REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Negocjowanie ceny energii przez przedsiębiorców

ceny energii elektrycznej
ceny energii elektrycznej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie każdy przedsiębiorca ma możliwość wybrania sprzedawcy energii elektrycznej i paliwa gazowego. Rosnąca konkurencja na rynku daje coraz większe możliwości negocjacji ze sprzedawcami w kwestii warunków oferty.

REKLAMA

Zarządzający firmą wybierając nowego sprzedawcę energii, może urządzić przetarg wewnętrzny. Rozmawiając o warunkach współpracy z wieloma sprzedawcami, wybierze najtrafniejszą dla swojej działalności ofertę. Na tym etapie wszystkich interesują przede wszystkim ceny, jednak, bardzo ważne jest by przeanalizować dokładnie zapisy dokumentów. Trzeba zwrócić bowiem uwagę nie tylko na koszt rachunku, ale także na czas płatności, okres rozliczeniowy oraz warunki techniczne usługi.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że są w dokumentach zapisy, których nie można zmienić, ponieważ regulują je nadrzędne akty prawne.  - Nie wszystkie warunki umowy można zmienić, ponieważ pewne zapisy wynikają z przepisów prawa – mówi  Grzegorz Pawłowicz, ekspert Energii dla Firm. - Jednym z takich punktów jest okres rozliczeniowy, który jest zgodny z wybraną przez klienta, podczas podpisywania umowy na dystrybucję energii, grupą taryfową. Zatem przedsiębiorca może mieć wpływ  na długość okresu rozliczeniowego jedynie poprzez wybór grupy taryfowej,  i nie może go wynegocjować podczas podpisywania umowy na sprzedaż energii.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ceny do zbicia

REKLAMA

W wielu przypadkach klient może indywidualnie negocjować ceny z doradcą: przede wszystkim wysokość stawki za energię czynną (ilość energii rzeczywiście zużywanej), a także comiesięcznie doliczaną opłatę handlową. Niektórzy sprzedawcy oferują gwarancję stałej ceny lub gwarancję najniższej ceny w przypadku jeśli klient znajdzie korzystniejszą ofertę. Cenniki zazwyczaj są osobnym dokumentem, a nie integralną częścią umowy, co może ułatwić negocjacje. Warto pamiętać, że negocjacjom podlega również termin płatności – może być 14 lub 32 - dniowy, jednak tutaj często wynik zależny jest to od wielkości firmy.

- W negocjacji  warunków umowy na zakup energii , dużą rolę będzie odgrywać także skala zakupu, a więc w tym wypadku po prostu wielkość przedsiębiorstwa. Nie znaczy to jednak, że małe spółki, czy rodzinne działalności nie mają tutaj pola do działania – zapewnia Grzegorz Pawłowicz, ekspert Energii dla Firm. - Wyniki rozmów zależą bowiem od czasu trwania umowy, czy chęci skorzystania z większej ilości usług firmy. Doceniana jest także lojalność: firmy energetyczne proponują długoletnim klientom korzystne pakiety i zniżki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej - krok po kroku

Kwoty zależne od grupy taryfowej

Dla obniżenia rachunków ważne jest dobranie odpowiedniej grupy taryfowej i mocy umownej. Powinny one być dostosowane do profilu działalności i zużycia energii w określonych godzinach. Małe i średnie przedsiębiorstwa najczęściej wybierają grupę C11, w ramach której - energia elektryczna w ciągu doby rozliczana jest na podstawie jednolitej stawki bez względu na porę dnia. Jeśli wielkość zużycia energii w  firmie jest zmienna w ciągu doby, warto zastanowić się nad zmianą grupy taryfowej na wielostrefową.

W dużych zakładach produkcyjnych bardzo ważna jest minimalizacja opłat za energię bierną, czyli energię nieprzetwarzaną na pracę urządzeń. Rozwiązaniem tego problemu jest kompensacja mocy biernej. Do tego potrzebne są urządzenia, pochłaniające nadmiar mocy biernej i kierujące ją do wykorzystania przez urządzenia czynne. Wybór rodzaju kompensacji i dobranie odpowiedniego urządzenia wymaga przeprowadzenia wcześniejszego audytu techniczno-ekonomicznego w oparciu o przeprowadzone pomiary. Duże zakłady przemysłowe mają również możliwość skorzystania z kontraktu elastycznego, który pozwala na bieżącą negocjację cen w odniesieniu do stawek giełdowych.

Co warto wiedzieć o zmianach cen energii?

Oszczędności z audytu

Wiele firm sprzedających energię oferuje także dodatkową usługę w postaci audytu energetycznego. Warto skorzystać z symulacji, które tworzą audytorzy energetyczni – pokaże ona dokładnie koszty zużycia energii i dystrybucji oraz szacowany zysk przedsiębiorcy po wdrożeniu nowych rozwiązań do firmy. W przypadku, gdy sprzedawca energii ma dokładne dane klienta, godzina po godzinie to w niektórych przypadkach jest w stanie zaoferować naprawdę niskie ceny. W przypadku większych odbiorców, jak przedsiębiorstwa przemysłowe alternatywą jest zastosowanie inteligentnego licznika, który pozwala na indywidualne ustalenie cen energii. Na optymalizację kosztów energii pozwala też audyt energetyczny, który sprzedawcy proponują przy sprzedaży energii.

Argusowe oko

Przy podpisywaniu nowej umowy sprawdzenie cen energii to nie wszystko. Bardzo ważne, by skwapliwie przeanalizować kilka ważnych zapisów, które mogą mieć wpływ na koszt całkowity, a czasami również podlegają negocjacji. Przede wszystkim trzeba przyjrzeć się punktom związanym z wypowiedzeniem umowy: jaki jest czas wypowiedzenia i w jakiej formie należy to zrobić, czy można wcześniej wypowiedzieć umowę bez konsekwencji w postaci kar pieniężnych. Warto też dowiedzieć się, czy można zmienić treść umowy w trakcie jej trwania i na jakich zasadach można to zrobić. Firmy energetyczne stosują też opłaty handlowe, które są kosztem obsługi klienta – trzeba zwrócić na to szczególną uwagę, jednak -  przy wyborze niektórych ofert - istnieje możliwość wynegocjowania takich warunków, aby opłaty handlowej w ogóle nie płacić. Umowy zazwyczaj są podpisywane na okres nie krótszy niż rok i nie dłuższy niż 2 lata. Przy dynamicznie zmieniającym się rynku, krótki czas trwania umowy jest dla wielu odbiorców biznesowych bardzo korzystny, ponieważ daje wiele alternatyw dla obniżania kosztów rachunków w firmie. Z drugiej strony, jeśli chcemy uniknąć ciągłych podwyżek, warto pomyśleć o umowie długoterminowej z  gwarancją stałej ceny, ponieważ prognozuje się, że ceny energii będą wzrastać z roku na rok. Wybór zależy od wielu czynników, przede wszystkim od branży w której działa przedsiębiorca – najważniejsze jest zrobienie dokładnej analizy zysków przed podpisaniem nowej umowy ze sprzedawcą energii elektrycznej.

Źródło: www.energiadlafirm.pl

Efektywne oszczędzanie – jak kontrolować zużycie energii?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA