REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy firmy czują potrzebę korzystania z usług prawnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości.
Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług prawnych w sektorze przedsiębiorstw i urzędów publicznych jest jednym z filarów polskiego doradztwa prawnego. Jak przedstawia się współpraca przedsiębiorców z prawnikami i co stanie się z rynkiem usług prawniczych w sektorze przedsiębiorstw w najbliższym czasie?

Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że dostępność usług prawniczych w naszym kraju w najbliższych latach ulegnie znacznemu wzrostowi. Obecnie w Polsce mamy ok. 38000 radców prawnych i adwokatów, a na jednego dyplomowanego prawnika przypada 1012 obywateli, co daje nam 11 miejsce w Europie. Jednak już w 2013 roku jeden prawnik będzie przypadał na 755 mieszkańców, co da nam miejsce w pierwszej dziesiątce państw europejskich. Powodem tak znacznego wzrostu dostępności usług prawniczych, jaki nastąpi w najbliższym czasie w Polsce jest to, że w 2009 roku przyjęto na I rok aplikacji ponad 11 000 absolwentów wydziałów prawa, a więc kilkakrotnie więcej niż w poprzednich latach.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Czy firma w domu się opłaca

Czy nadchodzący wzrost dostępności usług prawniczych w Polsce sprawi, że nasi przedsiębiorcy masowo zaczną z nich korzystać?

Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że tak się nie stanie! Według nich, z usług prawnika korzysta obecnie 59% firm w naszym kraju, które najczęściej czynią to w formie zatrudnienia radcy prawnego na etacie (22% badanych firm) lub stałej współpracy z kancelarią radcowską lub adwokacką (47%).

REKLAMA

Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości. Jednak tylko 29% z nich zadeklarowała, że zamierza zmienić taki stan rzeczy przez nawiązanie współpracy z prawnikiem lub kancelarią prawną w niedalekiej przyszłości. Należy podkreślić, że jedynie 14% firm jako przyczynę nieskorzystania z usług prawnika podało powód, że są one zbyt drogie! Główną przyczyną takiego stanu rzeczy (podaną przez 67% firm), jest prowadzenie przez przedsiębiorców działalności, która nie wymaga pomocy prawnej. Ponadto 25% przedsiębiorców w sytuacji kiedy mogła by z takiej pomocy skorzystać woli radzić sobie sama, rozwiązując problemy prawne przez wykorzystanie w tym celu internetu (36% badanych), opracowań pisanych takich jak komentarze, kodeksy czy podręczniki (21% badanych) lub po prostu radząc się znajomych lub rodziny nie będących prawnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawione powyżej przyczyny niekorzystania przez przedsiębiorców z usług prawniczych z pewnością miały istotny wpływ na to, że zaledwie 25% z nich uważa, że w ostatnich 2 latach zwiększyła się częstotliwość takich usług, a aż 64% stwierdziła, iż jest ona na tym samym poziomie.

Można więc śmiało stwierdzić, że wzrost dostępności usług prawniczych, który nastąpi w najbliższym czasie w Polsce, nie wpłynie znacząco na wzrost odczuwania potrzeby korzystania z usług prawnika przez przedsiębiorców. Zdaniem twórców badań najbardziej pożądanym działaniem, które mogło by zmienić podejście do usług prawnych naszych przedsiębiorców jest wprowadzenie powszechnej edukacji prawnej w sektorze przedsiębiorstw.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Opracował: KRRP/TNS OBOP - Konrad Krzyszkowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA