REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy firmy czują potrzebę korzystania z usług prawnika?

Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości.
Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług prawnych w sektorze przedsiębiorstw i urzędów publicznych jest jednym z filarów polskiego doradztwa prawnego. Jak przedstawia się współpraca przedsiębiorców z prawnikami i co stanie się z rynkiem usług prawniczych w sektorze przedsiębiorstw w najbliższym czasie?

Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że dostępność usług prawniczych w naszym kraju w najbliższych latach ulegnie znacznemu wzrostowi. Obecnie w Polsce mamy ok. 38000 radców prawnych i adwokatów, a na jednego dyplomowanego prawnika przypada 1012 obywateli, co daje nam 11 miejsce w Europie. Jednak już w 2013 roku jeden prawnik będzie przypadał na 755 mieszkańców, co da nam miejsce w pierwszej dziesiątce państw europejskich. Powodem tak znacznego wzrostu dostępności usług prawniczych, jaki nastąpi w najbliższym czasie w Polsce jest to, że w 2009 roku przyjęto na I rok aplikacji ponad 11 000 absolwentów wydziałów prawa, a więc kilkakrotnie więcej niż w poprzednich latach.

REKLAMA

Polecamy: Czy firma w domu się opłaca

Czy nadchodzący wzrost dostępności usług prawniczych w Polsce sprawi, że nasi przedsiębiorcy masowo zaczną z nich korzystać?

REKLAMA

Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że tak się nie stanie! Według nich, z usług prawnika korzysta obecnie 59% firm w naszym kraju, które najczęściej czynią to w formie zatrudnienia radcy prawnego na etacie (22% badanych firm) lub stałej współpracy z kancelarią radcowską lub adwokacką (47%).

Firmy niekorzystające z pomocy prawnej stanowią 41% całości. Jednak tylko 29% z nich zadeklarowała, że zamierza zmienić taki stan rzeczy przez nawiązanie współpracy z prawnikiem lub kancelarią prawną w niedalekiej przyszłości. Należy podkreślić, że jedynie 14% firm jako przyczynę nieskorzystania z usług prawnika podało powód, że są one zbyt drogie! Główną przyczyną takiego stanu rzeczy (podaną przez 67% firm), jest prowadzenie przez przedsiębiorców działalności, która nie wymaga pomocy prawnej. Ponadto 25% przedsiębiorców w sytuacji kiedy mogła by z takiej pomocy skorzystać woli radzić sobie sama, rozwiązując problemy prawne przez wykorzystanie w tym celu internetu (36% badanych), opracowań pisanych takich jak komentarze, kodeksy czy podręczniki (21% badanych) lub po prostu radząc się znajomych lub rodziny nie będących prawnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawione powyżej przyczyny niekorzystania przez przedsiębiorców z usług prawniczych z pewnością miały istotny wpływ na to, że zaledwie 25% z nich uważa, że w ostatnich 2 latach zwiększyła się częstotliwość takich usług, a aż 64% stwierdziła, iż jest ona na tym samym poziomie.

Można więc śmiało stwierdzić, że wzrost dostępności usług prawniczych, który nastąpi w najbliższym czasie w Polsce, nie wpłynie znacząco na wzrost odczuwania potrzeby korzystania z usług prawnika przez przedsiębiorców. Zdaniem twórców badań najbardziej pożądanym działaniem, które mogło by zmienić podejście do usług prawnych naszych przedsiębiorców jest wprowadzenie powszechnej edukacji prawnej w sektorze przedsiębiorstw.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Opracował: KRRP/TNS OBOP - Konrad Krzyszkowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA