Odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienie w doręczeniu przesyłki
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu oraz dochodzenie roszczeń, w tym odszkodowań
z tym związanych, jest uregulowane w rozdziałach 7-10 ustawy Prawo przewozowe. Przy dochodzeniu odszkodowania za opóźnienie w doręczeniu przesyłki zastosowanie ma art. 83 ust. 1 Prawa przewozowego. Zgodnie z nim, jeżeli wskutek zwłoki w przewozie powstała szkoda inna niż w przesyłce, przewoźnik jest obowiązany do zapłacenia odszkodowania do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego.
REKLAMA
Art. 86 Prawa przewozowego stanowi ponadto, że przewidziane ograniczenia wysokości odszkodowania nie mają zastosowania tylko wtedy, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa (forma winy nieumyślnej) przewoźnika. Winę umyślną przewoźnika z reguły trudno jest ustalić, a nawet jest to niemożliwe. Taka postać winy występuje bowiem tylko wtedy, gdy sprawca szkody miał zamiar ją wyrządzić (dolus directus), albo działał w taki sposób, że dopuszczał powstanie szkody (dolus eventualis). Działania przewoźnika co do zasady nie są nakierowane na powstanie szkody u klienta. Aby wykazać działanie celowe przy opóźnionej dostawie przesyłki należałoby więc udowodnić, że przewoźnik wiedział, jaką szkodę spowoduje opóźniając dostarczenie przesyłki i celowo je opóźnił.
Praktycznie nigdy nie ma żadnych podstaw do zarzucenia przewoźnikowi celowego opóźnienia w dostarczeniu przesyłki. Praktyczne znaczenie ma zatem jedynie ustalenie, czy opóźnienie mogło być spowodowane rażącym niedbalstwem.
Zobacz: Kim jest upoważniony przedsiębiorca AEO
REKLAMA
Do wykazania rażącego niedbalstwa po stronie przewoźnika należy kierować się art. 355 § 2 k.c., zgodnie z którym należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności.
Rażące niedbalstwo w przypadku podmiotu trudniącego się profesjonalnym świadczeniem określonych usług występuje wtedy, gdy nie przestrzega on ustalonych zwyczajowo standardów i postępuje niezgodnie z doświadczeniem wynikającym z praktyki zawodowej (Wyrok SN z 22 września 2005 r., IV CK 100/05).
W przypadku przewoźnika oznacza to działanie w taki sposób, który przy normalnym przebiegu zdarzeń nie spowoduje opóźnienia. Jeżeli przewoźnik zobowiązuje się dostarczyć przesyłkę określonego dnia o określonej godzinie i w swoim cenniku przewiduje specjalną usługę polegającą na takim działaniu, to należy założyć, że w normalnych okolicznościach przy dochowaniu normalnej staranności przewoźnik jest w stanie się ze swojego zobowiązania wywiązać. Jeżeli się nie wywiąże, to bardzo prawdopodobne jest wystąpienie po jego stronie rażącego niedbalstwa.
Formalnie obowiązek wykazania, że opóźnienie w doręczeniu przesyłki było efektem działania zawinionego przez przewoźnika, należy do nadawcy przesyłki. Aby to wykazać, trzeba w możliwie dokładny sposób ustalić przebieg doręczania przesyłki, w tym godziny wysłania przesyłki z miejsca nadania, czas transportu, czy czas wydania przesyłki kurierowi dostarczającemu ją do adresata.
Zobacz: Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?
Jeżeli z takich ustaleń wyniknie, że na jakimkolwiek etapie dostarczania przesyłki przewoźnik dopuścił się jakiegoś opóźnienia, to będzie to równoznaczne z wykazaniem rażącego niedbalstwa po jego stronie. Ustalenie takie daje szansę dochodzenia pełnego odszkodowania od przewoźnika.
W przypadku wykazania rażącego niedbalstwa przewoźnika jego odpowiedzialność odszkodowawcza opierać się będzie na art. 472 k.c. Możliwe wtedy jest dochodzenie odszkodowania zarówno w zakresie faktycznie poniesionej szkody, jak również w zakresie utraconych korzyści.
REKLAMA
REKLAMA