REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienił się rynek kredytów samochodowych w IV kwartale 2010 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Krasoń
W IV kwartale sprzedaż kredytów samochodowych w bankach z grupy BRE wzrosła o 291,1 proc.
W IV kwartale sprzedaż kredytów samochodowych w bankach z grupy BRE wzrosła o 291,1 proc.

REKLAMA

REKLAMA

W czwartym kwartale 2010 roku banki przyznały kredyty samochodowe o łącznej wartości 1,44 mld zł. To o 16,6 proc. więcej niż w ostatnim kwartale 2009 roku. W całym roku 2010 sprzedano kredyty samochodowe, opiewające na 5,06 mld zł.

Niemal dokładnie jedną trzecią rynku kredytów samochodowych w całym 2010 roku (1,67 z 5,06 mld zł) posiadał jego lider – Getin Bank. Liczbowo udział tej isntytucji jest jeszcze większy niż wartościowo i wynosi 37,4 proc., a to dlatego, że bank specjalizuje się w kredytowaniu aut używanych. Drugi w kolejności, Santander Consumer Bank, sprzedał w ubiegłym roku kredyty za 986,5 mln zł. To o 14,5 proc. mniej niż rok wcześniej, jednak jego pozycja wicelidera pozostaje niezagrożona.

REKLAMA

REKLAMA

Na trzecim miejscu pod względem wartości sprzedaży umocnił się Volkswagen Bank Polska, który w czwartym kwartale ub. roku sprzedał kredyty za 145,5 mln zł (wzrost wyniósł 25 proc. rok do roku), a w całym 2010 roku jego sprzedaż wyniosła 474,5 mln zł (wzrost wyniósł 23,8 proc. rok do roku). W podsumowaniu rocznym bank ten został wyprzedzony przez Fiat Bank Polska, którego sprzedaż w całym roku wzrosła o 0,6 proc. i wyniosła 403,1 mln zł.

Mimo wzrostu całego rynku, zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym roku, kilka banków zanotowało spore spadki. W okresie październik-grudzień 2010 roku, w porównaniu do analogicznego okresu w roku wcześniejszym, największy, wartościowy spadek sprzedaży zanotowały Lukas Bank (o 39,1 proc.) i Santander Consumer Bank (o 12,2 proc.). W całym roku 2010 instytucji z ujemnym bilansem było więcej: Lukas Bank (-27,7 proc.), BNP Paribas Fortis (-20,0 proc.), Santander Consumer Bank (-14,5 proc.), Raiffeisen Bank Polska (-12,0 proc.) i Toyota Bank (-7,0 proc.).

Dowiedz się także: Czy warto mieć konto bankowe z debetem?

REKLAMA

Z kolei za najbardziej udany ubiegły rok uznają zapewne detaliczne banki z Grupy BRE. Sprzedaż kredytów samochodowych w mBanku i MultiBanku wzrosła w czwartym kwartale o 291,1 proc., a w całym roku o 74,4 proc. Dobrze czwarty kwartał przepracowały też BNP Paribas Fortis, który, mimo całego roku spadkowego, zyskał 51,7 proc. oraz Getin Bank, którego sprzedaż wzrosła o 45,2 proc. Dwucyfrowe wzrosty w czwartym kwartale zanotowały też Banque PSA Finance (27,4 proc.), Volkswagen Bank Polska (25,0 proc.) i Toyota Bank (17,5 proc., przy spadkowym całym roku). W ciągu zeszłego roku, oprócz mBanku i MultiBanku, najwięcej zyskały Volkswagen Bank Polska (23,8 proc.), Banque PSA Finance (19,8 proc.) i Mercedes Bank (19,1 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interesująco przedstawiają się statystyki, dotyczące udziału w liczbie kredytów na samochody nowe i używane. W ostatnim kwartale ubiegłego roku w kredytach na auta z drugiej ręki ponad połowę rynku zagarnął Getin Bank (57,9 proc.), a drugi pod względem liczby kredytów jest BNP Paribas Fortis (17,2 proc.). Te dwa banki wraz z trzecim, Santanderem, posiadają łącznie 86,4 proc. udziałów w rynku.

W kredytach na nowe samochody stawka jest bardziej wyrównana. Pierwszy, Santander, miał w czwartym kwartale ubiegłego roku 22,2 proc., drugi, Getin, 16,5 proc., a trzeci, Volkswagen, 16,3 proc. Ponad 10-proc. udział w rynku posiadają jeszcze Banque PSA Finance (12,3 proc.) i Fiat Bank Polska (11,1 proc.).

Polecamy serwis: Budżet domowy

Najdroższe samochody kredytuje Mercedes Bank, co nie powinno dziwić, ze względu na przynależność kapitałową tej instytucji. Średnia wartość kredytu na nowy samochód w MB wyniosła 102,1 tys. zł, a na auto używane – 74,4 tys. zł. Analogiczne średnie wartości dla całego rynku to odpowiednio 53,2 tys. zł i 33,2 tys. złotych.

Ze względu na czynniki, wpływające na wzrost rynku kredytów samochodowych w czwartym kwartale 2010 roku, takie jak podwyżka VAT-u, do prognoz na 2011 rok powinno się podchodzić ostrożnie. Niewykluczone, że – właśnie ze względu na wysoką sprzedaż w czwartym kwartale ubiegłego roku – pierwsze miesiące 2011 roku będą słabsze.

Marcin Krasoń, Open Finance

***

Rynek kredytów samochodowych w ostatnim kwartale

Ostatni kwartał 2010 roku nie przyniósł zmian, które w jakikolwiek sposób zaskoczyłyby rynek. Jak zwykle trendy, obserwowane na rynku kredytów samochodowych, odzwierciedlają zmiany, zachodzące na rynku sprzedaży aut. Ponad 16-proc. wzrost akcji kredytowej to efekt zmian w przepisach, których wejście zostało zapowiedziane na styczeń 2011 roku. To właśnie obawy przed wzrostem cen, wynikającym z podwyżki podatku VAT, a także „ucieczka do przodu” części przedsiębiorców, finansujących zakupy aut kredytem, przyczyniły się do wzrostu liczby klientów w salonach samochodowych. Większy udział w zakupach klientów instytucjonalnych przyczynił się do wzrostu średniej ważonej ceny sprzedaży, a to z kolei znalazło odzwierciedlenie we wzroście wartości udzielonych kredytów.

Wojciech Drzewiecki, IBRM Samar

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA