REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?
Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?

REKLAMA

REKLAMA


Od 1 lutego 2011 przedsiębiorcy są zobowiązani do składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej, przy jednoczesnym zachowaniu pisemności deklaracji w uzasadnionych przypadkach (po poinformowaniu organu celnego). Przeczytaj jak złożyć deklarację w dopuszczalnej przepisami formie.

Formy zgłoszenia

REKLAMA

REKLAMA

Występują dwie formy zgłoszenia:
1) zgłoszenie elektroniczne, będące podstawową formą zgłoszenia;
2) zgłoszenie pisemne, które może być dokonane w uzasadnionych przypadkach, po uprzednim poinformowaniu organu celnego.

Przeznaczenie dokumentu zgłoszenia

Dokument zgłoszenia, niezależnie od formy, może zostać wykorzystany do:
1) dokonania zgłoszenia;
2) dokonania korekty zgłoszenia, która może polegać na:
a) zastąpieniu w całości uprzednio dokonanego zgłoszenia,
b) zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia,
c) dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu,
d) anulowaniu pozycji zgłoszenia.

REKLAMA

Do zgłoszenia nie należy dołączać umów, faktur, listów przewozowych itp., na podstawie których deklarowane są dane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenie elektroniczne

Warunkiem dokonania zgłoszenia elektronicznego jest:
1) dokonanie w PDR rejestracji lub aktualizacji danych osoby zobowiązanej i/lub przedstawiciela;
2) uzyskanie przez osobę upoważnioną do dokonywania zgłoszenia kodu identyfikacyjnego (LOGINU) i hasła, ewentualnie klucza do bezpiecznej transmisji danych.

Procedura rejestracji w PDR i uzyskania LOGINU oraz hasła jest opisana w Instrukcji nadania LOGINU i klucza, opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba Celna/INTRASTAT.

Zgłoszenie elektroniczne winno być zgodne ze specyfikacją XML, opublikowaną na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba Celna→INTRASTAT. W celu sporządzenia zgłoszenia elektronicznego możliwe jest skorzystanie z programu do generowania zgłoszeń w formie elektronicznej ista@t, bezpłatnie udostępnionego na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba Celna→INTRASTAT→Zgłoszenia elektroniczne.

Zgłoszenie elektroniczne może być przekazane przy wykorzystaniu witryny CELINA-WebCel lub poprzez pocztę elektroniczną (e-mail).

Zgłoszenie pisemne:

  • W uzasadnionych przypadkach, po uprzednim poinformowaniu organu celnego, dopuszczalne jest dokonanie zgłoszenia w formie pisemnej:

a) Zgłoszenia pisemnego w przywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ", którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia/Instrukcji;
b) Zgłoszenia pisemnego w wywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia/Instrukcji.

  • Korekty zgłoszenia w przywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT- PRZYWÓZ", zaś korekty zgłoszenia w wywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ".
  • Formularze powinny być wypełnione czytelnie, pismem maszynowym lub komputerowo.

Dopuszczalne jest ręczne wypełnienie formularzy, dużymi drukowanymi literami wyłącznie w kolorze czarnym lub niebieskim. W polach, w których zostały zamieszczone linie pomocnicze, wpisy powinny zostać dokonane z uwzględnieniem tych linii. W przypadku, gdy deklarowane wartości w polach 6, 7, 17, 18, 19 i 20 są liczbowo większe niż ilość przewidzianych miejsc wyznaczonych przez linie pomocnicze, wpisów należy dokonać bez uwzględnienia tych linii.

  • Zapisy w poszczególnych polach formularza nie mogą być wycierane lub zamalowywane. Ewentualne zmiany należy wprowadzać po skreśleniu nieprawidłowych danych, jednakże nowe wpisy muszą być czytelne. Każdą zmianę powinna potwierdzić podpisem osoba upoważniona do dokonania zgłoszenia.
  • W przypadku użycia komputerowych wydruków formularzy, powinny one mieć format 210 x 297 mm, przy czym dopuszczalne są odchylenia w długości od -5 do +8 mm.
  • W polach 4 i 5 dopuszcza się stosowanie odpowiednich stempli i pieczęci, przy czym powinny one czytelnie wskazywać NIP i REGON danej osoby.
  • Jeżeli formularz służy do dokonania zgłoszenia lub do dokonania korekty zgłoszenia, polegającej na zastąpieniu zgłoszenia, a przedmiotem przywozów albo wywozów były więcej niż cztery pozycje towarowe, dla zadeklarowania kolejnych pozycji należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi formularzami. W takim przypadku poszczególne pozycje należy numerować kolejno bez żadnych przerw (pole 9), a łączna liczba pozycji musi być wpisana w polu 8 na pierwszej stronie kompletu formularza stanowiącego zgłoszenie lub korektę, polegającą na zamianie zgłoszenia, przy czym liczba ta nie może być większa niż 9999. Jeżeli formularz wykorzystywany jest do zadeklarowania w zgłoszeniu pozycji od 5 do 9999, wówczas należy wypełnić pole 1 oraz pole 4 dodatkowych formularzy, a także pola od 9 do 20. Pola 2 i 3 oraz pola od 5 do 8 i pole 21 mogą w tym przypadku pozostać niewypełnione.
  •  Jeżeli formularz służy do dokonania korekty zgłoszenia polegającej na zmianie, anulowaniu lub dodaniu pozycji w zgłoszeniu i istnieje konieczność zadeklarowania więcej niż 4 korygowanych pozycji, należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi formularzami. W tym przypadku na dodatkowych formularzach służących do zadeklarowania kolejnych korygowanych pozycji należy wypełnić pola nr: 1, 4, 9, zaś pola od nr 10 do nr 20 należy wypełnić lub pozostawić niewypełnione, w zależności od rodzaju dokonywanej korekty. Pola nr 2 i 3 oraz pola od nr 5 do nr 8 i pole nr 21 mogą w tym przypadku pozostać niewypełnione.

Polecamy: W jaki sposób ustalić obowiązek sprawozdawczy INTRASTAT?

Zgłoszenie zerowe

Jeżeli w miesiącu sprawozdawczym osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia nie dokonała żadnych przywozów lub wywozów towarów, należy dokonać zgłoszenia zerowego, tzn. zgłoszenia, w którym po wypełnieniu pól identyfikacji podmiotu (od 1 do 4 oraz 5 - w przypadku dokonywania zgłoszenia przez przedstawiciela) należy wstawić cyfrę „0” w polu 6, w polu 8 oraz w polu 7 - w przypadku, gdy wartość przywozów lub wywozów przekroczyła próg szczegółowy. Pozostałe pola, oprócz pola 21, należy pozostawić niewypełnione.

Korektę zgłoszenia polegającą na anulowaniu wszystkich pozycji zgłoszenia uznaje się za dokonanie zgłoszenia zerowego, jeżeli za ten sam okres sprawozdawczy nie zostanie dokonane kolejne częściowe zgłoszenie. Jeżeli za dany okres sprawozdawczy dokonano dwóch lub więcej częściowych zgłoszeń, uznaje się, że dokonano zgłoszenia zerowego, jeżeli wskutek dokonania korekt tych zgłoszeń anulowano wszystkie pozycje we wszystkich zgłoszeniach i za ten sam okres sprawozdawczy nie dokonano kolejnego częściowego zgłoszenia.

Polecamy: Jaki obrót handlowy podlega zgłoszeniu INTRASTAT w 2011 roku?

Źródło: MF

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA