REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes i dyrektor w jednoosobowej działalności gospodarczej

M.G.
Prezes
Prezes

REKLAMA

REKLAMA

Czasem słyszy się, że osoba prowadząca jednoosobowo działalność gospodarczą piastuje w niej stanowisko prezesa lub wyznacza dyrektorów. Takie działanie, wprawiające w przy wymianie wizytówek w konsternację, może czasem być uzasadnione organizacją pracy u przedsiębiorcy.

Forma prawna to niemal zawsze sprawa przedsiębiorcy

W obrocie gospodarczym zdarza się, ze osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zatrudniają dziesiątki osób i zaciągają milionowe zobowiązania. W takich przypadkach potrzebna jest struktura organizacyjna, w której każdy pracownik zna zakres swoich kompetencji. Sprzyja temu nazwanie stanowisk odzwierciedlające hierarchię w firmie. Zapożyczanie nazw stanowisk z kodeksu spółek handlowych może wprowadzać uczestników obrotu gospodarczego w błąd i świadczyć o kompleksach.

REKLAMA

W prowadzonej jednoosobowo działalności nie ma organów

Czynności przedsiębiorców można podzielić na takie, które dotyczą stosunków zewnętrznych, jak i tych wewnątrz firmy (rozumianej w znaczeniu potocznym). Stosunki zewnętrzne to nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań oraz odpowiedzialność za zobowiązania. Wewnętrzne zaś, to prowadzenie spraw oraz udział w zyskach i stratach.

Polecamy: Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Zgodnie z prawem w stosunkach zewnętrznych osoba fizyczna prowadząca działalność występuje samodzielnie lub przez pełnomocników. 

Natomiast to, w jaki sposób poukładane zostanie prowadzenie spraw w firmie, zależy wyłącznie od jej właściciela. Nie ma więc przeszkód, aby właściciel powoływał dyrektorów, kierowników itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak lubimy się tytułować?

REKLAMA

1. Prezes to brzmi dumnie. W potocznym rozumieniu prezes jest kimś dostojniejszym od dyrektorów czy menedżerów.  Właśnie dlatego przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowo działalność lubią się w ten sposób tytułować. Pojęcie to inspirowane jest przepisami kodeksu spółek handlowych. W spółce akcyjnej  statut może przewidywać, że w przypadku równości głosów decyduje głos prezesa zarządu, jak również przyznawać mu określone uprawnienia w zakresie kierowania pracami zarządu.

Przenoszenie tego pojęcia na grunt jednoosobowej działalności gospodarczej warto rozważyć. Przejrzystość działalności jest w obrocie gospodarczym zaletą. Nie warto wskazywać na zawiłą strukturę organizacyjną. Ponadto może to sugerować, że przedsiębiorca działa przez swoje organy, a więc wprowadzać w błąd co do formy prawnej.

2. Dyrektor jest to osoba kierująca pracą zakładu bądź przedsiębiorstwa. Nie ma co do zasady związku z reprezentacją, dlatego nazwanie tak stanowiska w firmie nikogo nie wprowadzi w błąd. Co prawda w obrocie prawnym funkcjonuje jeszcze organ osoby prawnej, jakim jest dyrektor przedsiębiorstwa państwowego. Do jego zadań należy nie tylko zarządzaniem przedsiębiorstwem, ale i reprezentowanie go w stosunkach zewnętrznych. Przedsiębiorstwo państwowe jest to jednak schyłkowa forma prawna.

3. Manager jest to każda osoba, która podejmuje decyzje, lecz najczęściej używa się ten wyraz dla określenia osoby, która jest zatrudniona w różnych przedsiębiorstwach lub organizacjach i realizuje lub uczestniczy w procesie zarządzania. Managerem można więc nazwać zarówno kierownika, jak i dyrektora.

Polecamy: Jak płacić niższe rachunki za prąd w firmie?

Przez swoje organy działają osoby prawne

Zgodnie z art. 38 kodeksu cywilnego, osoba prawna działa przez swoje organy w sposób określony w ustawie i opartym na jej statucie. To, przez jakie organy działa osoba prawna, wynika z przepisów regulujących jej ustrój. Na przykład spółka z ograniczoną odpowiedzialnością działa przez zgromadzenie wspólników, zarząd oraz ewentualnie radę nadzorczą lub komisję rewizyjną, przy czym do reprezentowania spółki (a więc do dokonywania w imieniu spółki czynności sądowych i pozasądowych, właściwy jest co do zasady zarząd.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA