REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód zachętą dla pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód jako część programu motywacyjnego.
Samochód jako część programu motywacyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość użytkowania służbowego auta, albo coraz częściej – jego klasa są ważnym czynnikiem, niejednokrotnie decydującym o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy. Czy motywowanie najlepszych pracowników za pomocą służbowego pojazdu może się opłacać?

W ciągu ostatnich dwóch lat, niepewna sytuacja ekonomiczna sprawiła, że przedsiębiorstwa minimalizowały wydatki, w tym również te, obejmujące politykę kadrową. Niektóre firmy szukały oszczędności rezygnując z podwyżek, szkoleń oraz systemów motywacyjnych dla pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak taka sytuacja spowodowała, iż wykwalifikowani i doświadczeni eksperci przechodzili do firm oferujących lepsze warunki pracy. Dyrektorzy szukali, więc kompromisu. Z jednej strony chcieli zatrzymać pracowników, z drugiej - uniknąć dużych wydatków. Jednym z rozwiązań korzystnych, zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy jest samochód służbowy.

Zmiany w polityce kadrowej przełożyły się na zmiany w zarządzaniu flotą. Firmy, aby nie tracić kluczowych pracowników dostosowywały pojazdy służbowe do poziomu obowiązującego w branży, np.: poprzez dodatkowe wyposażenie . Obecnie możemy więc zaobserwować zrównanie standardów pojazdów służbowych w ramach przedsiębiorstw funkcjonujących w tej samej branży – mówi Anna Wiśniewska, Account Team Leader LeasePlan Fleet Management.

Zobacz: Czy pełnomocnik może wyręczać przedsiębiorcę w postępowaniu administracyjnym?

REKLAMA

Ile to kosztuje?

Według badań firmy LeasePlan Fleet Management, pojazdy służbowe zajęły pierwsze miejsce na liście najbardziej pożądanych benefitów pracy. Niejednokrotnie to właśnie możliwość użytkowania służbowego auta, lub w dalszej perspektywie, jego klasa, decydują o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku pracy, gdzie z jednej strony mamy do czynienia z dość powszechnym minimalizowaniem kosztów i większą rotacją kadr, a z drugiej strony z jeszcze silniejszą potrzebą zatrzymywania najlepszych pracowników, możliwości samochodu służbowego mają szansę pokazać się w zupełnie nowym świetle.

- Podwyżka dla pracownika w wysokości 1000 złotych netto stanowi rzeczywisty koszt dla pracodawcy w granicach 1600 złotych. Natomiast 1000 złotych przeznaczone na ratę wynajmu długoterminowego samochodu służbowego nie generuje dodatkowych kosztów. Ponadto pracodawca może ten koszt odliczyć od podatku – mówi Artur Sulewski Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management. 

I dodaje: - Doskonałym motywatorem jest również gratyfikacja pracownika w postaci podniesienia klasy samochodu. Aby tego dokonać często wystarczy zwiększenie raty leasingu o 300 czy 400 złotych, tymczasem ta sama kwota przyznana pracownikowi w formie podwyżki nie odniosłyby znaczącego efektu motywacyjnego.

Jak nie podwyżka, to co?

W wielu profesjach samochód służbowy jest jednym z podstawowych narzędzi pracy. Dla przedstawiciela handlowego, korzystającego z auta niemal codziennie, takie czynniki jak marka czy wyposażenie mają bardzo duże znaczenie.

Są również kluczowe w sytuacji zmiany czy wyboru nowego miejsca pracy. Dla niektórych pracowników, możliwość korzystania z pojazdu służbowego o wyższym standardzie jest istotniejsza, niż podwyżka.

- Jeśli chodzi o kadrę zarządzającą, to w tym przypadku funkcja motywacyjna jest mniej zauważalna. Samochody dla dyrektorów zawsze bowiem charakteryzowały się wysokim standardem wyposażenia. Natomiast szczególną rolę auto służbowe odgrywa w przypadku pracowników niższego szczebla. Przykładowo jeszcze kilka lat temu znaczna część pojazdów leasingowanych dla przedstawicieli handlowych nie była wyposażona w takie elementy jak poduszka powietrzna, klimatyzacja czy radio. Dziś to standard. Nic więc dziwnego, że pracownicy chętnie użytkują takie samochody – tłumaczy Anna Wiśniewska, account team leader LeasePlan Fleet Management.

Polecamy: Samochód poleasingowy alternatywą dla małych i średnich firm

Pracodawcy w ramach motywowania pracowników stosują też dodatkowe rozwiązania. Przykład stanowią elementy zwiększające bezpieczeństwo użytkowników samochodów służbowych czy poprawiające komfort jazdy, np.: systemy GPS. W firmach organizowane są także różnego rodzaju konkursy dla najlepszych kierowców, gdzie podstawowym kryterium jest bezszkodowa jazda. Powszechne stają się również dodatkowe szkolenia z zakresu pierwszej pomocy czy bezpiecznej jazdy.

Obustronne korzyści

Miesięczna rata wynajmu długoterminowego zależy w dużej mierze od wielkości floty (im większa flota tym korzystniejsze rabaty) oraz od klasy samochodu. W przedziale do 1000 złotych, przy flocie obejmującej tylko kilka pojazdów możemy wyleasingować przykładowo Toyotę Aigo.

W sytuacji kiedy klient decyduje się na leasing większej liczby samochodów stawki negocjowane z firmą car fleet management są dużo niższe. Już przy wynajmie długoterminowym kilkudziesięciu aut np. Scoda Fabia może zmieścić się w limicie 1000 złotych, a Volkswagen Golf niewiele ten limit przekroczyć.

Bilans kosztów nieznacznie niższej pensji oraz raty wynajmu długoterminowego jest więc korzystniejszy dla pracodawcy niż dodatkowe koszty związane z wyższą pensją. Dodatkową kwestią jest motywacyjna rola samochodu służbowego, dzięki której firma zyskuje zaangażowanie oraz lojalność pracownika.

Eksperci LeasePlan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA