REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady handlu na targowiskach?

Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
handel na targowiskach, opłata targowa
handel na targowiskach, opłata targowa

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie działalności gospodarczej, sprawy targowisk i hal targowych oraz podatek. To tylko niektóre kwestie, z którymi zmierzyć powinien się sprzedawca na lokalnym bazarze. Na co jeszcze musi zwrócić uwagę przed rozpoczęciem handlu? Przeczytaj poradę eksperta.

Handel na targowiskach

Prowadzenie handlu na targowisku jest rodzajem działalności gospodarczej, gdyż jest działalnością handlową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły według definicji przewidzianej w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), zwana dalej GospUst. Skutkiem tego osoba zamierzająca rozpocząć działalność handlową na targowisku powinna spełnić wszelkie formalności związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcie działalności

Zgodnie z art. 14 GospUst przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (to ostatnie nie tyczy się osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność). Regulacje dotyczące wpisu zawiera uchylona w większości już poprzednia ustawa o działalności gospodarczej – mianowicie ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo Działalności Gospodarczej (Dz. U. 1999, Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) w art. 7a – 7i, zwana dalej PDG. 

Zobacz: Jak założyć własną firmę?

Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta i z urzędu doręcza stronie zaświadczenie o wpisie. Wniosku o wpis dokonuje się na formularzu, którego wzór ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, a które to wzory powinny znajdować się w każdym urzędzie gminy (miasta).

REKLAMA

W formularzu tym znajdują się następujące dane do podania przez zainteresowanego przedsiębiorcę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • oznaczenie przedsiębiorcy (imię, nazwisko, firma) oraz jego numer PESEL;
  • numer NIP (jeśli takowy numer posiada);
  • oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
  • określenie przedmiotu wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności;
  • wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej (jeżeli przedsiębiorca takowy adres posiada).

Szczytna „zasada jednego okienka” wprowadziła do PDG zapisy stanowiące o tym, że wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie wnioskiem o REGON, zgłoszeniem o wydanie NIP i zgłoszeniem płatnika składek do ZUS albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia w KRUS, zatem przedsiębiorca nie musi składać wniosku w każdym z tych organów o odpowiednie zaświadczenie.

Wniosek o wpis

Wniosek o wpis do ewidencji nie jest jednocześnie wnioskiem o rejestrację podatnika VAT czynnego, bowiem nie każdy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc o to przedsiębiorca musi zadbać sam. Działalność handlowa na targowisku nie jest działalnością gospodarczą regulowaną, w związku z czym nie są potrzebne do tego odpowiednie koncesje ani zezwolenia, chyba że przedmiot działalności jest regulowany i wymaga koncesji (np. handel bronią czy amunicją) bądź zezwolenia (sprzedaż napojów alkoholowych).

Co do kwestii organizacyjnych handlu na targowiskach, to należy zauważyć, że do zadań własnych gminy należą sprawy targowisk i hal targowych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym gmina może ustalać swoimi uchwałami szczególne zasady prowadzenia handlu na targowiskach, którym to normom przedsiębiorca jest zobowiązany się podporządkować. Mogą tu wchodzić w grę przepisy zakazujące handlu w pewnych miejscach na targowiskach czy zakazujące handlu pewnym rodzajem asortymentu. Niezbędne jest w związku z tym zapoznanie się z odpowiednimi uchwałami w tym zakresie. Odpowiednie przepisy porządkowe może wydawać również wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Polecam: Jak założyć własną firmę?

Opłata targowa

Nie sposób tutaj pominąć kwestii podatkowych związanych z handlem na targowiskach. Opłata targowa jest uregulowana w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. 2010, Nr 95, poz. 613 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 powyższej ustawy opłatę targową pobiera się od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach, jednakże nie pobiera się jej przy sprzedaży w budynkach lub częściach budynków, chyba że jest to targowisko pod dachem czy hala używana do targów, aukcji i wystaw. Targowiskami w rozumieniu ustawy są wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel. Wysokość opłaty targowej jest ustalana w drodze uchwały rady gminy dla każdej gminy, z tym że nie może ona przekroczyć 699,27 zł dziennie, więc są to stawki dość wysokie dla handlujących na targowiskach, aczkolwiek zwolnieni są od uiszczania opłaty skarbowej przedsiębiorcy płacący podatek od nieruchomości, ale tylko w miejscu, w którym opłacają ten podatek (czyli dokonujący sprzedaży w sklepach, gdyż oni płacą podatek od nieruchomości).

Jaka kara grozi handlarzom?

Sankcjami za naruszenie zasad handlu na targowiskach może być ukaranie za popełnienie wykroczenia bądź administracyjna kara pieniężna. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks Wykroczeń (Dz. U. 2010, Nr 46, poz. 275 z późn. zm.) w art. 601 § 1 jest zapis stanowiący o tym, że karze ograniczenia wolności albo grzywny podlega osoba, która wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia.

Przepisy porządkowe stanowione przez organy gminy mogą ponadto ustanawiać administracyjne kary pieniężne za handel na targowisku w niedozwolonym miejscu lub miejscu poza targowiskiem.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA