REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adidas czy adidos czyli mylące nazwy firm

Maria Szadkowska
Własna firma
Własna firma

REKLAMA

REKLAMA

Rozważając od strony praktycznej zakładanie własnej firmy niejeden przedsiębiorca ma problem z wyborem nazwy dla swojej działalności. Zdarza się, że nazwa, którą wymyślił jest już używana przez innego przedsiębiorcę, czasem jednak celowo wybiera nazwę kojarzącą się z istniejącą i nawet długo prosperującą firmą aby skorzystać z jej renomy. Skutkiem jest wprowadzając w błąd klientów sądzących, iż kupują produkt firmy renomowanej a tymczasem otrzymują podróbkę nie spełniającą standardów przedsiębiorcy pod, którego się ktoś się podszywa.

Nazwa firmy

Firma podlega obowiązkowej rejestracji, więc każdy przedsiębiorca nawet jeżeli nie miał okazji zetknąć się z nazwą, którą wybrał dla swojej firmy wcześniej, przy rejestracji powinien zostać poinformowany, iż nazwa jest zajęta przez innego przedsiębiorcę.

REKLAMA

Wymogiem jest aby firma odróżniała się wystarczająco od nazw firm innych przedsiębiorców więc stosowanie nazw niemal identycznych różniących się np. literą, dodatkowo z zastosowaniem podobnego znaku towarowego jest złamaniem przepisów o uczciwej konkurencji i jako takie podlega karze na podstawie art. 3 ust 2 i ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jednak dopuszczalne jest stosowanie takiej samej nazwy jeżeli przedsiębiorcy funkcjonują na dwóch różnych rynkach np. jeden na rynku kosmetycznym a drugi odzieżowym. Ważne jest aby nie wprowadzać w błąd również zastosowaniem w firmie nazw nieadekwatnych do prowadzonej działalności.

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Firma spółki nie może posługiwać się również wyrazami zarezerwowanymi dla określonych ustawowo podmiotów np. banków, jak również oznaczeniami form prawnych innych osób prawnych np. sp. z o.o. jeśli sama nią nie jest. Ustawa nie reguluje jednak użycia wielu istotnych nazw takich jak np. kancelaria. Nawet osoba nie posiadająca aplikacji i uprawnień do występowania jako radca prawny czy prawnik może założyć kancelarię bez ponoszenia konsekwencji użycia nazwy zastrzeżonej ustawą, gdyż niestety ta nazwa zastrzeżeniu nie podlega.

Otwieranie firmy na próbę - bez podatku i składek ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona

Przedsiębiorca, który odkryje, że ktoś bezprawnie posługuje się jego firmą (bezprawność jest przesłanką konieczną do zaistnienia możliwości dochodzenia swoich praw w tym zakresie) może zażądać zaniechania tych działań, usunięcia jego skutków, naprawienia szkód na zasadach ogólnych oraz złożenia oświadczenia, jak również może domagać się zwrotu korzyści które osoba uzyskała posługując się firmą przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Proste znaki graficzne a plagiat

Skomplikowany problem przedstawiają proste znaki graficzne wykorzystywane do tworzenia znaków towarowych, ustawa zwraca uwagę również na ten aspekt wprowadzania klienta w błąd poprzez korzystanie ze znaku zbyt podobnego do wykorzystywanego przez innego przedsiębiorcę działającego na tym samym rynku. Jednak jak interpretować podobieństwo znaków jeśli korzystają one z prostych figur geometrycznych czy powszechnie dostępnych czcionek liter, jaki stopień podobieństwa jest dopuszczalny a jaki stanowi już plagiat? Czy dwójka przedsiębiorców posługujących się w swoim „logo” taką samą czcionką i np. kołem ma już podobny znak towarowy czy wystarczy, iż użyją innych kolorów lub dodatków w postaci innego tła. Kwestia stopnia podobieństwa przekraczającego unormowania ustawowe jest sporna acz powoduje spory problem podczas zakładania firmy. Możliwe jest koegzystowanie na rynku dwóch firm o ogólnie podobnych logach bez sporu, ale możliwe jest również wniesienie pozwu o naruszenie ustawy o uczciwej konkurencji i wówczas tylko od subiektywnej oceny sędziego będzie zależało czy logo zostanie uznane za zbyt podobne czy też za wystarczająco odróżniające się od loga skarżącego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA