REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Audyt akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa - porada

Audyt akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa
Audyt akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa

REKLAMA

REKLAMA

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa umożliwia prowadzenie działalności związanej z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Jak przebiega jej audyt?

Audyt jest prowadzony równolegle przez członków zespołu audytującego. Audytor wiodący prowadzi spotkanie otwierające i zamykające audyt, kieruje zespołem audytującym, wykonuje ocenę systemy zarządzania, przygotowuje raport z audytu, ocenia ewentualne korekcje i działania korygujące wykonane przez jednostkę certyfikującą oraz opracowuje projekt decyzji związanej udzieleniem lub odmową udzielenia akredytacji OiB.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci techniczni wykonują ocenę polegającą na analizie dokumentów i zapisów oraz obserwacji działań wykonywanych przez pracowników jednostki certyfikującej podczas oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby bezpieczeństwa państwa, przygotowują raporty z audytu oraz oceniają ewentualne korekcje i działania korygujące wykonywane przez jednostkę certyfikującą.

Ocena kompetencji technicznych jednostki certyfikującej wykonywana jest przez ekspertów technicznych w oparciu o wymagania norm, kryteriów technicznych wyrobów, dokumentacji techniczno-technologicznej lub innych dokumentów stanowiących specyfikację techniczną wyrobu oraz wymagania procedur lub programów certyfikacji jednostki. Ocenie podlega również wykonywana przez jednostkę kontrola warunków techniczno-organizacyjnych dostawcy. Podczas audytu audytor wiodący i eksperci zapisują dane osób udzielających wyjaśnień oraz nazwy analizowanych dokumentów.

Polecamy: Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa - jakie dokumenty złożyć?

REKLAMA

Przed zakończeniem audytu odbywa się wewnętrzne spotkanie zespołu audytującego, podczas którego audytor wiodący i eksperci techniczni omawiają wyniki audytu oraz zapisują ewentualne niezgodności w kartach niezgodności. Informacja o zaobserwowanej niezgodności powinna zostać przekazana przedstawicielowi jednostki audytowej w trakcie jej identyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskowany przez jednostkę certyfikującą zakres akredytacji OiB jest uzgodniony pomiędzy kierownictwem jednostki a ekspertami zespołu audytujacego. Audyt kończy się spotkaniem zamykającym, podczas którego audytor wiodący przekazuje w imieniu zespołu audytującego wnioski z przeprowadzonego audytu oraz informacje o dalszym trybie postępowania i terminach działań. Eksperci techniczni razem z raportem z audytu przekazują audytorowi wiodącemu rachunek za wykonane działo. Poprawność wykonania umowy audytor wiodący potwierdza na rachunku. „Rachunek eksperta technicznego” jest załącznikiem Z-08-OSA.

Audyt w jednostce certyfikującej może obejmować również ocenę systemu zarządzania oraz ocenę warunków techniczno-organizacyjnych dostawcy wyrobów. Raporty z audytu są przekazywane jednostce certyfikującej w terminie 21 dni od daty zakończenia audytu.

Zakres akredytacji OiB jest uzgadniany podczas audytu pomiędzy kierownictwem technicznym jednostki certyfikującej a zespołem audycyjnym. Zakres akredytacji może zostać potwierdzony, znowelizowany lub ograniczony. Podczas audytu, audytu nadzoru lub audytu specjalnego, zakres akredytacji nie może być rozszerzony.

W odniesieniu do niezgodności stwierdzonych podczas audytu jednostka certyfikująca ma obowiązek wykonać skuteczne korekcje i działania korygujące. Zamierzenia związane z wykonaniem tych działań jednostka przedstawia w odpowiednim polu oryginału karty niezgodności. Wypełniona karta niezgodności powinna zostać dostarczona do Departamentu Analiz i Nadzoru w terminie 7 dni od dnia zakończenia audytu. Dowody wykonania zaplanowanych korekcji i działań korygujących jednostka certyfikująca ma obowiązek dostarczyć do Departamentu Analiz i Nadzoru w terminie zadeklarowanym w karcie niezgodności, nie dłuższym jednak niż 60 dni od dnia zakończenia audytu.

Przekroczenie uzgodnionego terminu dostarczenia dowodów wykonania korekcji i działań korygujących spowoduje złożenie wniosku Dyrektora Departamentu Analiz i Nadzoru do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o odmowę udzielenia jednostce akredytacji OiB. Załącznikiem do wniosku jest projekt decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Wniosek o odmowę udzielenia akredytacji OiB składany jest po upływie 7 dni od daty uzgodnionego terminu usunięcia niezgodności. Przyczyną odmowy udzielenia akredytacji OiB jednostce certyfikującej może być także niepoprawne wykonanie korekcji i działań korygujących. Ocena przesłanych dowodów jest wykonywana przez tego członka zespołu audytującego, który sformułował niezgodność w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania.

Przerwanie procesu akredytacji może nastąpić, jeżeli jednostka certyfikująca:
• nie wywiązuje się ze zobowiązań określonych we wniosku o udzielenie akredytacji;
• nie dostarcza w wyznaczonym terminie dokumentów lub informacji niezbędnych do kontynuowania procesu akredytacji;
• nie wykonała działań korygujących w terminie dwóch miesięcy od dnia audytu lub wystąpiła z wnioskiem o przerwanie procesu akredytacji.

Decyzję związaną z przerwaniem procesu akredytacji podejmuje Dyrektor Departamentu Analiz i Nadzoru na podstawie opinii audytora wiodącego, zaakceptowanej przez Naczelnika Wydziału Modernizacji i Normalizacji. Przerwany proces akredytacji nie może być kontynuowany. Jednostka certyfikująca, która zamierza uzyskać akredytację OiB powinna złożyć nowy wniosek o udzielenie akredytacji

Udzielenie akredytacji OiB przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji następuje w trybie decyzji administracyjnej. Podstawa podjęcia decyzji o udzieleniu akredytacji jest uzasadnienie, które zawiera opis przebiegu procesu akredytacji oraz potwierdzenie, że jednostka certyfikująca spełnia wymagania akredytacyjne. W uzasadnieniu umieszcza się również informację dotyczącą wykonania korekcji i działań korygujących, które usuwają niezgodności stwierdzone podczas audytu.

Polecamy: Jaka dotacja na prowadzenie żłobka?

Źródło: MSWiA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA