REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otrzymać koncesję na alkohol?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak otrzymać koncesję na alkohol?
Jak otrzymać koncesję na alkohol?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie sklepu bądź lokalu gastronomicznego wydaje się prawie niemożliwe bez możliwości sprzedaży alkoholi. Przedsiębiorca, który podejmuje się sprzedaży powinien pamiętać o konieczności uzyskania koncesji. Zezwolenie takie wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Co należy zrobić, aby uzyskać koncesję na alkohol?

Zapotrzebowanie na trunki alkoholowe w społeczeństwie jest stosunkowo wysokie, dlatego przedsiębiorcy prowadzący sklepy czy lokale gastronomiczne powinno odpowiednio przygotować się na sprzedaż alkoholi. Przede wszystkim niezbędna będzie tzw. koncesja na sprzedaż alkoholu. Organami uprawnionymi do ich wydania jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jeżeli chodzi o sprzedaż detaliczną. W przypadku sprzedaży hurtowej organem właściwym będzie marszałek województwa bądź minister właściwy do spraw gospodarki. Ważne jest, że o właściwości organu nie decyduje sam przedsiębiorca, a jedynie punkt sprzedaży napojów alkoholowych. Zgodnie z art. 75a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej koncesje, zezwolenie, zgoda, licencja albo wpis do rejestru działalności regulowanej uprawniają do wykonywania działalności gospodarczej na terenie całego kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o uzyskanie koncesji

Przed złożeniem wniosku warto zebrać wszystkie niezbędne dokumenty. Należą do nich:

  • zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności gospodarczej lub odpis z KRS,
  • akt własności, umowa najmu lub inny dokument potwierdzający prawo przedsiębiorcy do lokalu, w którym będzie odbywać się sprzedaż,
  • pozytywna decyzja Państwowego Inspektora Sanitarnego o spełnienie warunków sanitarnych punktu sprzedaży,
  • zgoda właściciela budynku na sprzedaż napojów alkoholowych, jeżeli będzie odbywać się w wielorodzinnym budynku mieszkalnym.

Po skompletowaniu wszystkich dokumentów można przejść do wypełnienia wniosku do odpowiedniego organu. Złożenie wniosku nie jest związane z wypełnieniem formalnego druku. Przedsiębiorca może napisać go na zwykłym papierze. Najważniejsze dane we wniosku to:

REKLAMA

  • podstawowe dane firmy, w  tym: nazwa, adres siedziby,
  • rodzaj zezwolenia, o który ubiega się przedsiębiorca,
  • numer w rejestrze przedsiębiorców,
  • przedmiot prowadzonej działalności,
  • adres punktu sprzedaży napojów alkoholowych,
  • adres magazynu, w którym miałby być składowany alkohol.

Jeżeli przedsiębiorca planuje sprzedaż alkoholu w kilku punktach, musi ubiegać się o odpowiednią liczbę zezwoleń dla wszystkich punktów sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zezwolenia, pozwolenia, koncesje - opłata skarbowa

Rodzaje i koszt uzyskania koncesji

Zgodnie z art. 91 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi koncesje wydaje się oddzielnie obrót handlowy w zależności od zawartości alkoholu w napojach:

  1. o zawartości do 4,5% alkoholu oraz na piwo – na okres nie dłuższy niż 2 lata,
  2. o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa - na okres nie dłuższy niż 2 lata,
  3. o zawartości powyżej 18% alkoholu – na okres nie dłuższy niż rok.

Za wydanie koncesji na alkohol pobierane są stosowne roczne opłaty w zależności od rodzaju alkoholu. Dla alkoholi:

  • zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa - 525 zł,
  • zawierających powyżej 4,5 proc., jednak nie więcej niż 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 525 zł,
  • zawierających powyżej 18 proc. alkoholu - 2100 zł.

Wysokość opłat związana jest z rocznym obrotem przedsiębiorcy na sprzedaż alkoholu. Jeżeli w roku poprzednim wartość sprzedaży przekroczyła:

  1. 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  2. 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) -  przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  3. 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Przedsiębiorca może również uzyskać koncesję na jednorazową sprzedaż detaliczną, np. podczas organizowanej imprezy. Wówczas powinien ubiegać się o jednorazowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Za zezwolenie zobowiązany jest zapłacić, dla:

  • napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa - 43,75 zł,
  • napojów zawierających od 4,5 do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 43,75 zł,
  • napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu - 175 zł.

Zobacz też: Jak ubiegać się o promesę koncesji?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA