REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co z korektą VAT przy sprzedaży samochodu po okresie umowy leasingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów
Korekta VAT a leasing
Korekta VAT a leasing
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku, gdy spółka zakupiła samochód z prawem do odliczenia 100 proc. podatku naliczonego zawartego w jego cenie chce sprzedać pojazd po upływie okresu trwania umowy mogą pojawić się wątpliwości dotyczące sposobu korekty podatku naliczonego.

REKLAMA

Zgodnie z art. 91 ust.1 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on zobowiązany do dokonania korekty kwoty odliczonego podatku, z uwzględnieniem tzw. współczynnika VAT (udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo).

REKLAMA

W art. 91 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca zaznaczył, że powyższe korekty w przypadku środków trwałych o wartości początkowej nie niższej niż 15 tys. zł powinny być, z zasady, dokonywane przez pięć kolejnych lat, licząc od roku w którym dokonano zakupu, z tym że pierwszej korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (roczna korekta dotyczy wówczas 20 proc. kwoty VAT naliczonego).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 – 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy w pięcioletnim okresie korekty nastąpi sprzedaż środka trwałego, przyjmuje się że jest on nadal, aż do końca okresu korekty, używany na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu lub na potrzeby czynności zwolnionych (nie podlegających opodatkowaniu) jeśli sprzedaż była zwolniona.

Polecamy: Rodzaje leasingu a amortyzacja

Dodatkowo, korekty dotyczącej pozostałej części pięcioletniego dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym nastąpiła sprzedaż. Odnosząc się do zacytowanych przepisów, poniżej przedstawiamy przykład liczbowy obrazujący przedstawiony mechanizm korekt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założyliśmy, że śpółka nabyła w czerwcu 2008 roku samochód i dokonała odliczenia 100 proc. VAT naliczonego w kwocie 10 tys. zł (tj. współczynnik VAT wyliczony za 2007 rok wynosił 100 proc.). Zakładamy, że w maju 2011 roku spółka dokonuje sprzedaży samochodu osobowego. Sprzedaż ta jest opodatkowana VAT.

Kwota odliczonego przy zakupie podatku : 10.000 PLN

Kwota przypadająca do korekty

Prawo do odliczenia (współczynnik VAT za dany rok)

Kwota do korekty

2008

2.000 PLN

95%

-100 PLN

2009

2.000 PLN

99%

0 PLN

2010

2.000 PLN

80%

- 400 PLN

2011

4.000 PLN

100%

0 PLN

2012

-

-

-

REKLAMA

Konsekwentnie w tym przykładzie firma ma obowiązek zmniejszenia VAT naliczonego w rozliczeniu za styczeń 2009 roku o 100 zł oraz za styczeń 2011 roku o 400 zł. W przypadku, gdy spółce przysługiwało prawo do odliczenia 100 proc. VAT naliczonego przy nabyciu pojazdu, sprzedaż tego samochodu będzie zawsze opodatkowana VAT i dokonanie sprzedaży samochodu nie spowoduje zwykle konieczności korekt podatku naliczonego.

Sprzedaż pojazdu może być zwolniona z VAT oraz może wystąpić konieczność korekty VAT naliczonego w związku ze sprzedażą w przypadku, gdy spółce przy nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia 50 lub 60 proc. nie więcej niż 5 tys. zł lub 6 tys. zł VAT naliczonego.

Polecamy: Skutki podatkowe przedłużenia umowy leasingowej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA