REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaką aktywnością charakteryzował się polski rynek budowlany w lutym?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Na rynku budowlanym wciąż słychać podźwięk kryzysu, zwłaszcza jeśli chodzi o ilość wydanych pozwoleń na budowę.
Na rynku budowlanym wciąż słychać podźwięk kryzysu, zwłaszcza jeśli chodzi o ilość wydanych pozwoleń na budowę.

REKLAMA

REKLAMA

W lutym spółdzielnie były mało aktywne na rynku budowlanym, ale ilość rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych zwiększyła się o 13%. To zasługa deweloperów i osób prywatnych, jak podkreślają eksperci. Dlaczego jednak zmniejszyła się liczba wydawanych pozwoleń na budowę?

Budownictwo mieszkaniowe w lutym br., w porównaniu do drugiego miesiąca 2010 roku, odznaczało się dużym wzrostem liczby rozpoczynanych budów. Negatywne dynamiki zanotowano natomiast w obszarze wydanych pozwoleń i liczby mieszkań, oddanych do użytkowania. Między lutym tego i zeszłego roku o 13,8% spadła ilość tych ostatnich i o 7,9% zmniejszyła się liczba wydanych pozwoleń. Wzrost na poziomie 12,8% zanotowano natomiast w obszarze liczby mieszkań, których budowę rozpoczęto. Porównując dane o budownictwie mieszkaniowym za pierwsze dwa miesiące roku 2011 i 2010, łatwo zauważyć jeszcze mocniejsze trendy. Po pierwsze spadek liczby mieszkań, oddanych do użytkowania, wyniósł 21,4%. Ponadto o 23,9% wzrosła liczba rozpoczynanych budów i o 8,5% spadła liczba wydawanych pozwoleń.

REKLAMA

Dynamika wzrostowa utrzymuje się drugi miesiąc z rzędu

Po czterech miesiącach umiarkowanych spadków liczba rozpoczynanych budów, zarówno w styczniu, jak i lutym, zanotowała dynamiczny wzrost. W drugim miesiącu wyniósł on 12,8% względem analogicznego okresu sprzed roku. W liczbach bezwzględnych oznacza to 7,4 tys. nowo rozpoczętych lokali. Największą dynamiką w stosunku do drugiego miesiąca zeszłego roku charakteryzowały się wyniki działalności inwestorów indywidualnych. Rozpoczęli oni w lutym budowę o 42,1% większej liczby mieszkań niż przed rokiem, czyli 3979 lokali. W przypadku deweloperów analogiczny wzrost był kosmetyczny i wyniósł zaledwie 1,1%.

Dowiedz się także:Ile czasu zajmuje przeciętnie sprzedaż mieszkania?

Porównując natomiast wynik dwóch pierwszych miesięcy tego roku do analogicznego okresu 2010 roku, należy zauważyć wzrost o 38,8% liczby budów, rozpoczynanych przez inwestorów indywidualnych. W przypadku deweloperów wzrost jest skromniejszy i wynosi 22%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej pozwoleń niż rozpoczętych budów

REKLAMA

W lutym ogólna liczba wydanych pozwoleń na budowę była o 7,9% mniejsza niż rok wcześniej, natomiast w przypadku deweloperów spadek wyniósł nieco mniej i osiągnął poziom 7,6%. W sumie wydane zostały pozwolenia na budowę 10,2 tys. lokali.

Mimo tego w lutym już po raz dziewiąty z rzędu liczba wydanych pozwoleń na budowę była większa od liczby rozpoczynanych budów. Z miesiąca na miesiąc powiększa to potencjał rynku do szybszego zaspokojenia potrzeb popytu. Inwestorzy, którzy posiadają prawomocne pozwolenie na budowę, nie muszą bowiem czekać na wydanie decyzji administracyjnej, aby przystąpić do realizacji inwestycji.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Ilość rozpoczętych budów przewyższa ilość oddanych mieszkań

Luty br., względem analogicznego okresu przed rokiem, przyniósł ponadto 13,8-procentowy spadek liczby mieszkań, oddawanych do użytkowania. Było ich w tym miesiącu 8,5 tys. W dalszym ciągu jest to echo kryzysowego zahamowania rozpoczynanych inwestycji. W przypadku deweloperów spadek liczby oddawanych do użytkowania mieszkań był znacznie większy na całym rynku. Wynosił on aż 36,8%.

Ponadto, porównując dwa pierwsze miesiące br. do analogicznego okresu 2010 roku, widać spadek liczby mieszkań, oddawanych do użytkowania, na poziomie 21,4%. Oznaczałoby to, że mimo negatywnego wyniku w tej sferze luty wyróżniał się pozytywnie. Liczba udostępnionych mieszkań jest mniejsza niż liczba lokali, których budowę rozpoczęto. Wniosek jest prosty – place budowy w kraju stają się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA