REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy kredyt na zakup firmowego auta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymborska-Sutton Agata
Katarzyna Rola-Stężycka
leasing czy kredyt
leasing czy kredyt
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Drogi samochód zdecydowanie bardziej opłaca się wziąć w leasing, niż kupić go na kredyt. W przypadku auta o wartości 180 tys. zł różnica na korzyść leasingu sięga prawie 18 tys. złotych.

Kredyt czy leasing? Przedsiębiorcy często nie są pewni, który z tych sposobów finansowania auta osobowego będzie bardziej opłacalny pod względem podatkowym dla ich firmy, a w rezultacie - korzystniej wpłynie na ostateczną cenę firmowego samochodu (efektywny koszt nabycia). Dlatego Tax Care wyliczył, na przykładzie tańszego i droższego auta osobowego, jakie kwoty związane z nabyciem firmowego samochodu można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, obniżając tym samym podatek dochodowy, oraz ile można odliczyć podatku VAT.

REKLAMA

Tax Care porównał warunki nabycia aut osobowych o wartości 65 tys. zł i 180 tys. zł zakładając, że:

•    w obu przypadkach spłata trwa pięć lat,

•    prowizja wynosi 5%,

•    wkład własny wynosi 10% przy tańszym samochodzie i 20% przy droższym

•    przedsiębiorca jest opodatkowany liniowo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•    auto jest środkiem trwałym przez 5 lat (przy kredycie)

Założyliśmy także, że przedsiębiorca bierze pod uwagę leasing operacyjny (możliwy jest jeszcze leasing finansowy, ale z podatkowego punktu widzenia jest bardzo podobny do kredytu, a do tego zdecydowanie mniej popularny wśród leasingobiorców).

Zobacz: Regularne podwyżki cen kluczem do sukcesu

Z przeprowadzonej przez Tax Care symulacji wynika, że efektywny koszt zakupu na kredyt samochodu osobowego o wartości 65 tys. zł wynosi 61,8 tys. złotych. To samo auto wzięte przez przedsiębiorcę w leasing kosztowałoby 61,3 tys. zł, czyli byłoby o ok. 500 zł tańsze. W tym wypadku różnica jest zatem niewielka. Inaczej jest jednak z efektywnym kosztem nabycia samochodu osobowego o dużo wyższej wartości, w cenie 180 tys. złotych. Przy takiej cenie auta efektywny koszt jego nabycia wynosi 193,4 tys. zł w przypadku kredytu i 175,8 tys. zł w przypadku leasingu, co daje  wynosi ponad 17,5 tys. zł różnicy na korzyść leasingu. Tak więc mimo obniżki podatku dochodowego i odliczenia VAT ostateczny koszt zakupu auta na kredyt przewyższył pierwotną wartość samochodu.

Kredyt na nowe auto osobowe dla firmy (w złotych, na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową, auto jest środkiem trwałym firmy przez 5 lat)

Wartość auta (brutto)

Całkowity koszt kredytu (odsetki plus prowizja)

Tarcza podatkowa

65 tys. zł (wpłata własna 10%)

17 352,02 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 3 296,88 (odsetki i prowizja) oraz 11 210 zł (amortyzacja)

 Razem: 20 506,88 zł

180 tys. zł (wpłata własna 20%)

42 712,56 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 8 115,39 zł (odsetki i prowizja) oraz 15 200 zł (amortyzacja)*

Razem: 29 315,39 zł

* przy założeniu, że średni kurs euro, przyjęty dla ustalenia limitu amortyzacji, wynosi 4 zł

Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji kredytu w Idea Bank


Leasing nowego auta osobowego (umowa na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową)

Wartość pojazdu (brutto)

Suma rat leasingowych (kwota netto)

VAT z rat leasingowych

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

65 tys. zł (opłata wstępna 10%, wykup 1%)

66 876,18 zł

14 910,31 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 14 386,18 zł

VAT przy wykupie: 69,76 zł

Razem: 20 455,94 zł

61 330,55 zł

180 tys. zł (opłata wstępna 20%, wykup 1%)

182 467,81 zł

40 795,78 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 41 243,38 zł

VAT przy wykupie: 193,17 zł

Razem: 47 436,55 zł

175 827,04 zł

Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji leasingu w PDK SA

W przypadku samochodu osobowego można odliczyć 60% VAT-u wykazanego na fakturze, jednak nie więcej niż 6 tys. złotych. Pozostała, nieodliczona część stanowi natomiast koszt uzyskania przychodu. Kupując auto na kredyt, VAT rozliczymy „z góry” jednorazowo. W przypadku leasingu operacyjnego, który jest traktowany jako świadczenie usług, VAT rozliczony zostanie co miesiąc z kolejnej faktury za czynsz (aż do ustalonego limitu). Należy jednak pamiętać, że wykup samochodu przy umowie leasingu traktowany jest już nie jako świadczenie usług, tylko jako odpłatna dostawa, opodatkowana VAT. Dlatego VAT od kwoty wykupu można odliczyć ponownie, tym razem z faktury zakupu (również maksymalnie 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. zł).

Zobacz: Większe podatki od kontraktów menadżerskich


Z czego wynikają tak duże różnice w efektywnym koszcie nabycia tańszego i droższego auta osobowego? Otóż w przypadku samochodu osobowego są ograniczenia przy rozliczeniu kosztów uzyskania przychodów - nie można do nich zaliczyć nadwyżki ponad równowartość 20 tys. euro (kwota ta jest przeliczana na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania), a więc ok. 80 tys. złotych. Takiego ograniczenia nie ma jednak w przypadku samochodów wziętych w leasing operacyjny - w tym przypadku leasingobiorca bez ograniczeń zalicza w koszty całość rat leasingowych, a także czynsz inicjalny i opłaty manipulacyjne. W przypadku kredytu firma zaliczy bezpośrednio do kosztów kwoty wynikające z amortyzacji auta oraz zapłacone odsetki (za wyjątkiem odsetek, które zostaną naliczone do dnia przekazania samochodu do używania - w takiej sytuacji podwyższą wartość początkową auta, która będzie amortyzowana).

Zalety

Wady

Kredyt

- podatek VAT można rozliczyć od razu przy zakupie

- banki udzielą kredytu zarówno na zakup nowego, jak i używanego auta (w przypadku samochodu używanego można zastosować wyższe stawki amortyzacji)

- kredyt można bez problemu spłacić przed czasem (choć zazwyczaj trzeba w w związku z tym zapłacić prowizję

- możliwość zastosowania korzystnej, jednorazowej amortyzacji (ale tylko w przypadku samochodu ciężarowego)

- banki niechętnie podejmują się kredytowania przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność; instytucje finansowe wymagają od nich  zazwyczaj przynajmniej kilkumiesięcznego stażu (szczególnie od firm z niskim wkładem własnym)

- likwidacja szkody na własną rękę

Zalety

Wady

Leasing operacyjny

- firmy leasingowe są bardziej elastyczne niż banki, bez większych problemów sfinansują auto przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczyna działalność

- opóźnienia w płatności rat leasingowych nie są odnotowywane w BIK 

- uproszczone procedury związane z zawarciem umowy leasingu

- pomoc firmy leasingowej przy likwidacji szkody

- możliwość skorzystania z usług dodatkowych (przeglądy, naprawy itp.)

- firma nie może rozliczyć podatku VAT „z góry”, tylko stopniowo, w każdej kolejnej racie leasingowej

- firmy leasingowe rzadko podejmują się finansowania aut używanych

- umowa leasingu musi trwać minimum 2 lata i praktycznie nie można jej zakończyć przed czasem wynikającym z umowy

 Źródło: Tax Care

Agata Szymborska-Sutton,

Katarzyna Rola-Stężycka

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA