REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Audyt akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Audyt akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa
Audyt akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa

REKLAMA

REKLAMA

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa umożliwia prowadzenie działalności związanej z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Jak przebiega jej audyt?

Audyt jest prowadzony równolegle przez członków zespołu audytującego. Audytor wiodący prowadzi spotkanie otwierające i zamykające audyt, kieruje zespołem audytującym, wykonuje ocenę systemy zarządzania, przygotowuje raport z audytu, ocenia ewentualne korekcje i działania korygujące wykonane przez jednostkę certyfikującą oraz opracowuje projekt decyzji związanej udzieleniem lub odmową udzielenia akredytacji OiB.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci techniczni wykonują ocenę polegającą na analizie dokumentów i zapisów oraz obserwacji działań wykonywanych przez pracowników jednostki certyfikującej podczas oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby bezpieczeństwa państwa, przygotowują raporty z audytu oraz oceniają ewentualne korekcje i działania korygujące wykonywane przez jednostkę certyfikującą.

Ocena kompetencji technicznych jednostki certyfikującej wykonywana jest przez ekspertów technicznych w oparciu o wymagania norm, kryteriów technicznych wyrobów, dokumentacji techniczno-technologicznej lub innych dokumentów stanowiących specyfikację techniczną wyrobu oraz wymagania procedur lub programów certyfikacji jednostki. Ocenie podlega również wykonywana przez jednostkę kontrola warunków techniczno-organizacyjnych dostawcy. Podczas audytu audytor wiodący i eksperci zapisują dane osób udzielających wyjaśnień oraz nazwy analizowanych dokumentów.

Polecamy: Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa - jakie dokumenty złożyć?

REKLAMA

Przed zakończeniem audytu odbywa się wewnętrzne spotkanie zespołu audytującego, podczas którego audytor wiodący i eksperci techniczni omawiają wyniki audytu oraz zapisują ewentualne niezgodności w kartach niezgodności. Informacja o zaobserwowanej niezgodności powinna zostać przekazana przedstawicielowi jednostki audytowej w trakcie jej identyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskowany przez jednostkę certyfikującą zakres akredytacji OiB jest uzgodniony pomiędzy kierownictwem jednostki a ekspertami zespołu audytujacego. Audyt kończy się spotkaniem zamykającym, podczas którego audytor wiodący przekazuje w imieniu zespołu audytującego wnioski z przeprowadzonego audytu oraz informacje o dalszym trybie postępowania i terminach działań. Eksperci techniczni razem z raportem z audytu przekazują audytorowi wiodącemu rachunek za wykonane działo. Poprawność wykonania umowy audytor wiodący potwierdza na rachunku. „Rachunek eksperta technicznego” jest załącznikiem Z-08-OSA.

Audyt w jednostce certyfikującej może obejmować również ocenę systemu zarządzania oraz ocenę warunków techniczno-organizacyjnych dostawcy wyrobów. Raporty z audytu są przekazywane jednostce certyfikującej w terminie 21 dni od daty zakończenia audytu.

Zakres akredytacji OiB jest uzgadniany podczas audytu pomiędzy kierownictwem technicznym jednostki certyfikującej a zespołem audycyjnym. Zakres akredytacji może zostać potwierdzony, znowelizowany lub ograniczony. Podczas audytu, audytu nadzoru lub audytu specjalnego, zakres akredytacji nie może być rozszerzony.

W odniesieniu do niezgodności stwierdzonych podczas audytu jednostka certyfikująca ma obowiązek wykonać skuteczne korekcje i działania korygujące. Zamierzenia związane z wykonaniem tych działań jednostka przedstawia w odpowiednim polu oryginału karty niezgodności. Wypełniona karta niezgodności powinna zostać dostarczona do Departamentu Analiz i Nadzoru w terminie 7 dni od dnia zakończenia audytu. Dowody wykonania zaplanowanych korekcji i działań korygujących jednostka certyfikująca ma obowiązek dostarczyć do Departamentu Analiz i Nadzoru w terminie zadeklarowanym w karcie niezgodności, nie dłuższym jednak niż 60 dni od dnia zakończenia audytu.

Przekroczenie uzgodnionego terminu dostarczenia dowodów wykonania korekcji i działań korygujących spowoduje złożenie wniosku Dyrektora Departamentu Analiz i Nadzoru do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o odmowę udzielenia jednostce akredytacji OiB. Załącznikiem do wniosku jest projekt decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Wniosek o odmowę udzielenia akredytacji OiB składany jest po upływie 7 dni od daty uzgodnionego terminu usunięcia niezgodności. Przyczyną odmowy udzielenia akredytacji OiB jednostce certyfikującej może być także niepoprawne wykonanie korekcji i działań korygujących. Ocena przesłanych dowodów jest wykonywana przez tego członka zespołu audytującego, który sformułował niezgodność w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania.

Przerwanie procesu akredytacji może nastąpić, jeżeli jednostka certyfikująca:
• nie wywiązuje się ze zobowiązań określonych we wniosku o udzielenie akredytacji;
• nie dostarcza w wyznaczonym terminie dokumentów lub informacji niezbędnych do kontynuowania procesu akredytacji;
• nie wykonała działań korygujących w terminie dwóch miesięcy od dnia audytu lub wystąpiła z wnioskiem o przerwanie procesu akredytacji.

Decyzję związaną z przerwaniem procesu akredytacji podejmuje Dyrektor Departamentu Analiz i Nadzoru na podstawie opinii audytora wiodącego, zaakceptowanej przez Naczelnika Wydziału Modernizacji i Normalizacji. Przerwany proces akredytacji nie może być kontynuowany. Jednostka certyfikująca, która zamierza uzyskać akredytację OiB powinna złożyć nowy wniosek o udzielenie akredytacji

Udzielenie akredytacji OiB przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji następuje w trybie decyzji administracyjnej. Podstawa podjęcia decyzji o udzieleniu akredytacji jest uzasadnienie, które zawiera opis przebiegu procesu akredytacji oraz potwierdzenie, że jednostka certyfikująca spełnia wymagania akredytacyjne. W uzasadnieniu umieszcza się również informację dotyczącą wykonania korekcji i działań korygujących, które usuwają niezgodności stwierdzone podczas audytu.

Polecamy: Jaka dotacja na prowadzenie żłobka?

Źródło: MSWiA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA