Czy można sprawdzić w BIK terminowość spłacania poręczonego kredytu?
REKLAMA
REKLAMA
TAK
REKLAMA
Ważną informacją przekazywaną w raportach dla klientów indywidualnych jest rodzaj relacji klienta do rachunku bądź zapytania. W polu Relacja klienta do rachunku mogą pojawić się następujące wartości: główny kredytobiorca, współkredytobiorca, poręczyciel/gwarant, dostawca zabezpieczenia czy pełnomocnik.
Zatem, jeśli konsument pobiera Raport o sobie i w polu Relacja Klienta do rachunku widnieje jako „Poręczyciel” oznacza to, że ma dostęp do informacji o stanach tego rachunku oraz zapisów historycznych. Należy zaznaczyć, że w sytuacjach, jeśli klient jest w relacji do rachunku jako pełnomocnik, dostawca zabezpieczenia lub upoważniony użytkownik, nie ma dostępu do stanu rachunków i zapisów historycznych. Zasada ta wynika z ochrony tajemnicą bankową danych o rachunkach tych klientów, którzy są bezpośrednio związani ze zobowiązaniem.
Zobacz: Jakie zmiany zajdą w kredytach konsumpcyjnych dla małych i średnich firm?
Dane dotyczące poręczycieli są przetwarzane w BIK, gdyż również oni są stroną czynności bankowej i w związku z tym zgodnie z przepisami prawa bankowego, BIK jest do tego upoważniony. Informacja o fakcie, iż dana osoba jest poręczycielem jest również istotna z punktu widzenia banku. Co prawda poręczyciel jest zobowiązany do spłaty dopiero, jeżeli dłużnik główny nie wywiąże się ze swojego zobowiązania, ale przy ocenie zdolności kredytowej bank zawsze bierze pod uwagę fakt, iż ktoś jest poręczycielem.
Numer kontaktowy dla klientów indywidualnych to numer do Biura Obsługi Klienta BIK: tel. +48 / 22 310 4444, pn. pt. w godz. 8:30-15:30.
Dorota Ulikowska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.