REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie informacje musi podawać firma w oświadczeniach pisemnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorca ma obowiązek podawania określonych ustawowo danych.
Wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorca ma obowiązek podawania określonych ustawowo danych.

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorca obciążany jest obowiązkiem podawania w obrocie danych określonych w ustawie o KRS. Jakie informacje powinien zawrzeć przedsiębiorca w kontaktach pisemnych z innymi podmiotami? Dowiesz się czytając poradę eksperta.

Prowadzący działalność gospodarczą, którzy wpisani zostali do rejestru są zobowiązani do podawania w oświadczeniach pisemnych skierowanych do oznaczonych podmiotów wskazanych ustawowo dane. Zamieszczenie informacji jest niezbędne tylko podczas kontaktów dotyczących działalności. Zaniechanie obowiązku jest zagrożone nakładaną przez sąd rejestrowy karą grzywny w wysokości nawet do 5 tys. zł.

REKLAMA

Na jakie dane wskazuje ustawodawca?

1) firmę lub nazwę;
2) oznaczenie formy prawnej wykonywanej działalności;
3) siedzibę i adres;
4) numer NIP;
5) oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywane są akta rejestrowe podmiotu oraz numer podmiotu w Rejestrze.

Obowiązek nie odnosi się do oświadczeń woli, które zostały skierowane do osób pozostających ze spółką w stałych stosunkach umownych. Ponadto, powyższe wymogi nie uchybiają przepisom szczególnym, które mogą nakładać na przedsiębiorcę dodatkowe powinności.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przepisy takie wprowadza kodeks spółek handlowych. Zgodnie z regulacjami w nim ustanowionymi spółki kapitałowe są zobowiązane do zawierania w pismach, zamówieniach handlowych składanych przez spółkę w formie papierowej i elektronicznej oraz informacje na stronach internetowych spółki, następujących danych:

1) firmy spółki, jej siedziby i adresu;
2) oznaczenia sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki oraz numeru pod którym spółka jest wpisana do rejestru;
3) numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
4) wysokości kapitału zakładowego.

Obowiązek wynikający z ksh dotyczy również oddziału spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mającej siedzibę za granicą.

Zobowiązanie do podawania informacji wynika także z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dotyczy przedsiębiorców, którzy wprowadzają towar do obrotu na terytorium RP. Muszą oni zamieszczać na towarze, jego opakowaniu, etykiecie, instrukcji lub dostarczać w inny, zwyczajowo przyjęty sposób, pisemne informacji w języku polskim:

1) określające firmę przedsiębiorcy i jego adres;
2) umożliwiające identyfikację towaru.

Należy jednak pamiętać, że wymogi nie dotyczą towarów, jeżeli odrębne przepisy szczegółowo regulują obowiązki w zakresie ich oznakowania oraz środków spożywczych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE L 31 z 01.02.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463 i nast.).

Polecamy: Jak będzie funkcjonować rejestracja spółki z o.o. przez internet?

Przedsiębiorca powinien także przekazywać odpowiednie dane w przypadku sprzedaży bezpośredniej lub na odległość. Wówczas firma oferująca w taki sposób towary lub usługi z wykorzystaniem środków masowego przekazu, sieci teleinformatycznych lub druków bezadresowych również jest zobowiązana do podania w ofercie co najmniej następujących danych:

1) firmy przedsiębiorcy;
2) numeru identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
3) siedziby i adresu przedsiębiorcy.

Podstawa prawna:
- art. 34 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2004 r., Nr 173, poz. 1808, z późn. zm.)
- art. 20 i 21 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r., Nr 182, poz. 1228; Dz.U. z 2010 r., Nr 239, poz. 1593)
- art. 206 ksh ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2001 r., Nr 102, poz. 1117 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA