Poprawki Senatu mogą zaszkodzić kupującym na raty
REKLAMA
REKLAMA
Lewiatan uważa, że poprawki wykraczają poza zakres implementowanej dyrektywy i są niezgodne z jej celami. Dyrektywa przewiduje bowiem niezwykle szeroki krąg podmiotów-kredytodawców, który musi być również uwzględniony w przygotowywanej, krajowej ustawie. Tym samym konieczne jest rozróżnienie w ustawie standardów badania sytuacji kredytobiorców z uwzględnieniem specyfiki danego podmiotu, polegającej między innymi na tym, czy udzielają one kredytów konsumenckich z własnych środków, czy – tak jak banki – z depozytów. To zaś powoduje niebezpieczeństwo nieprawidłowej implementacji dyrektywy i będzie również skutkować powstaniem poważnych wątpliwości interpretacyjnych, ponieważ zgodnie z prawem Unii Europejskiej, nieprawidłowo wdrożone w ustawie krajowej zapisy dyrektywy muszą być interpretowane zgodnie z jej celem, nie zaś z ich literalnym brzmieniem.
REKLAMA
Przeczytaj również: Najlepsze kredyty samochodowe w kwietniu 2011 – porada
Ponadto, przyjęcie poprawek spowoduje, że informacje, stanowiące tajemnicę bankową, będą dostępne wszystkim podmiotom, udzielającym kredytu konsumenckiego, a zatem również sklepom, prowadzącym sprzedaż ratalną czy lombardom. Ich działalność nie jest regulowana przepisami prawa bankowego, a zatem nie będą one zobowiązane do przestrzegania przepisów tej ustawy. Nie zapewni to należytego bezpieczeństwa tych informacji. Co więcej, istnieje ryzyko powstania zjawiska przekazywania takich informacji w sposób nieformalny przez podmioty nieuprawnione - swoisty „czarny rynek" obrotu danymi. Proponowane poprawki pozostają zatem w sprzeczności z regulacjami, chroniącymi tajemnicę bankową i podważają rolę banków jako instytucji zaufania publicznego.
Polecamy serwis: Karty kredytowe
Istnieją też poważne wątpliwości, czy tak znaczące zmiany, ingerujące w istotę ustawy, przyjętej przez Sejm, nie prowadzą – w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego – do ich niekonstytucyjności. Poprawki w rzeczywistości mają charakter nowej inicjatywy ustawodawczej, która powinna stać się przedmiotem szerokich konsultacji i analiz prawnych oraz oceny skutków ekonomicznych. Senat nie jest uprawniony do zastępowania treści ustawy, uchwalonej przez Sejm, zupełnie inną, ponieważ ta może być wyłącznie przedmiotem nowej inicjatywy ustawodawczej. Przekroczenie przez Senat granic poprawek, w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego stanowi naruszenie art. 121 ust. 2 Konstytucji (wyrok z 19 września 2008 r., K 5/07).
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.