REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy kredyt na zakup firmowego auta?

Szymborska-Sutton Agata
Katarzyna Rola-Stężycka
leasing czy kredyt
leasing czy kredyt
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Drogi samochód zdecydowanie bardziej opłaca się wziąć w leasing, niż kupić go na kredyt. W przypadku auta o wartości 180 tys. zł różnica na korzyść leasingu sięga prawie 18 tys. złotych.

Kredyt czy leasing? Przedsiębiorcy często nie są pewni, który z tych sposobów finansowania auta osobowego będzie bardziej opłacalny pod względem podatkowym dla ich firmy, a w rezultacie - korzystniej wpłynie na ostateczną cenę firmowego samochodu (efektywny koszt nabycia). Dlatego Tax Care wyliczył, na przykładzie tańszego i droższego auta osobowego, jakie kwoty związane z nabyciem firmowego samochodu można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, obniżając tym samym podatek dochodowy, oraz ile można odliczyć podatku VAT.

REKLAMA

Tax Care porównał warunki nabycia aut osobowych o wartości 65 tys. zł i 180 tys. zł zakładając, że:

•    w obu przypadkach spłata trwa pięć lat,

•    prowizja wynosi 5%,

•    wkład własny wynosi 10% przy tańszym samochodzie i 20% przy droższym

•    przedsiębiorca jest opodatkowany liniowo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•    auto jest środkiem trwałym przez 5 lat (przy kredycie)

Założyliśmy także, że przedsiębiorca bierze pod uwagę leasing operacyjny (możliwy jest jeszcze leasing finansowy, ale z podatkowego punktu widzenia jest bardzo podobny do kredytu, a do tego zdecydowanie mniej popularny wśród leasingobiorców).

Zobacz: Regularne podwyżki cen kluczem do sukcesu

Z przeprowadzonej przez Tax Care symulacji wynika, że efektywny koszt zakupu na kredyt samochodu osobowego o wartości 65 tys. zł wynosi 61,8 tys. złotych. To samo auto wzięte przez przedsiębiorcę w leasing kosztowałoby 61,3 tys. zł, czyli byłoby o ok. 500 zł tańsze. W tym wypadku różnica jest zatem niewielka. Inaczej jest jednak z efektywnym kosztem nabycia samochodu osobowego o dużo wyższej wartości, w cenie 180 tys. złotych. Przy takiej cenie auta efektywny koszt jego nabycia wynosi 193,4 tys. zł w przypadku kredytu i 175,8 tys. zł w przypadku leasingu, co daje  wynosi ponad 17,5 tys. zł różnicy na korzyść leasingu. Tak więc mimo obniżki podatku dochodowego i odliczenia VAT ostateczny koszt zakupu auta na kredyt przewyższył pierwotną wartość samochodu.

Kredyt na nowe auto osobowe dla firmy (w złotych, na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową, auto jest środkiem trwałym firmy przez 5 lat)

Wartość auta (brutto)

Całkowity koszt kredytu (odsetki plus prowizja)

Tarcza podatkowa

65 tys. zł (wpłata własna 10%)

17 352,02 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 3 296,88 (odsetki i prowizja) oraz 11 210 zł (amortyzacja)

 Razem: 20 506,88 zł

180 tys. zł (wpłata własna 20%)

42 712,56 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 8 115,39 zł (odsetki i prowizja) oraz 15 200 zł (amortyzacja)*

Razem: 29 315,39 zł

* przy założeniu, że średni kurs euro, przyjęty dla ustalenia limitu amortyzacji, wynosi 4 zł

Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji kredytu w Idea Bank


Leasing nowego auta osobowego (umowa na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową)

Wartość pojazdu (brutto)

Suma rat leasingowych (kwota netto)

VAT z rat leasingowych

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

65 tys. zł (opłata wstępna 10%, wykup 1%)

66 876,18 zł

14 910,31 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 14 386,18 zł

VAT przy wykupie: 69,76 zł

Razem: 20 455,94 zł

61 330,55 zł

180 tys. zł (opłata wstępna 20%, wykup 1%)

182 467,81 zł

40 795,78 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 41 243,38 zł

VAT przy wykupie: 193,17 zł

Razem: 47 436,55 zł

175 827,04 zł

Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji leasingu w PDK SA

W przypadku samochodu osobowego można odliczyć 60% VAT-u wykazanego na fakturze, jednak nie więcej niż 6 tys. złotych. Pozostała, nieodliczona część stanowi natomiast koszt uzyskania przychodu. Kupując auto na kredyt, VAT rozliczymy „z góry” jednorazowo. W przypadku leasingu operacyjnego, który jest traktowany jako świadczenie usług, VAT rozliczony zostanie co miesiąc z kolejnej faktury za czynsz (aż do ustalonego limitu). Należy jednak pamiętać, że wykup samochodu przy umowie leasingu traktowany jest już nie jako świadczenie usług, tylko jako odpłatna dostawa, opodatkowana VAT. Dlatego VAT od kwoty wykupu można odliczyć ponownie, tym razem z faktury zakupu (również maksymalnie 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. zł).

Zobacz: Większe podatki od kontraktów menadżerskich


Z czego wynikają tak duże różnice w efektywnym koszcie nabycia tańszego i droższego auta osobowego? Otóż w przypadku samochodu osobowego są ograniczenia przy rozliczeniu kosztów uzyskania przychodów - nie można do nich zaliczyć nadwyżki ponad równowartość 20 tys. euro (kwota ta jest przeliczana na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania), a więc ok. 80 tys. złotych. Takiego ograniczenia nie ma jednak w przypadku samochodów wziętych w leasing operacyjny - w tym przypadku leasingobiorca bez ograniczeń zalicza w koszty całość rat leasingowych, a także czynsz inicjalny i opłaty manipulacyjne. W przypadku kredytu firma zaliczy bezpośrednio do kosztów kwoty wynikające z amortyzacji auta oraz zapłacone odsetki (za wyjątkiem odsetek, które zostaną naliczone do dnia przekazania samochodu do używania - w takiej sytuacji podwyższą wartość początkową auta, która będzie amortyzowana).

Zalety

Wady

Kredyt

- podatek VAT można rozliczyć od razu przy zakupie

- banki udzielą kredytu zarówno na zakup nowego, jak i używanego auta (w przypadku samochodu używanego można zastosować wyższe stawki amortyzacji)

- kredyt można bez problemu spłacić przed czasem (choć zazwyczaj trzeba w w związku z tym zapłacić prowizję

- możliwość zastosowania korzystnej, jednorazowej amortyzacji (ale tylko w przypadku samochodu ciężarowego)

- banki niechętnie podejmują się kredytowania przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność; instytucje finansowe wymagają od nich  zazwyczaj przynajmniej kilkumiesięcznego stażu (szczególnie od firm z niskim wkładem własnym)

- likwidacja szkody na własną rękę

Zalety

Wady

Leasing operacyjny

- firmy leasingowe są bardziej elastyczne niż banki, bez większych problemów sfinansują auto przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczyna działalność

- opóźnienia w płatności rat leasingowych nie są odnotowywane w BIK 

- uproszczone procedury związane z zawarciem umowy leasingu

- pomoc firmy leasingowej przy likwidacji szkody

- możliwość skorzystania z usług dodatkowych (przeglądy, naprawy itp.)

- firma nie może rozliczyć podatku VAT „z góry”, tylko stopniowo, w każdej kolejnej racie leasingowej

- firmy leasingowe rzadko podejmują się finansowania aut używanych

- umowa leasingu musi trwać minimum 2 lata i praktycznie nie można jej zakończyć przed czasem wynikającym z umowy

 Źródło: Tax Care

Agata Szymborska-Sutton,

Katarzyna Rola-Stężycka

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

REKLAMA

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

REKLAMA

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

Pozytywne oceny na Facebooku oraz opinie influencerów znacząco zwiększają sprzedaż

Social media odgrywają coraz większą rolę w skutecznym marketingu. Choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych platformach, to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają coraz większą rolę przy decyzjach zakupowych.

REKLAMA