REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otrzymać koncesję na alkohol?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak otrzymać koncesję na alkohol?
Jak otrzymać koncesję na alkohol?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie sklepu bądź lokalu gastronomicznego wydaje się prawie niemożliwe bez możliwości sprzedaży alkoholi. Przedsiębiorca, który podejmuje się sprzedaży powinien pamiętać o konieczności uzyskania koncesji. Zezwolenie takie wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Co należy zrobić, aby uzyskać koncesję na alkohol?

Zapotrzebowanie na trunki alkoholowe w społeczeństwie jest stosunkowo wysokie, dlatego przedsiębiorcy prowadzący sklepy czy lokale gastronomiczne powinno odpowiednio przygotować się na sprzedaż alkoholi. Przede wszystkim niezbędna będzie tzw. koncesja na sprzedaż alkoholu. Organami uprawnionymi do ich wydania jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jeżeli chodzi o sprzedaż detaliczną. W przypadku sprzedaży hurtowej organem właściwym będzie marszałek województwa bądź minister właściwy do spraw gospodarki. Ważne jest, że o właściwości organu nie decyduje sam przedsiębiorca, a jedynie punkt sprzedaży napojów alkoholowych. Zgodnie z art. 75a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej koncesje, zezwolenie, zgoda, licencja albo wpis do rejestru działalności regulowanej uprawniają do wykonywania działalności gospodarczej na terenie całego kraju.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o uzyskanie koncesji

Przed złożeniem wniosku warto zebrać wszystkie niezbędne dokumenty. Należą do nich:

  • zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności gospodarczej lub odpis z KRS,
  • akt własności, umowa najmu lub inny dokument potwierdzający prawo przedsiębiorcy do lokalu, w którym będzie odbywać się sprzedaż,
  • pozytywna decyzja Państwowego Inspektora Sanitarnego o spełnienie warunków sanitarnych punktu sprzedaży,
  • zgoda właściciela budynku na sprzedaż napojów alkoholowych, jeżeli będzie odbywać się w wielorodzinnym budynku mieszkalnym.

Po skompletowaniu wszystkich dokumentów można przejść do wypełnienia wniosku do odpowiedniego organu. Złożenie wniosku nie jest związane z wypełnieniem formalnego druku. Przedsiębiorca może napisać go na zwykłym papierze. Najważniejsze dane we wniosku to:

  • podstawowe dane firmy, w  tym: nazwa, adres siedziby,
  • rodzaj zezwolenia, o który ubiega się przedsiębiorca,
  • numer w rejestrze przedsiębiorców,
  • przedmiot prowadzonej działalności,
  • adres punktu sprzedaży napojów alkoholowych,
  • adres magazynu, w którym miałby być składowany alkohol.

Jeżeli przedsiębiorca planuje sprzedaż alkoholu w kilku punktach, musi ubiegać się o odpowiednią liczbę zezwoleń dla wszystkich punktów sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zezwolenia, pozwolenia, koncesje - opłata skarbowa

Rodzaje i koszt uzyskania koncesji

Zgodnie z art. 91 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi koncesje wydaje się oddzielnie obrót handlowy w zależności od zawartości alkoholu w napojach:

  1. o zawartości do 4,5% alkoholu oraz na piwo – na okres nie dłuższy niż 2 lata,
  2. o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa - na okres nie dłuższy niż 2 lata,
  3. o zawartości powyżej 18% alkoholu – na okres nie dłuższy niż rok.

Za wydanie koncesji na alkohol pobierane są stosowne roczne opłaty w zależności od rodzaju alkoholu. Dla alkoholi:

  • zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa - 525 zł,
  • zawierających powyżej 4,5 proc., jednak nie więcej niż 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 525 zł,
  • zawierających powyżej 18 proc. alkoholu - 2100 zł.

Wysokość opłat związana jest z rocznym obrotem przedsiębiorcy na sprzedaż alkoholu. Jeżeli w roku poprzednim wartość sprzedaży przekroczyła:

  1. 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  2. 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) -  przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  3. 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Przedsiębiorca może również uzyskać koncesję na jednorazową sprzedaż detaliczną, np. podczas organizowanej imprezy. Wówczas powinien ubiegać się o jednorazowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Za zezwolenie zobowiązany jest zapłacić, dla:

  • napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa - 43,75 zł,
  • napojów zawierających od 4,5 do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 43,75 zł,
  • napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu - 175 zł.

Zobacz też: Jak ubiegać się o promesę koncesji?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA