REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak legalnie odtwarzać muzykę w lokalu przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Lokal przedsiębiorcy - jak legalnie odtwarzać muzykę?
Lokal przedsiębiorcy - jak legalnie odtwarzać muzykę?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy odtwarzający publicznie muzykę, filmy, czy mecze muszą za to płacić. Za brak pozwolenia na odtwarzanie może grozić kara do dwóch lat więzienia. Nie muszą płacić tylko ci, którzy wykażą, że z tego odtwarzania utworów nie czerpią korzyści.

Ci przedsiębiorcy, którzy umilają swoim klientom czas spędzony na zakupach czy też w restauracjach lub pubach puszczaniem muzyki lub transmitowaniem programów telewizyjnych, muszą pamiętać o zawarciu umów z organizacjami zbiorowymi zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, takimi jak ZAiKS i STOART.

Gdy spełnią ten wymóg i zapłacą odpowiednią opłatę, uzyskają prawo do tzw. publicznego odtwarzania. Jednak w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie czerpie korzyści majątkowych z faktu, że w jego lokalu gra muzyka bądź wyświetlany jest program telewizyjny, nie musi zawierać takich umów ani płacić dodatkowych opłat. Jasne jest jednak, że np. przy okazji oglądania meczów w pubie goście zamawiają jedzenie i napoje. Właściciel pubu osiąga więc przy tej okazji owe korzyści majątkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

Jeżeli w miejscu pracy słuchamy radia lub oglądamy telewizję publiczną, zawsze spoczywa na nas obowiązek opłacenia abonamentu RTV. W takiej sytuacji nie ma bowiem znaczenia, czy robimy to, by zwiększyć zarobek firmy czy wyłącznie w celu umilenia sobie pracy.

Policja zawsze może sprawdzić, czy lokal ma prawo do puszczania transmisji telewizyjnych lub radiowych gościom. Jeżeli okaże się, że nie - konsekwencje mogą być poważne. Zgodnie z art. 116 prawa autorskiego, kto bez uprawnienia lub niezgodnie z warunkami umowy rozpowszechnia np. nagranie, grozi mu grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

REKLAMA

Polecamy: Jak założyć firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tantiemy za odtwarzanie muzyki

Właściciele firm, zwłaszcza mniejszych, często nie zdają sobie sprawy, że opłacanie abonamentu RTV nie uprawnia ich do publicznego odtwarzania utworów w lokalach. Aby słuchać muzyki lub oglądać program telewizyjny w firmie, trzeba bowiem uzyskać odrębne pozwolenie od podmiotu uprawnionego z tytułu autorskich praw majątkowych. Takim podmiotem może być twórca utworu lub reprezentująca go organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub pokrewnymi.

Udzielaniem licencji na publiczne odtwarzanie utworów zajmują się przede wszystkim takie organizacje jak Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS), Związek Producentów Audio Video (ZPAV) czy też Związek Artystów Wykonawców (STOART). Z kim podpiszemy umowę o udzielenie licencji zależy od tego, jakiego rodzaju utwory mamy zamiar odtwarzać naszym gościom.

W przypadku muzyki będzie to ZAiKS oraz STOART. Pierwsza z wymienionych organizacji reprezentuje prawa autorów utworów, druga zaś samych wykonawców.

Natomiast jeżeli w lokalu będą odtwarzane także filmy, to wówczas trzeba dodatkowo zwrócić się o zgodę do ZAPA. W związku z tym może się okazać, że jest konieczne podpisanie umów aż z trzema organizacjami. Wynika to z tego, że częściami składowymi np. filmu często są utwory muzyczne. Z licencji wynika obowiązek uiszczenia odpowiedniej opłaty. Jej wysokość zależy najczęściej od kilku czynników.


Natomiast jeśli utwory mają być puszczane np. w pubie, opłata będzie uzależniona od liczby miejsc w lokalu. W niektórych przypadkach przedsiębiorca może zadecydować, że wysokość opłaty będzie zależała od wysokości zysków firmy. Ponadto stawki zależą także od wielkości miejscowości.

Przedsiębiorcy powinni jednak pamiętać, że czasami nie wystarczy wykupienie licencji np. w ZAiKS-ie


Niezależnie bowiem od praw autorów do utworów, jakimi są filmy czy piosenki, istnieją jeszcze prawa stacji nadawczych. Taki nadawca nie musi się zgodzić na to, by coś co jest przeznaczone dla indywidualnych odbiorców było udostępniane w miejscach publicznych.

Tak więc może się okazać, że podpisanie umowy z ZAiKS-em uprawni przedsiębiorcę tylko do odtwarzania np. muzyki. W przypadku bowiem sygnału samej telewizji, np. podczas meczu piłkarskiego, w grę wchodzą prawa pokrewne stacji nadawczych. Tak więc dany nadawca telewizyjny może na podstawie umowy wprowadzić pewne ograniczenia w warunkach nadawania przez przedsiębiorcę programu w jego lokalu. Tak zrobił np. Polsat podczas ostatnich Mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA