REGON.

REKLAMA

Z kolei przedsiębiorca, decydujący się na zawieszenie działalności gospodarczej we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG, nie będzie musiał jeszcze raz podawać wszystkich danych adresowych związanych z prowadzeniem firmy. Jeśli natomiast poda przyszłą datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, to do tego czasu będzie mógł zrezygnować z wpisu i jego dane nie będą publikowane w CEIDG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązania MG ułatwiają również dochodzenie przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG. Wskazanie adresu zamieszczonego w CEIDG będzie bowiem rodziło skutki administracyjne i sądowe. Proponujemy także wykreślenie z systemu przedsiębiorcy posługującego się adresem, do którego nie ma tytułu prawnego. Ułatwi to walkę z nieuczciwymi przedsiębiorcami.

Nowe przepisy porządkują także publikacje informacji o wyrokach zakazujących prowadzenie działalności gospodarczej. W orzeczeniach sądów karnych zakazany rodzaj działalności będzie wskazywany według Polskiej Klasyfikacji Działalności. Minister Gospodarki zostanie również upoważniony do trwałego usunięcia z wpisu w CEIDG informacji o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej, który zostało uznane za niebyłe (uległo zatarciu).

Zobacz serwis: Mała firma

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA