REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady handlu na targowiskach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
handel na targowiskach, opłata targowa
handel na targowiskach, opłata targowa

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie działalności gospodarczej, sprawy targowisk i hal targowych oraz podatek. To tylko niektóre kwestie, z którymi zmierzyć powinien się sprzedawca na lokalnym bazarze. Na co jeszcze musi zwrócić uwagę przed rozpoczęciem handlu? Przeczytaj poradę eksperta.

Handel na targowiskach

Prowadzenie handlu na targowisku jest rodzajem działalności gospodarczej, gdyż jest działalnością handlową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły według definicji przewidzianej w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), zwana dalej GospUst. Skutkiem tego osoba zamierzająca rozpocząć działalność handlową na targowisku powinna spełnić wszelkie formalności związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej.

REKLAMA

Podjęcie działalności

Zgodnie z art. 14 GospUst przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (to ostatnie nie tyczy się osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność). Regulacje dotyczące wpisu zawiera uchylona w większości już poprzednia ustawa o działalności gospodarczej – mianowicie ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo Działalności Gospodarczej (Dz. U. 1999, Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) w art. 7a – 7i, zwana dalej PDG. 

Zobacz: Jak założyć własną firmę?

Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta i z urzędu doręcza stronie zaświadczenie o wpisie. Wniosku o wpis dokonuje się na formularzu, którego wzór ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, a które to wzory powinny znajdować się w każdym urzędzie gminy (miasta).

W formularzu tym znajdują się następujące dane do podania przez zainteresowanego przedsiębiorcę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • oznaczenie przedsiębiorcy (imię, nazwisko, firma) oraz jego numer PESEL;
  • numer NIP (jeśli takowy numer posiada);
  • oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
  • określenie przedmiotu wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności;
  • wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej (jeżeli przedsiębiorca takowy adres posiada).

Szczytna „zasada jednego okienka” wprowadziła do PDG zapisy stanowiące o tym, że wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie wnioskiem o REGON, zgłoszeniem o wydanie NIP i zgłoszeniem płatnika składek do ZUS albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia w KRUS, zatem przedsiębiorca nie musi składać wniosku w każdym z tych organów o odpowiednie zaświadczenie.

Wniosek o wpis

REKLAMA

Wniosek o wpis do ewidencji nie jest jednocześnie wnioskiem o rejestrację podatnika VAT czynnego, bowiem nie każdy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc o to przedsiębiorca musi zadbać sam. Działalność handlowa na targowisku nie jest działalnością gospodarczą regulowaną, w związku z czym nie są potrzebne do tego odpowiednie koncesje ani zezwolenia, chyba że przedmiot działalności jest regulowany i wymaga koncesji (np. handel bronią czy amunicją) bądź zezwolenia (sprzedaż napojów alkoholowych).

Co do kwestii organizacyjnych handlu na targowiskach, to należy zauważyć, że do zadań własnych gminy należą sprawy targowisk i hal targowych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym gmina może ustalać swoimi uchwałami szczególne zasady prowadzenia handlu na targowiskach, którym to normom przedsiębiorca jest zobowiązany się podporządkować. Mogą tu wchodzić w grę przepisy zakazujące handlu w pewnych miejscach na targowiskach czy zakazujące handlu pewnym rodzajem asortymentu. Niezbędne jest w związku z tym zapoznanie się z odpowiednimi uchwałami w tym zakresie. Odpowiednie przepisy porządkowe może wydawać również wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Polecam: Jak założyć własną firmę?

Opłata targowa

Nie sposób tutaj pominąć kwestii podatkowych związanych z handlem na targowiskach. Opłata targowa jest uregulowana w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. 2010, Nr 95, poz. 613 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 powyższej ustawy opłatę targową pobiera się od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach, jednakże nie pobiera się jej przy sprzedaży w budynkach lub częściach budynków, chyba że jest to targowisko pod dachem czy hala używana do targów, aukcji i wystaw. Targowiskami w rozumieniu ustawy są wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel. Wysokość opłaty targowej jest ustalana w drodze uchwały rady gminy dla każdej gminy, z tym że nie może ona przekroczyć 699,27 zł dziennie, więc są to stawki dość wysokie dla handlujących na targowiskach, aczkolwiek zwolnieni są od uiszczania opłaty skarbowej przedsiębiorcy płacący podatek od nieruchomości, ale tylko w miejscu, w którym opłacają ten podatek (czyli dokonujący sprzedaży w sklepach, gdyż oni płacą podatek od nieruchomości).

Jaka kara grozi handlarzom?

Sankcjami za naruszenie zasad handlu na targowiskach może być ukaranie za popełnienie wykroczenia bądź administracyjna kara pieniężna. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks Wykroczeń (Dz. U. 2010, Nr 46, poz. 275 z późn. zm.) w art. 601 § 1 jest zapis stanowiący o tym, że karze ograniczenia wolności albo grzywny podlega osoba, która wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia.

Przepisy porządkowe stanowione przez organy gminy mogą ponadto ustanawiać administracyjne kary pieniężne za handel na targowisku w niedozwolonym miejscu lub miejscu poza targowiskiem.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA