REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy firmy czują potrzebę korzystania z usług prawnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości.
Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług prawnych w sektorze przedsiębiorstw i urzędów publicznych jest jednym z filarów polskiego doradztwa prawnego. Jak przedstawia się współpraca przedsiębiorców z prawnikami i co stanie się z rynkiem usług prawniczych w sektorze przedsiębiorstw w najbliższym czasie?

Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że dostępność usług prawniczych w naszym kraju w najbliższych latach ulegnie znacznemu wzrostowi. Obecnie w Polsce mamy ok. 38000 radców prawnych i adwokatów, a na jednego dyplomowanego prawnika przypada 1012 obywateli, co daje nam 11 miejsce w Europie. Jednak już w 2013 roku jeden prawnik będzie przypadał na 755 mieszkańców, co da nam miejsce w pierwszej dziesiątce państw europejskich. Powodem tak znacznego wzrostu dostępności usług prawniczych, jaki nastąpi w najbliższym czasie w Polsce jest to, że w 2009 roku przyjęto na I rok aplikacji ponad 11 000 absolwentów wydziałów prawa, a więc kilkakrotnie więcej niż w poprzednich latach.

REKLAMA

Polecamy: Czy firma w domu się opłaca

Czy nadchodzący wzrost dostępności usług prawniczych w Polsce sprawi, że nasi przedsiębiorcy masowo zaczną z nich korzystać?

REKLAMA

Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że tak się nie stanie! Według nich, z usług prawnika korzysta obecnie 59% firm w naszym kraju, które najczęściej czynią to w formie zatrudnienia radcy prawnego na etacie (22% badanych firm) lub stałej współpracy z kancelarią radcowską lub adwokacką (47%).

Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości. Jednak tylko 29% z nich zadeklarowała, że zamierza zmienić taki stan rzeczy przez nawiązanie współpracy z prawnikiem lub kancelarią prawną w niedalekiej przyszłości. Należy podkreślić, że jedynie 14% firm jako przyczynę nieskorzystania z usług prawnika podało powód, że są one zbyt drogie! Główną przyczyną takiego stanu rzeczy (podaną przez 67% firm), jest prowadzenie przez przedsiębiorców działalności, która nie wymaga pomocy prawnej. Ponadto 25% przedsiębiorców w sytuacji kiedy mogła by z takiej pomocy skorzystać woli radzić sobie sama, rozwiązując problemy prawne przez wykorzystanie w tym celu internetu (36% badanych), opracowań pisanych takich jak komentarze, kodeksy czy podręczniki (21% badanych) lub po prostu radząc się znajomych lub rodziny nie będących prawnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawione powyżej przyczyny niekorzystania przez przedsiębiorców z usług prawniczych z pewnością miały istotny wpływ na to, że zaledwie 25% z nich uważa, że w ostatnich 2 latach zwiększyła się częstotliwość takich usług, a aż 64% stwierdziła, iż jest ona na tym samym poziomie.

Można więc śmiało stwierdzić, że wzrost dostępności usług prawniczych, który nastąpi w najbliższym czasie w Polsce, nie wpłynie znacząco na wzrost odczuwania potrzeby korzystania z usług prawnika przez przedsiębiorców. Zdaniem twórców badań najbardziej pożądanym działaniem, które mogło by zmienić podejście do usług prawnych naszych przedsiębiorców jest wprowadzenie powszechnej edukacji prawnej w sektorze przedsiębiorstw.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Opracował: KRRP/TNS OBOP - Konrad Krzyszkowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA