REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pomoc de minimis dla zakładów pracy chronionej

Milewski Marcin
Pomoc de minimis dla zakładów pracy chronionej
Pomoc de minimis dla zakładów pracy chronionej

REKLAMA

REKLAMA

Wydatek z Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON) może stanowić pomoc de minimis. Ekspert podpowiada jakie obowiązki spoczywają na przedsiębiorcy, który chce skorzystać z pomocy de minimis dla zakładów pracy chronionej.

Pomoc de minimis dla zakładów pracy chronionej znajduje swoją podstawę w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr. 245, poz. 1810). Rozporządzenie zawiera katalog wydatków stanowiących pomoc de minimis.

REKLAMA

REKLAMA

W oparciu o ustawę z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, podmiot, który prowadzi zakład pracy chronionej (zakład aktywności zawodowej), jest zwolniony wobec tego zakładu z niektórych podatków i opłat. Pochodzące ze zwolnień środki przekazywane są w 90% na utworzone w tym celu konto, czyli Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON). Obowiązek jego utworzenia ma każdy pracodawca, który prowadzi zakład pracy chronionej.

To, w jaki sposób wydatkowane będą pochodzące ze zwolnień środki, określa wskazane wcześniej rozporządzenie. Co więcej, w celu zakwalifikowania wydatków jako pomoc de minimis musi zostać spełniony warunek przeznaczenia ich na cele w nim wskazane. Za dzień udzielenia pomocy de minimis uznawany jest dzień wydatkowania środków zgromadzonych na koncie ZFRON.

Polecamy: Pomoc de minimis 2012

Uznanie wydatku z Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za pomoc de minimis, powoduje powstanie po stronie przedsiębiorcy obowiązek uzyskania zaświadczenia potwierdzającego wysokość i charakter zrealizowanego wsparcia. Aby go otrzymać przedsiębiorca musi wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o wydanie zaświadczenia. Do wniosku powinien załączyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • informację o dokonaniu wydatku kwalifikującego się do uznania go za pomoc de minimis;
  • zaświadczenia o pomocy de minimis jaką otrzymał w bieżącym roku kalendarzowym oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających rok bieżący lub oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie;
  • informację o każdej innej pomocy jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych na dany projekt, z którym związana jest pomoc de minimis o poświadczenie której wnioskował;
  • oświadczenie, że nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji (zgodnie z  Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE C 244 z 1.10.2004));
  • wyciąg z konta ZFRON.

Organ może wystawić zaświadczenie o pomocy de minimis dopiero w momencie potwierdzenia wydatków. Wydający zaświadczenie musi mieć pewność, że zakład pracy chronionej nie przekroczył maksymalnego poziomu dla pomocy de minimis. Na postanowienie odmowy wydania zaświadczenia przedsiębiorcy przysługuje zażalenie.

Polecamy: Pomoc de minimis - formularze

W przypadku tego rodzaju pomocy de minimis należy pamiętać, że kwota pomocy nie może wynieść więcej niż 81% wartości zwolnienia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA