W jakim kierunku podąża rynek leasingowy
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsze półrocze 2010 roku było dla wynajmu aut firmowych okresem zmian związanych z kryzysem, przegrupowaniem na rynku oraz porządkowaniem własnych finansów. Konsekwencją tego był spadek liczby klientów - nastąpiło przemieszczenie z zarządzania do full service leasingu.
REKLAMA
REKLAMA
Jak wynika z najnowszego raportu wrocławskiego Instytutu Keralla Reasearch, jednocześnie nadszedł czas zmian dużych flot krajowych na rynku i mnożenia zakupu aut od firm MŚP. Wszystko jednak z zachowaniem zdrowego rozsądku i oszczędnie. Rynek leasingowy słabnie, a wobec klientów firmowych zachowuje się coraz większą ostrożność. Obserwowane zmiany, to przesuwanie pola zainteresowań z ilości na jakość. Póki co mamy trzy miesiące żniw, zanim „kratki” na długie miesiące znowu wyhamują firmową sprzedaż aut.
Liczba samochodów firmowych używanych w wynajmie, zanotowała symboliczny wzrost 0,5% wobec analogicznego okresu roku poprzedniego. Drugi kwartał zamknięto wynikiem ponad 131 tys. firmowych pojazdów w outsourcingu. Branża CFM dopiero po sześciu miesiącach odbudowała starty z końcówki roku poprzedniego.
Polecamy: Czy można połączyć leasing i outsourcing
Przedłużanie kontraktów i pozyskiwanie nowych klientów nie było w ostatnim okresie takie proste. Stracił leasing, a sprzedaż samochodów firmom w pierwszym półroczu nie należała do największych. W sumie dla badanych 41 spółek oferujących full service leasing – 14 uzyskało wzrost liczby aut i klientów; 16 firm utrzymało status quo, 6 spółek zanotowało spadki w obu kategoriach. Trzy firmy straciły klientów, ale zyskały na rozmiarach flot. Dwie odwrotnie – pozyskało nowych klientów, ale nie utrzymały flot na poprzednim pułapie.
Ogółem od zarządzania flotą odeszło w badanym okresie ok. 500 przedsiębiorstw. W rezultacie na koniec czerwca. Liczba klientów zmniejszyła się do 13,4 tys, co daje zmianę -3,7 proc. r/r (licząc 2q do 2q).
Do leasingu niewielką liczbą usług dodatkowych nakłoniono jednak kolejne firmy, co spowodowało wzrost liczby aut w tym wariancie do 13,1 tys. Warto dodać, że pół roku temu w takim niepełnoobsługowym leasingu jeździło 12,7 tys. aut.
Polecamy: Jakie korzyści dają karty paliwowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.