REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienił się rynek kredytów samochodowych w IV kwartale 2010 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Krasoń
W IV kwartale sprzedaż kredytów samochodowych w bankach z grupy BRE wzrosła o 291,1 proc.
W IV kwartale sprzedaż kredytów samochodowych w bankach z grupy BRE wzrosła o 291,1 proc.

REKLAMA

REKLAMA

W czwartym kwartale 2010 roku banki przyznały kredyty samochodowe o łącznej wartości 1,44 mld zł. To o 16,6 proc. więcej niż w ostatnim kwartale 2009 roku. W całym roku 2010 sprzedano kredyty samochodowe, opiewające na 5,06 mld zł.

Niemal dokładnie jedną trzecią rynku kredytów samochodowych w całym 2010 roku (1,67 z 5,06 mld zł) posiadał jego lider – Getin Bank. Liczbowo udział tej isntytucji jest jeszcze większy niż wartościowo i wynosi 37,4 proc., a to dlatego, że bank specjalizuje się w kredytowaniu aut używanych. Drugi w kolejności, Santander Consumer Bank, sprzedał w ubiegłym roku kredyty za 986,5 mln zł. To o 14,5 proc. mniej niż rok wcześniej, jednak jego pozycja wicelidera pozostaje niezagrożona.

REKLAMA

REKLAMA

Na trzecim miejscu pod względem wartości sprzedaży umocnił się Volkswagen Bank Polska, który w czwartym kwartale ub. roku sprzedał kredyty za 145,5 mln zł (wzrost wyniósł 25 proc. rok do roku), a w całym 2010 roku jego sprzedaż wyniosła 474,5 mln zł (wzrost wyniósł 23,8 proc. rok do roku). W podsumowaniu rocznym bank ten został wyprzedzony przez Fiat Bank Polska, którego sprzedaż w całym roku wzrosła o 0,6 proc. i wyniosła 403,1 mln zł.

Mimo wzrostu całego rynku, zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym roku, kilka banków zanotowało spore spadki. W okresie październik-grudzień 2010 roku, w porównaniu do analogicznego okresu w roku wcześniejszym, największy, wartościowy spadek sprzedaży zanotowały Lukas Bank (o 39,1 proc.) i Santander Consumer Bank (o 12,2 proc.). W całym roku 2010 instytucji z ujemnym bilansem było więcej: Lukas Bank (-27,7 proc.), BNP Paribas Fortis (-20,0 proc.), Santander Consumer Bank (-14,5 proc.), Raiffeisen Bank Polska (-12,0 proc.) i Toyota Bank (-7,0 proc.).

Dowiedz się także: Czy warto mieć konto bankowe z debetem?

REKLAMA

Z kolei za najbardziej udany ubiegły rok uznają zapewne detaliczne banki z Grupy BRE. Sprzedaż kredytów samochodowych w mBanku i MultiBanku wzrosła w czwartym kwartale o 291,1 proc., a w całym roku o 74,4 proc. Dobrze czwarty kwartał przepracowały też BNP Paribas Fortis, który, mimo całego roku spadkowego, zyskał 51,7 proc. oraz Getin Bank, którego sprzedaż wzrosła o 45,2 proc. Dwucyfrowe wzrosty w czwartym kwartale zanotowały też Banque PSA Finance (27,4 proc.), Volkswagen Bank Polska (25,0 proc.) i Toyota Bank (17,5 proc., przy spadkowym całym roku). W ciągu zeszłego roku, oprócz mBanku i MultiBanku, najwięcej zyskały Volkswagen Bank Polska (23,8 proc.), Banque PSA Finance (19,8 proc.) i Mercedes Bank (19,1 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interesująco przedstawiają się statystyki, dotyczące udziału w liczbie kredytów na samochody nowe i używane. W ostatnim kwartale ubiegłego roku w kredytach na auta z drugiej ręki ponad połowę rynku zagarnął Getin Bank (57,9 proc.), a drugi pod względem liczby kredytów jest BNP Paribas Fortis (17,2 proc.). Te dwa banki wraz z trzecim, Santanderem, posiadają łącznie 86,4 proc. udziałów w rynku.

W kredytach na nowe samochody stawka jest bardziej wyrównana. Pierwszy, Santander, miał w czwartym kwartale ubiegłego roku 22,2 proc., drugi, Getin, 16,5 proc., a trzeci, Volkswagen, 16,3 proc. Ponad 10-proc. udział w rynku posiadają jeszcze Banque PSA Finance (12,3 proc.) i Fiat Bank Polska (11,1 proc.).

Polecamy serwis: Budżet domowy

Najdroższe samochody kredytuje Mercedes Bank, co nie powinno dziwić, ze względu na przynależność kapitałową tej instytucji. Średnia wartość kredytu na nowy samochód w MB wyniosła 102,1 tys. zł, a na auto używane – 74,4 tys. zł. Analogiczne średnie wartości dla całego rynku to odpowiednio 53,2 tys. zł i 33,2 tys. złotych.

Ze względu na czynniki, wpływające na wzrost rynku kredytów samochodowych w czwartym kwartale 2010 roku, takie jak podwyżka VAT-u, do prognoz na 2011 rok powinno się podchodzić ostrożnie. Niewykluczone, że – właśnie ze względu na wysoką sprzedaż w czwartym kwartale ubiegłego roku – pierwsze miesiące 2011 roku będą słabsze.

Marcin Krasoń, Open Finance

***

Rynek kredytów samochodowych w ostatnim kwartale

Ostatni kwartał 2010 roku nie przyniósł zmian, które w jakikolwiek sposób zaskoczyłyby rynek. Jak zwykle trendy, obserwowane na rynku kredytów samochodowych, odzwierciedlają zmiany, zachodzące na rynku sprzedaży aut. Ponad 16-proc. wzrost akcji kredytowej to efekt zmian w przepisach, których wejście zostało zapowiedziane na styczeń 2011 roku. To właśnie obawy przed wzrostem cen, wynikającym z podwyżki podatku VAT, a także „ucieczka do przodu” części przedsiębiorców, finansujących zakupy aut kredytem, przyczyniły się do wzrostu liczby klientów w salonach samochodowych. Większy udział w zakupach klientów instytucjonalnych przyczynił się do wzrostu średniej ważonej ceny sprzedaży, a to z kolei znalazło odzwierciedlenie we wzroście wartości udzielonych kredytów.

Wojciech Drzewiecki, IBRM Samar

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA