REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?
Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?

REKLAMA

REKLAMA


Od 1 lutego 2011 przedsiębiorcy są zobowiązani do składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej, przy jednoczesnym zachowaniu pisemności deklaracji w uzasadnionych przypadkach (po poinformowaniu organu celnego). Przeczytaj jak złożyć deklarację w dopuszczalnej przepisami formie.

Formy zgłoszenia

REKLAMA

REKLAMA

Występują dwie formy zgłoszenia:
1) zgłoszenie elektroniczne, będące podstawową formą zgłoszenia;
2) zgłoszenie pisemne, które może być dokonane w uzasadnionych przypadkach, po uprzednim poinformowaniu organu celnego.

Przeznaczenie dokumentu zgłoszenia

Dokument zgłoszenia, niezależnie od formy, może zostać wykorzystany do:
1) dokonania zgłoszenia;
2) dokonania korekty zgłoszenia, która może polegać na:
a) zastąpieniu w całości uprzednio dokonanego zgłoszenia,
b) zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia,
c) dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu,
d) anulowaniu pozycji zgłoszenia.

REKLAMA

Do zgłoszenia nie należy dołączać umów, faktur, listów przewozowych itp., na podstawie których deklarowane są dane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenie elektroniczne

Warunkiem dokonania zgłoszenia elektronicznego jest:
1) dokonanie w PDR rejestracji lub aktualizacji danych osoby zobowiązanej i/lub przedstawiciela;
2) uzyskanie przez osobę upoważnioną do dokonywania zgłoszenia kodu identyfikacyjnego (LOGINU) i hasła, ewentualnie klucza do bezpiecznej transmisji danych.

Procedura rejestracji w PDR i uzyskania LOGINU oraz hasła jest opisana w Instrukcji nadania LOGINU i klucza, opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba Celna/INTRASTAT.

Zgłoszenie elektroniczne winno być zgodne ze specyfikacją XML, opublikowaną na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba Celna→INTRASTAT. W celu sporządzenia zgłoszenia elektronicznego możliwe jest skorzystanie z programu do generowania zgłoszeń w formie elektronicznej ista@t, bezpłatnie udostępnionego na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba Celna→INTRASTAT→Zgłoszenia elektroniczne.

Zgłoszenie elektroniczne może być przekazane przy wykorzystaniu witryny CELINA-WebCel lub poprzez pocztę elektroniczną (e-mail).

Zgłoszenie pisemne:

  • W uzasadnionych przypadkach, po uprzednim poinformowaniu organu celnego, dopuszczalne jest dokonanie zgłoszenia w formie pisemnej:

a) Zgłoszenia pisemnego w przywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ", którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia/Instrukcji;
b) Zgłoszenia pisemnego w wywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia/Instrukcji.

  • Korekty zgłoszenia w przywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT- PRZYWÓZ", zaś korekty zgłoszenia w wywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ".
  • Formularze powinny być wypełnione czytelnie, pismem maszynowym lub komputerowo.

Dopuszczalne jest ręczne wypełnienie formularzy, dużymi drukowanymi literami wyłącznie w kolorze czarnym lub niebieskim. W polach, w których zostały zamieszczone linie pomocnicze, wpisy powinny zostać dokonane z uwzględnieniem tych linii. W przypadku, gdy deklarowane wartości w polach 6, 7, 17, 18, 19 i 20 są liczbowo większe niż ilość przewidzianych miejsc wyznaczonych przez linie pomocnicze, wpisów należy dokonać bez uwzględnienia tych linii.

  • Zapisy w poszczególnych polach formularza nie mogą być wycierane lub zamalowywane. Ewentualne zmiany należy wprowadzać po skreśleniu nieprawidłowych danych, jednakże nowe wpisy muszą być czytelne. Każdą zmianę powinna potwierdzić podpisem osoba upoważniona do dokonania zgłoszenia.
  • W przypadku użycia komputerowych wydruków formularzy, powinny one mieć format 210 x 297 mm, przy czym dopuszczalne są odchylenia w długości od -5 do +8 mm.
  • W polach 4 i 5 dopuszcza się stosowanie odpowiednich stempli i pieczęci, przy czym powinny one czytelnie wskazywać NIP i REGON danej osoby.
  • Jeżeli formularz służy do dokonania zgłoszenia lub do dokonania korekty zgłoszenia, polegającej na zastąpieniu zgłoszenia, a przedmiotem przywozów albo wywozów były więcej niż cztery pozycje towarowe, dla zadeklarowania kolejnych pozycji należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi formularzami. W takim przypadku poszczególne pozycje należy numerować kolejno bez żadnych przerw (pole 9), a łączna liczba pozycji musi być wpisana w polu 8 na pierwszej stronie kompletu formularza stanowiącego zgłoszenie lub korektę, polegającą na zamianie zgłoszenia, przy czym liczba ta nie może być większa niż 9999. Jeżeli formularz wykorzystywany jest do zadeklarowania w zgłoszeniu pozycji od 5 do 9999, wówczas należy wypełnić pole 1 oraz pole 4 dodatkowych formularzy, a także pola od 9 do 20. Pola 2 i 3 oraz pola od 5 do 8 i pole 21 mogą w tym przypadku pozostać niewypełnione.
  •  Jeżeli formularz służy do dokonania korekty zgłoszenia polegającej na zmianie, anulowaniu lub dodaniu pozycji w zgłoszeniu i istnieje konieczność zadeklarowania więcej niż 4 korygowanych pozycji, należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi formularzami. W tym przypadku na dodatkowych formularzach służących do zadeklarowania kolejnych korygowanych pozycji należy wypełnić pola nr: 1, 4, 9, zaś pola od nr 10 do nr 20 należy wypełnić lub pozostawić niewypełnione, w zależności od rodzaju dokonywanej korekty. Pola nr 2 i 3 oraz pola od nr 5 do nr 8 i pole nr 21 mogą w tym przypadku pozostać niewypełnione.

Polecamy: W jaki sposób ustalić obowiązek sprawozdawczy INTRASTAT?

Zgłoszenie zerowe

Jeżeli w miesiącu sprawozdawczym osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia nie dokonała żadnych przywozów lub wywozów towarów, należy dokonać zgłoszenia zerowego, tzn. zgłoszenia, w którym po wypełnieniu pól identyfikacji podmiotu (od 1 do 4 oraz 5 - w przypadku dokonywania zgłoszenia przez przedstawiciela) należy wstawić cyfrę „0” w polu 6, w polu 8 oraz w polu 7 - w przypadku, gdy wartość przywozów lub wywozów przekroczyła próg szczegółowy. Pozostałe pola, oprócz pola 21, należy pozostawić niewypełnione.

Korektę zgłoszenia polegającą na anulowaniu wszystkich pozycji zgłoszenia uznaje się za dokonanie zgłoszenia zerowego, jeżeli za ten sam okres sprawozdawczy nie zostanie dokonane kolejne częściowe zgłoszenie. Jeżeli za dany okres sprawozdawczy dokonano dwóch lub więcej częściowych zgłoszeń, uznaje się, że dokonano zgłoszenia zerowego, jeżeli wskutek dokonania korekt tych zgłoszeń anulowano wszystkie pozycje we wszystkich zgłoszeniach i za ten sam okres sprawozdawczy nie dokonano kolejnego częściowego zgłoszenia.

Polecamy: Jaki obrót handlowy podlega zgłoszeniu INTRASTAT w 2011 roku?

Źródło: MF

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA