CEIDG a koszt założenia własnej firmy
REKLAMA
REKLAMA
Jak było przed 1 lipca 2011?
Przed wprowadzeniem CEIDG na procedurę założenia firmy składały się:
REKLAMA
- wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie gminy - wolny od opłat;
- wniosek o nadanie numeru REGON w wojewódzkim oddziale urzędu statystycznego - wolny od opłat;
- formularz NIP-1- i wybór formy opodatkowania - wolny od opłat;
- zgłoszenie do ZUS - wolne od opłat;
- uzyskanie potrzebnych koncesji i zezwoleń - koszt zależny od rodzaju prowadzonej działalności.
Polecamy: CEIDG, czyli firma przez Internet
Jak jest obecnie?
Aby założyć firmę, należy wypełnić formularz CEIDG-1. Jest to jednocześnie wniosek o nadanie numeru REGON, zgłoszenie identyfikacyjne do Urzędu Skarbowego (wskazanie NIP i wybór formy opodatkowania) oraz zgłoszenie płatnika składek ubezpieczeniowych do ZUS. Wniosek ten jest wolny od opłat.
Wniosek do CEIDG powinien być opatrzony podpisem:
- może być to podpis elektroniczny (do zakupienia w jedenej z pięciu firm zajmujących się tym);
- albo może to być podpis przy pomocy tzw. „profilu zaufanego”- profil taki można założyć na stronie www.epuap.gov.pl – wymaga to jednorazowej wizytyw urzędzie, w celu potwierdzenia, usługa jest bezpłatna;
- można także podpisać wniosek własnoręcznie i osobiście złożyć go w urzędzie gminy;
- jest także możliwość podpisania ręcznie i wysłania listem poleconym- ale wtedy podpis musi być potwierdzony notarialnie.
Zatem przy wyborze jednej z bezpłatnych możliwości, podpisanie wniosku także nic nie kosztuje.
Nie ulega natomiast zmianie obowiązek uzyskiwania stosownych koncesji i zezwoleń, podlegających opłacie - organy prowadzące działalność koncesyjną są zobowiązane przesyłać dane o uzyskanych przez przedsiębiorców koncesjach i zezwoleniach do CEIDG.
Polecamy: Wszystko o CEIDG, co powinien wiedzieć przyszły przedsiębiorca
Autor: Katarzyna Wójcik
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.