REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większe bezpieczeństwo obrotu gospodarczego

CEIDG
CEIDG
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, przygotowane przez Ministerstwo Gospodarki. Nowe przepisy upraszczają procedurę sprostowania i wykreślenia wpisu z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz poszerzają zakres danych w nim zawartych. Propozycje MG ułatwiają prowadzenie firmy, usprawniają procedury administracyjne i zwiększają bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

REKLAMA

Eksperci MG uprościli procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG. Wykreślenie wpisów z systemu po upływie 24-miesięcznego okresu zawieszenia działalności gospodarczej, czy zgonu przedsiębiorcy ma następować bez wszczynania postępowania administracyjnego i wydawania decyzji Ministra Gospodarki. MG nie będzie również wydawać postanowień o sprostowaniu błędów powstałych przy przekształcaniu przez gminę wniosku o wpis z formy papierowej na elektroniczną. Z siedmiu do czternastu dni wydłuży się też czas, w jakim będzie można dokonać zmiany i złożyć wniosek o wykreślenie z systemu. Przepisy te obniżą koszty funkcjonowania administracji oraz skrócą oczekiwanie na wykreślenie czy sprostowanie danych w CEIDG.

REKLAMA

Łatwiejsze będzie również uzyskiwanie pełnych zaświadczeń o wpisie do Ewidencji. Zgodnie z nowymi rozwiązaniami, udostępnianie danych przez CEIDG nadal będzie odbywać się elektronicznie i w myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ale  przedsiębiorca będzie miał możliwość uzyskiwania z CEIDG zaświadczenia zawierającego adres zamieszkania oraz inne dane niejawne tylko w zakresie własnego zaświadczenia. Poszerzeniu ulegnie zakres danych we wpisie, który będzie zawierał m.in. informacje, czy przedsiębiorca prowadzi działalność wyłącznie w formie spółki cywilnej, oraz numer telefonu, jeżeli osoba zdecyduje, że ma być on widoczny.

Zobacz: Zmiany w CEIDG ułatwią prowadzenie firmy

Nowe regulacje dają też możliwość dołączenia do wniosku o wpis do CEIDG danych niezbędnych do zgłoszenia przedsiębiorcy oraz jego rodziny do ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego. Informacje te będą przekazywane elektronicznie do ZUS. MG chce również, aby z urzędu następowało dopisywanie do danych zawartych w CEIDG numerów identyfikacyjnych spółki, m.in. NIP i REGON.

REKLAMA

Z kolei przedsiębiorca, decydujący się na zawieszenie działalności gospodarczej we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG, nie będzie musiał jeszcze raz podawać wszystkich danych adresowych związanych z prowadzeniem firmy. Jeśli natomiast poda przyszłą datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, to do tego czasu będzie mógł zrezygnować z wpisu i jego dane nie będą publikowane w CEIDG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązania MG ułatwiają również dochodzenie przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG. Wskazanie adresu zamieszczonego w CEIDG będzie bowiem rodziło skutki administracyjne i sądowe. Proponujemy także wykreślenie z systemu przedsiębiorcy posługującego się adresem, do którego nie ma tytułu prawnego. Ułatwi to walkę z nieuczciwymi przedsiębiorcami.

Nowe przepisy porządkują także publikacje informacji o wyrokach zakazujących prowadzenie działalności gospodarczej. W orzeczeniach sądów karnych zakazany rodzaj działalności będzie wskazywany według Polskiej Klasyfikacji Działalności. Minister Gospodarki zostanie również upoważniony do trwałego usunięcia z wpisu w CEIDG informacji o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej, który zostało uznane za niebyłe (uległo zatarciu).

Zobacz serwis: Mała firma

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA