REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otrzymać koncesję na alkohol?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak otrzymać koncesję na alkohol?
Jak otrzymać koncesję na alkohol?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie sklepu bądź lokalu gastronomicznego wydaje się prawie niemożliwe bez możliwości sprzedaży alkoholi. Przedsiębiorca, który podejmuje się sprzedaży powinien pamiętać o konieczności uzyskania koncesji. Zezwolenie takie wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Co należy zrobić, aby uzyskać koncesję na alkohol?

Zapotrzebowanie na trunki alkoholowe w społeczeństwie jest stosunkowo wysokie, dlatego przedsiębiorcy prowadzący sklepy czy lokale gastronomiczne powinno odpowiednio przygotować się na sprzedaż alkoholi. Przede wszystkim niezbędna będzie tzw. koncesja na sprzedaż alkoholu. Organami uprawnionymi do ich wydania jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jeżeli chodzi o sprzedaż detaliczną. W przypadku sprzedaży hurtowej organem właściwym będzie marszałek województwa bądź minister właściwy do spraw gospodarki. Ważne jest, że o właściwości organu nie decyduje sam przedsiębiorca, a jedynie punkt sprzedaży napojów alkoholowych. Zgodnie z art. 75a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej koncesje, zezwolenie, zgoda, licencja albo wpis do rejestru działalności regulowanej uprawniają do wykonywania działalności gospodarczej na terenie całego kraju.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o uzyskanie koncesji

Przed złożeniem wniosku warto zebrać wszystkie niezbędne dokumenty. Należą do nich:

  • zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności gospodarczej lub odpis z KRS,
  • akt własności, umowa najmu lub inny dokument potwierdzający prawo przedsiębiorcy do lokalu, w którym będzie odbywać się sprzedaż,
  • pozytywna decyzja Państwowego Inspektora Sanitarnego o spełnienie warunków sanitarnych punktu sprzedaży,
  • zgoda właściciela budynku na sprzedaż napojów alkoholowych, jeżeli będzie odbywać się w wielorodzinnym budynku mieszkalnym.

Po skompletowaniu wszystkich dokumentów można przejść do wypełnienia wniosku do odpowiedniego organu. Złożenie wniosku nie jest związane z wypełnieniem formalnego druku. Przedsiębiorca może napisać go na zwykłym papierze. Najważniejsze dane we wniosku to:

  • podstawowe dane firmy, w  tym: nazwa, adres siedziby,
  • rodzaj zezwolenia, o który ubiega się przedsiębiorca,
  • numer w rejestrze przedsiębiorców,
  • przedmiot prowadzonej działalności,
  • adres punktu sprzedaży napojów alkoholowych,
  • adres magazynu, w którym miałby być składowany alkohol.

Jeżeli przedsiębiorca planuje sprzedaż alkoholu w kilku punktach, musi ubiegać się o odpowiednią liczbę zezwoleń dla wszystkich punktów sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zezwolenia, pozwolenia, koncesje - opłata skarbowa

Rodzaje i koszt uzyskania koncesji

Zgodnie z art. 91 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi koncesje wydaje się oddzielnie obrót handlowy w zależności od zawartości alkoholu w napojach:

  1. o zawartości do 4,5% alkoholu oraz na piwo – na okres nie dłuższy niż 2 lata,
  2. o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa - na okres nie dłuższy niż 2 lata,
  3. o zawartości powyżej 18% alkoholu – na okres nie dłuższy niż rok.

Za wydanie koncesji na alkohol pobierane są stosowne roczne opłaty w zależności od rodzaju alkoholu. Dla alkoholi:

  • zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa - 525 zł,
  • zawierających powyżej 4,5 proc., jednak nie więcej niż 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 525 zł,
  • zawierających powyżej 18 proc. alkoholu - 2100 zł.

Wysokość opłat związana jest z rocznym obrotem przedsiębiorcy na sprzedaż alkoholu. Jeżeli w roku poprzednim wartość sprzedaży przekroczyła:

  1. 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  2. 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) -  przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  3. 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Przedsiębiorca może również uzyskać koncesję na jednorazową sprzedaż detaliczną, np. podczas organizowanej imprezy. Wówczas powinien ubiegać się o jednorazowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Za zezwolenie zobowiązany jest zapłacić, dla:

  • napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa - 43,75 zł,
  • napojów zawierających od 4,5 do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - 43,75 zł,
  • napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu - 175 zł.

Zobacz też: Jak ubiegać się o promesę koncesji?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

REKLAMA

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

REKLAMA

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA