REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otrzymać koncesję na alkohol?

Monika Pązik
Jak otrzymać koncesję na alkohol?
Jak otrzymać koncesję na alkohol?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie sklepu bądź lokalu gastronomicznego wydaje się prawie niemożliwe bez możliwości sprzedaży alkoholi. Przedsiębiorca, który podejmuje się sprzedaży powinien pamiętać o konieczności uzyskania koncesji. Zezwolenie takie wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Co należy zrobić, aby uzyskać koncesję na alkohol?

Zapotrzebowanie na trunki alkoholowe w społeczeństwie jest stosunkowo wysokie, dlatego przedsiębiorcy prowadzący sklepy czy lokale gastronomiczne powinno odpowiednio przygotować się na sprzedaż alkoholi. Przede wszystkim niezbędna będzie tzw. koncesja na sprzedaż alkoholu. Organami uprawnionymi do ich wydania jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jeżeli chodzi o sprzedaż detaliczną. W przypadku sprzedaży hurtowej organem właściwym będzie marszałek województwa bądź minister właściwy do spraw gospodarki. Ważne jest, że o właściwości organu nie decyduje sam przedsiębiorca, a jedynie punkt sprzedaży napojów alkoholowych. Zgodnie z art. 75a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej koncesje, zezwolenie, zgoda, licencja albo wpis do rejestru działalności regulowanej uprawniają do wykonywania działalności gospodarczej na terenie całego kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o uzyskanie koncesji

Przed złożeniem wniosku warto zebrać wszystkie niezbędne dokumenty. Należą do nich:

  • zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności gospodarczej lub odpis z KRS,
  • akt własności, umowa najmu lub inny dokument potwierdzający prawo przedsiębiorcy do lokalu, w którym będzie odbywać się sprzedaż,
  • pozytywna decyzja Państwowego Inspektora Sanitarnego o spełnienie warunków sanitarnych punktu sprzedaży,
  • zgoda właściciela budynku na sprzedaż napojów alkoholowych, jeżeli będzie odbywać się w wielorodzinnym budynku mieszkalnym.

Po skompletowaniu wszystkich dokumentów można przejść do wypełnienia wniosku do odpowiedniego organu. Złożenie wniosku nie jest związane z wypełnieniem formalnego druku. Przedsiębiorca może napisać go na zwykłym papierze. Najważniejsze dane we wniosku to:

REKLAMA

  • podstawowe dane firmy, w  tym: nazwa, adres siedziby,
  • rodzaj zezwolenia, o który ubiega się przedsiębiorca,
  • numer w rejestrze przedsiębiorców,
  • przedmiot prowadzonej działalności,
  • adres punktu sprzedaży napojów alkoholowych,
  • adres magazynu, w którym miałby być składowany alkohol.

Jeżeli przedsiębiorca planuje sprzedaż alkoholu w kilku punktach, musi ubiegać się o odpowiednią liczbę zezwoleń dla wszystkich punktów sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zezwolenia, pozwolenia, koncesje - opłata skarbowa

Rodzaje i koszt uzyskania koncesji

Zgodnie z art. 91 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi koncesje wydaje się oddzielnie obrót handlowy w zależności od zawartości alkoholu w napojach:

  1. o zawartości do 4,5% alkoholu oraz na piwo – na okres nie dłuższy niż 2 lata,
  2. o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa - na okres nie dłuższy niż 2 lata,
  3. o zawartości powyżej 18% alkoholu – na okres nie dłuższy niż rok.

Za wydanie koncesji na alkohol pobierane są stosowne roczne opłaty w zależności od rodzaju alkoholu. Dla alkoholi:

  • zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa - 525 zł,
  • zawierających powyżej 4,5 proc., jednak nie więcej niż 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 525 zł,
  • zawierających powyżej 18 proc. alkoholu - 2100 zł.

Wysokość opłat związana jest z rocznym obrotem przedsiębiorcy na sprzedaż alkoholu. Jeżeli w roku poprzednim wartość sprzedaży przekroczyła:

  1. 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  2. 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) -  przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  3. 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Przedsiębiorca może również uzyskać koncesję na jednorazową sprzedaż detaliczną, np. podczas organizowanej imprezy. Wówczas powinien ubiegać się o jednorazowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Za zezwolenie zobowiązany jest zapłacić, dla:

  • napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa - 43,75 zł,
  • napojów zawierających od 4,5 do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 43,75 zł,
  • napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu - 175 zł.

Zobacz też: Jak ubiegać się o promesę koncesji?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA