REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy powrócą kredyty we frankach

Jerzy Węglarz
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Wśród kredytów walutowych najbardziej popularne są kredyty w euro. Duży spadek kursu euro w poprzednim roku jednak powoduje, że pożyczanie pieniędzy w tej walucie staje się coraz bardziej ryzykowne. Na rynku zdarzają się sytuacje, w których kredyty we franku szwajcarskim są tańsze niż w europejskiej walucie.

Popularność kredytów w euro rośnie dość szybko. W lutym br. zobowiązania w tej walucie stanowiły ok. jednej piątej wszystkich zaciągniętych w tym czasie kredytów mieszkaniowych. W IV kwartale 2009 r. było to 14%. Odwrotnie wygląda sytuacja w przypadku franków szwajcarskich. Obecnie na tę walutę przypada zaledwie 5% zaciąganych zobowiązań hipotecznych wobec ponad 8% w IV kwartale ub.r. czy blisko 80% w III kwartale 2008 r. – wskazują dane ZBP.

REKLAMA

Dwa razy większa oferta w euro

Obecnie kredyty we frankach oferuje tylko osiem banków – wynika z danych Home Broker Doradcy Finansowi. Oferta w euro jest niemal dwa razy większa , ma ją 15 banków. Oprócz tego, że kredyty w walucie europejskiej są bardziej dostępne, to banki tak konstruują cenniki, aby koszt finansowania w euro był niższy, czyli atrakcyjniejszy dla klienta. W ten sposób poniekąd kreują popyt na kredyty w euro. Przeciętna na rynku marża dla kredytu na 300 tys. zł (25% wkładu własnego) wynosi obecnie 2,8%, a oprocentowanie 3,41%. W przypadku franków jest to odpowiednio 3,8% oraz 4,09%. 

Czytaj też: Spadają marże kredytów w euro

Gorsze warunki kredytowania w CHF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyraźnie gorsza ofertę dla franków mają Alior Bank, mBank i Multibank oraz PKO BP. Tylko nieznacznie gorzej kredyt w walucie szwajcarskiej wypada z kolei w Polbanku. Nordea tak skonstruowała natomiast ofertę, aby pobudzić popyt na kredyty we frankach.

Nordea promuje kredyty w walucie szwajcarskiej

REKLAMA

Marża jest co prawda nieco niższa w przypadku euro, ale oprocentowanie kredytu jest wyższe ze względu na różnicę w stopach LIBOR dla CHF oraz EURIBOR. Przykładowo dla kwoty od 300 tys. zł marża dla euro wynosi 2,8%, a dla franków – 3%. Oprocentowanie dla waluty europejskiej wynosi jednak 3,44%, a dla szwajcarskiej – 3,25%.

Jak to się przekłada na ratę kredytową? Różnica jest niewielka – w przypadku euro rata dla dzisiejszego kursu w Nordea Banku wynosi 1427 zł, a w przypadku franków – 1407 zł. Według Nordea Banku, kredyty w euro mają większy udział w sprzedaży, jednak kredyty we frankach też są chętnie wybierane przez klientów. W marcu te drugie stanowiły 35% całej sprzedaży „hipotek”.

Oprocentowanie i marże kredytów walutowych

Bank

CHF

EUR

Oprocentowanie

Marża

Oprocentowanie

Marża

Alior Bank

4,40%

4,15%

3,25%

2,65%

Bank BPH

3,75%

3,50%

3,38%

2,80%

Kredyt Bank

3,85%

3,60%

3,53%

2,90%

mBank

4,09%

3,80%

3,14%

2,00%

MultiBank

4,09%

3,80%

3,10%

2,00%

Nordea Bank Polska

3,25%

3,00%

3,44%

2,80%

PKO Bank Polski

7,17%

6,92%

3,65%

3,02%

Polbank EFG

4,85%

4,60%

4,75%

4,10%

Mediana

4,09%

3,80%

3,41%

2,80%

Źródło: Home Broker Doradcy Finansowi, banki

Rośnie atrakcyjność finansowania w CHF

Osoby, które zaciągnęły w minionym roku kredyt w euro odnoszą korzyści z tytułu osłabienia tej waluty względem franka, co przekłada się na spadek raty. W ciągu minionego roku kurs EUR/PLN spadł z 4,57 do 3,87, czyli o ponad 15%. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku kursu CHF/PLN, który co prawda w ciągu 12 miesięcy też się sporo obniżył (ponad 11%), ale od dziewięciu miesięcy pozostaje w trendzie bocznym. Duży spadek EUR/PLN, przy znacznie mniejszym spadku CHF/PLN zwiększa atrakcyjność kredytów we frankach kosztem euro dla nowych kredytobiorców.

Zobacz też serwis: Kursy walut

Struktura walutowa wartości nowo udzielonych kredytów

Okres

PLN

CHF

EUR

I kw. 2008

40,2%

59,0%

0,7%

II kw. 2008

24,9%

74,1%

0,4%

III kw. 2008

20,1%

78,1%

0,5%

IV kw. 2008

42,5%

55,4%

0,0%

2008

30,0%

68,6%

0,4%

I kw. 2009

63,0%

31,0%

3,8%

II kw. 2009

70,0%

24,3%

4,9%

III kw. 2009

76,9%

11,3%

11,5%

IV kw. 2009

77,4%

8,1%

14,0%

2009

72,8%

17,2%

9,2%

Źródło: Raport AMRON-SARFiN
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA