REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie dotacje na prowadzenie żłobka?

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Warunkiem otrzymania dotacji unijnej na prowadzenia żłobka jest napisanie dobrego wniosku i przystąpienie do konkursu.
Warunkiem otrzymania dotacji unijnej na prowadzenia żłobka jest napisanie dobrego wniosku i przystąpienie do konkursu.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki unijnej dotacji pracodawcy będą mogli skuteczniej zachęcić swoich pracowników do powrotu do pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka. Firmy dysponujące lokalem będą mogły zaadoptować go na potrzeby żłobka, a koszt niezbędnych do tego celu prac pokryje Unia Europejska.

Poddziałanie 1.3.2. POKL

Jak ważne jest godzenie życia zawodowego i prywatnego wiedzą urzędnicy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, którzy w tym roku zaplanowali nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Poddziałania 1.3.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Działanie te mają na celu aktywizację zawodową osób po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci, a także ma zachęcić pracodawców do wprowadzenia w zakładzie pracy rozwiązań pozwalających pracownikom na bardziej elastyczne i efektywne łączenie obowiązków służbowych i rodzinnych.

REKLAMA

Ustawa żłobkowa

REKLAMA

Trzeba pamiętać, że 4 kwietnia br. ma wejść w życie tzw. ustawa żłobkowa, której celem jest zwiększenie liczby tego typu placówek. Co więcej przepisy ustawy łagodzą dotychczas obowiązujące dla tych placówek wymogi techniczne, lokalowe i sanitarne, a w przypadku żłobków przyzakładowych koszty funkcjonowania takich żłobków pracodawcy będą mogli dodać do kosztów uzyskania przychodu.

W ramach funduszy unijnych istnieje również możliwość otrzymania dotacji na założenie i prowadzenie przedszkoli. Dotacje takie są udzielane w ramach regionalnych programów operacyjnych. Szczegółowo pisałem o tym w artykule „Jak otrzymać dotację unijną na prowadzenie przedszkola?”.

Zasady naboru projektów

Warunkiem otrzymania dotacji unijnej na prowadzenia żłobka jest napisanie dobrego wniosku i przystąpienie do konkursu. Przez przystąpienie do konkursu należy rozumieć złożenie w terminie i trybie ogłoszenia naboru wymaganej przez organizatora konkursu dokumentacji aplikacyjnej. Należy dodać, że na organizację tego konkursu w 2011 roku, organizator przeznaczył 15 mln PLN.

Termin naboru wniosków dla poddziałania 1.3.2 POKL nie jest jeszcze ostatecznie znany. Urzędnicy organizatora konkursu tj. Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej zapewniają, że będzie to III kwartał br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis ABC funduszy unijnych

REKLAMA

W tym przypadku termin naboru może jednak działać na naszą korzyść. Czas, który pozostał do naboru wniosków o dofinansowanie można wykorzystać na przygotowanie lepszej dokumentacji aplikacyjnej i zapewnienie sobie większych szans w otrzymaniu dotacji. Co prawda szczegółowe zasady naboru projektów w 2011 roku nie są jeszcze znane, ale sprawdźmy jak przebiegały podobne konkursy w ramach poddziałania 1.3.2 w 2010 roku. 

Konkurs w 2011 roku będzie miał formę konkursu zamkniętego, co oznacza, że nabór wniosków o dofinansowanie prowadzony będzie w ściśle określonym terminie. Wszyscy zainteresowani powinny z uwagą śledzić doniesienia prasowe (ogłoszenie o konkursie) jak również z dużą częstotliwością odwiedzać stronę internetową organizatora konkursu.

W 2010 roku w ramach konkursu dla poddziałania 1.3.2 POKL wnioskodawcami mogły być wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych). 

W konkursie w 2011 roku będą mogli wziąć udział przedsiębiorcy, fundacje oraz stowarzyszenia.

Co zasługuje na podkreślenie to to, że konkurs prowadzony jest w ramach komponentu centralnego POKL, co oznacza, że będą mogły wziąć w nim udział wszystkie podmioty (o których piszę powyżej) bez względu na lokalizację swojej siedziby. Udział przedsiębiorców w tym konkursie uwarunkowany był spełnieniem określonych wymogów formalnych.

W konkursie z możliwości skorzystania z unijnej dotacji zostali wyłączni przedsiębiorcy, którzy posiadali zaległości z tytułu należności publicznoprawnych.

Podczas organizacji poprzedniego konkursu minimalna wartość projektu wynosiła 50 tys. złotych. W ramach tej kwoty można było ubiegać się zwrot kosztów poniesionych m.in. na:
- adaptację pomieszczeń na potrzeby ośrodka opieki nad dziećmi,
- utrzymanie ośrodka opieki nad dziećmi,
- wynagrodzenie personelu,

W ramach wynagrodzenia personelu, kwalifikowalne są zasadniczo wszystkie koszty zatrudnienia personelu, w szczególności wynagrodzenie brutto, składki pracodawcy na ubezpieczenia społeczne, składki na Fundusz Pracy oraz odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

- upowszechnianie i promocja alternatywnych i elastycznych form zatrudnienia,
- ekspertyzy, analizy, badania,
- opłaty finansowe.

O dotację w ramach konkursu będą mogli ubiegać się przedsiębiorcy posiadający własne pomieszczenie lub wynajmujący lokal z przeznaczeniem na prowadzenie żłobka. Innymi słowy w ramach tego konkursu nie ma możliwości otrzymania dotacji na wybudowanie żłobka.

Do wydatków niekwalifikowanych w ramach konkursu zaliczono koszty poniesione na m.in:
- zakup nieruchomości, gruntu oraz infrastruktury,
- wydatki związane z wypełnieniem wniosku o dofinansowanie projektu.

Wydatki niekwalifikowalne związane z realizacją projektu ponosi przedsiębiorca. W naszej opinii konkurs ten jest jak najbardziej celowy zarówno z punktu widzenia pracodawców jak i pracowników. Czekamy w takim razie na szczegóły naboru projektów i zachęcamy wszystkich zainteresowanych do wzięcia w nim udziału.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA