REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Po co controlling w małych i średnich firmach?

Subskrybuj nas na Youtube
Najczęstszymi przyczynami wdrożenia systemu controllingowego w firmie jest brak możliwości ustalenia odpowiedzialności za ponoszone koszty.
Najczęstszymi przyczynami wdrożenia systemu controllingowego w firmie jest brak możliwości ustalenia odpowiedzialności za ponoszone koszty.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiadając jednym zdaniem, aby sypiać spokojnie. Działalność każdej firmy ma charakter długofalowy, dlatego niezbędne jest koncentrowanie się nie tylko na rozwiązywaniu bieżących problemów, lecz także wyznaczanie celów długookresowych i dążenie do ich realizacji.

Skuteczne funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku, podnoszenie konkurencyjności, jednocześnie zapewnienie sobie długofalowego rozwoju wymaga dysponowania odpowiednim systemem zarządzania generującego odpowiednią wiązkę informacji. Pełna informacja o działalności poszczególnych osób, komórek, działów, wydziałów i wreszcie oddziałów firm, to niezbędnik przedsiębiorcy. Bez niego decyzje podejmuje w oparciu o intuicję i prędzej czy później kończy się katastrofą. Systemem informacji zarządczej, który umożliwia szybkie reagowanie na zmiany w otoczeniu jak i w samym przedsiębiorstwie jest controlling.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest system controllingowy?

System controllingowy jest zintegrowanym systemem wspomagającym zarządzanie przedsiębiorstwem i podejmowanie decyzji zarządczych w obszarach działalności firmy m.in. w produkcji, logistyce, finansach, w zarządzaniu personelem czy administracji.

Zadaniem controllingu jest sterowanie procesami ustalania celów przedsiębiorstwa na każdym poziomie struktury organizacyjnej. Wyznaczone cele przedsiębiorstwa wynikają z misji, jaką pełni ono na rynku, która następnie zostaje przełożona na cele strategiczne, taktyczne oraz operacyjne.

Najczęstszymi przyczynami wdrożenia systemu controllingowego w firmie jest brak możliwości ustalenia odpowiedzialności za ponoszone koszty, trudność w określeniu rentowności produktów, usług, kanałów dystrybucji, rentowności istniejących oddziałów i filii, słaby przepływ informacji pomiędzy pracownikami, trudności w kalkulacji usług lub produktów, częściowy brak kontroli i informacji o pracy pracowników oraz ogólnej sytuacji finansowej firmy.

REKLAMA

Zobacz także: Jakie są zadania controllingu w sektorze MSP

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Controlling to nowoczesna metoda kierowania przedsiębiorstwem, która polega na:

  • Tworzeniu i aktualizowaniu struktury planowania (controlling opiera się na budżetowaniu).
  • Konstruowaniu wskaźników i mierników oceny sytuacji finansowej.
  • Przygotowaniu informacji bieżących i strategicznych jako podstawy do podejmowania decyzji.

Polecamy serwis Szkolenia

Proces przygotowywania budżetów, kontrolowania ich realizacji oraz raportowania na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne przedsiębiorstwa jest czasochłonny i pracochłonny. Najczęstszym narzędziem wykorzystywanym do tworzenia raportów, analiz czy innych niezbędnych zestawień są arkusze kalkulacyjne. Jest to też najgorszy wybór. Pozornie najtańszy w rzeczywistości niezwykle kosztowny (ze względu na koszty pozyskiwania danych z systemów, przetwarzania ich, kontroli jakości danych czy wreszcie ich interpretacji). Możliwości technologiczne sprawiają, że procesy te mogą być wykonywane automatycznie przy pomocy oprogramowania klasy Business Intelligence, Controllingu i najbardziej zaawansowane narzędzia do Controllingu finansowego on-line.

Autor: Piotr Przewrocki - Prezes – FINEUS balance & control

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA