REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka jest rola doradcy w biznesie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Ważną cechą doradcy powinna być jego niezależność w myśleniu, asertywność i absolutny brak koniunkturalizmu.
Ważną cechą doradcy powinna być jego niezależność w myśleniu, asertywność i absolutny brak koniunkturalizmu.

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując istotne dla siebie decyzje życiowe czy zawodowe, bardzo często zasięgamy rady innych. Sugerujemy się czyjąś opinią usłyszaną na podobny temat; albo pytając wprost kogoś z bliższego czy dalszego otoczenia; albo i nie wprost, sugerując w pytaniu, że chodzi o problem dotyczący kogoś innego lub wręcz problem teoretyczny. Nawet, gdy nie czynimy tak zawsze, to chyba trudno o pomyłkę, jeśli powiem, że czynimy tak wszyscy. Takie zachowanie jest po prostu naturalne i ułatwia nam podejmowanie ważnych decyzji, nawet, jak ostatecznie pozostajemy przy swoim własnym zdaniu.

Od dawna zauważają i, z powodzeniem, stosują zasadę konsultowania z doradcami istotnych decyzji szefowie dużych firm, rządów, organizacji czy zespołów zadaniowych. Zdecydowanie gorzej wygląda to w przypadku większości prywatnych przedsiębiorstw - małych i średnich. A przecież tych jest o wiele więcej, problemów do rozstrzygnięcia wcale nie mniej, ich waga – zachowując wszelkie proporcje – taka sama.

REKLAMA

Większość przedsiębiorców, właścicieli firm, to specjaliści w jakiś dziedzinach, często odległych od ekonomii i zarządzania, którzy wymyślili i wdrożyli pomysł na zarabianie, rozwinęli go z czasem, ucząc się zarządzania „na własnej skórze”. Nieliczni tylko podnosili swoje kwalifikacje w tym zakresie i nieliczni mieli okazję uczyć się zarządzania poza własnym biznesem. Zresztą, nawet to nie przesądza o braku potrzeby konsultowania ważnych decyzji przed podjęciem ostatecznego rozstrzygnięcia.

Przeczytaj również: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?

REKLAMA

Bywa tak, że przedsiębiorca ma jakiś pomysł, lub rozważa różne alternatywy rozwiązania konkretnego problemu, ale dostrzega też niebezpieczeństwa i z tym pozostaje sam. Nie ma dostatecznego wsparcia w swoim otoczeniu. Pracownicy, z którymi by mógł porozmawiać, albo nie są dobrze osadzeni w temacie, albo nie mają dostatecznych kwalifikacji, albo są najzwyczajniej zbyt mało asertywni by prezentować własny, niezależny, pogląd. Zapytani pozostają w rozterce: czy mają mówić, co myślą, czy też mówić to, co chce usłyszeć ich szef? Niekiedy problemu też nie rozwiązuje własny wspólnik, bowiem często w biznesie partnerzy dobierają się na zasadzie jedności podobieństw. Trudno konsultować temat z kimś, kto myśli podobnie jak my (sic!).

Rozwiązaniem tej części problemów, z jakimi spotyka się przedsiębiorca jest konsultacja z doradcą. Wiedza doradcy w zakresie przedmiotu, w którym ma służyć pomocą, powinna być równa lub większa niż wiedza osoby, czy osób, którym doradza. Jeśli na przykład będzie chodziło o wybór maszyny dla danej linii technologicznej, to doradca musi się znać na tego typu maszynach, jeśli o sfinansowanie jej zakupu, to powinien dysponować wiedzą o możliwych do wykorzystania źródłach finansowania takiej inwestycji. Jeśli problem dotyczy płynności finansowej, ekonomiki kosztów itp. spraw, doradca musi mieć wiedzę z podanego zakresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważną cechą doradcy powinna być jego niezależność w myśleniu, asertywność i absolutny brak koniunkturalizmu. Umiejętność wsłuchiwania się i rozpoznawania, „co by chciał usłyszeć w danej sprawie klient/szef”, paradoksalnie, tutaj jest wadą.

Polecamy serwis Fundusze unijne

Zwracam na to uwagę, ponieważ pożytek z doradcy, który „myśli podobnie” jak przełożony, jest średni lub nie ma go wcale. Dopiero doradca potrafiący przedstawiać alternatywy dla pomysłów swojego klienta/szefa, lub wykazywać istotne luki w tych pomysłach, staje się naprawdę cennym pomocnikiem w wypracowaniu decyzji. Jeśli spełnione są warunki, o których wyżej, nie ma żadnego znaczenia, że na dziesięć analizowanych projektów, w takim zespole: doradca(doradcy) – szef/klient; dziesięć razy decydent wybrał swój pomysł i się nie pomylił. Najważniejsze, że dla tego pomysłu miał solidne tło, mógł zderzyć ten pomysł z alternatywą, którą trudno było odrzucać jako niedorzeczną, wymagała przemyślenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA