REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt i polisa

Subskrybuj nas na Youtube
Pieniądze, finanse, euro, monety.
Pieniądze, finanse, euro, monety.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Banki i firmy ubezpieczeniowe chętnie współpracują i łączą usługi. Zakup ubezpieczenia za pośrednictwem banku na stałe wpisał się do ofert bankowych. Dotyczy to przede wszystkim usług ubezpieczenia kredytów.

REKLAMA

Angielskie słowo bancassurance oznacza współpracę między bankami a firmami ubezpieczeniowymi. O tym, jak dobrze się ona rozwija świadczy raport Polskiej Izby Ubezpieczeń poświęcony tej właśnie współpracy, opublikowany w styczniu 2012 r., a zawierający dane wg stanu na koniec września 2011 r. Wynika z niego, że wartość rynku bancassurance w Polsce przekroczyła – uwaga – 13,6 miliardów złotych (dla porównania – w końcu czerwca wynosiła 9 miliardów złotych). Ponad 90% tej kwoty stanowiły ubezpieczenia na życie.

REKLAMA

Rozwój bancassurance zwrócił również uwagę Komisji Nadzoru Finansowego. KNF, na prośbę rzecznika ubezpieczonych, przyjrzał się sprzedaży polis ubezpieczeniowych przez banki. Okazało się m.in., że bank będący stroną umowy jest też… pośrednikiem ubezpieczeniowym – bank jest stroną umowy zawartej z towarzystwem ubezpieczeniowym na rzecz kredytobiorcy, a jednocześnie pobiera prowizję za pozyskanie nowych klientów. Dodajmy, prowizję niemałą, wg KNF sięgającą nawet kilkudziesięciu procent od wartości wpłaconych składek. Można się zatem spodziewać, że za jakiś czas KNF przygotuje rekomendację dotyczącą ubezpieczeń dołączanych do kredytów.

Skoro już mowa o polisach dołączanych do kredytów mowa przyjrzyjmy się ubezpieczeniom oferowanym do kredytów hipotecznych. Zajęliśmy się dwoma rodzajami ubezpieczeń proponowanych klientom banków w ramach cross-sellingu: od ryzyka utraty pracy i na życie. Na naszą ankietę odpowiedziało 19 banków i to przykładami przez nie przesłanymi będziemy się posługiwać.

Nie idź do doradcy, nie płać mu prowizji – sam sprawdź oferty kredytów!

Ubezpieczenie na wypadek utraty pracy

REKLAMA

Czasy, w których umowa o pracę zawarta na czas nieokreślony gwarantowała nam pracę przez okres kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat, minęły niestety bezpowrotnie. Sytuacja na rynku pracy jest niepewna, a okres spłaty kredytu wynosi kilkadziesiąt lat. Dlatego też banki – w celu zminimalizowania ryzyka – proponują kredytobiorcom skorzystanie z ubezpieczenia na wypadek utraty pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie to jest w znacznej większości banków dobrowolne. Skorzystanie z niego skutkuje lepszymi warunkami kredytu – obniżeniem marży i prowizji. Nie jest to jednak regułą. W niektórych bankach (w ING Banku Śląskim, MultiBanku i mBanku, Alior Banku, Banku Millennium czy Getin Banku) decyzja klienta o skorzystaniu z ubezpieczenia od ryzyka utraty pracy nie przekłada się na korzystniejsze warunki kredytu.

Zakres ubezpieczenia nieco różni się w zależności od banku i towarzystwa ubezpieczeniowego przygotowującego ofertę. Pewnym standardem jest spłata przez określony okres (zazwyczaj 12 miesięcy) rat kredytowych przez ubezpieczyciela. To, co banki oferują w ramach ubezpieczenia od utraty pracy można sprawdzić w poniższej tabeli.

Składka z tytułu ubezpieczenia na wypadek utraty pracy może być – w zależności od banku – opłacana co miesiąc, czy z góry za okres 1 roku, dwóch czy nawet czterech lat, a jej wysokość waha się od 0,0616% kwoty kapitału pozostającego do spłaty miesięcznie (Credit Agricole Bank Polska) do 3,25% kwoty kredytu dla ubezpieczenia na okres 48 miesięcy w PKO BP.

TABELA – ubezpieczenie od utraty pracy

Ubezpieczenie na życie

O ile ktoś, kto straci pracę może po – dłuższym czy krótszym – czasie znaleźć nową, o tyle gorzej sprawa przedstawia się, jeżeli kredytobiorca (czy jeden z kredytobiorców) zejdzie z tego świata… Mogą wówczas wystąpić problemy ze spłatą kredytu – zwłaszcza jeżeli wysokość dochodów osób wspólnie spłacających kredyt znacznie się różniły.

W przeciwieństwie do ubezpieczeń na wypadek utraty pracy, ubezpieczenie na życie w niektórych bankach i sytuacjach jest obowiązkowe. Jakich? Na przykład jeżeli kredyt zaciąga osoba samotnie wychowująca dziecko (Credit Agricole Bank Polska), kredyt udzielony jest osobie samotnej (Bank Pekao) lub jeżeli jeden z kredytobiorców uzyskuje dochody w wysokości większe lub równe 80% dochodów gospodarstwa bankowego (Alior Bank).

Ubezpieczenie na życie można wykupić w banku – kredytobiorcy. Kredytobiorca może też przedstawić polisę ubezpieczeniową kupioną u „zewnętrznego” ubezpieczyciela. W takim przypadku wymagana jest cesja z polisy – czyli przeniesienie na bank praw wynikających z umowy ubezpieczenia.

W przypadku ubezpieczenia na życie ubezpieczyciel spłaca całość lub część zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego.

Składka z tytułu ubezpieczenia na życie wynosi od 0,025% kwoty salda zadłużenia miesięcznie (ING Bank Śląski) do 1,5% kwoty kredytu pozostającej do spłaty (Raiffeisen Bank).

TABELA – ubezpieczenie na życie

Ciekawą ofertę proponuje swoim klientom Bank Pocztowy. Mogą oni kupić pakiet czterech ubezpieczeń: na życie, od utraty pracy, od trwałej niezdolności do pracy i szpitalnego leczenia następstw nieszczęśliwych wypadków. Koszt takiego pakietu to 2,5% kwoty kredytu za pierwsze 3 lata ochrony ubezpieczeniowej, a następnie 0,0755% od salda zadłużenia kredytu miesięcznie.

Własny dom lub mieszkanie? Sprawdź jaki kredyt będzie najlepszy

Czy skorzystać z ubezpieczenia?

Umowę kredytu hipotecznego zawieramy na kilkadziesiąt lat. Nikt z nas nie jest jasnowidzem i nie może przewidzieć, co przez te lata może się wydarzyć. Ubezpieczenie, czy to na wypadek utraty pracy, czy na życie jest swego rodzaju zabezpieczeniem, które – w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej – pozwoli na złagodzenie jej skutków. A co o ubezpieczeniach dodawanych do kredytów hipotecznych sądzą sami bankowcy? Sprawdźmy.

Zdaniem Zuzanny Świętorzeckiej z BNP Paribas Banku Polska „ubezpieczenie na życie oferowane często w pakiecie z ubezpieczeniem od utraty pracy zwiększa poczucie bezpieczeństwa kredytobiorcy i jego bliskich. Im szerszy pakiet tym to poczucie bezpieczeństwa jest większe. Dzięki ochronie ubezpieczeniowej klient może ‘spać spokojnie’, wiedząc że jeżeli coś mu się przydarzy, w spłacie kredytu pomoże ubezpieczyciel, a rodzina nie straci tzw. dachu nad głową.”

W podobnym duchu wypowiada się też Maciej Tomczak z Credit Agricole Bank Polska: „klient, decydując się na zaciągnięcie kredytu hipotecznego - ze względu na jego wysoką kwotę i długi okres trwania - powinien pamiętać o tym, że życie może go czasami zaskoczyć i to zazwyczaj nieprzyjemnie. Dlatego niezwykle ważne jest, aby zabezpieczył siebie i najbliższych przed zdarzeniami losowymi. Ubezpieczenia na życie oraz od utraty pracy oferowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe we współpracy z bankami zapewniają poczucie bezpieczeństwa nie tylko kredytobiorcy, lecz także jego rodzinie.” Każdy kredytobiorca powinien sam zadecydować, czy skorzystać z ubezpieczenia. Warto jednak wziąć pod uwagę to, co powiedzieli cytowani powyżej pracownicy banków. Nikt z nas nie przewidzi przecież tego, co stanie się za 20 czy 30 lat… A życie przecież pisze różne scenariusze…

Eksperci Totalmoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA