REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dużych mieszkań potrzebują Polacy?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Kwater, spełniających oczekiwania kupujących, nie można znaleźć ani w kamienicach, ani w nowym budownictwie, gdzie są one średnio o  6 m kw. za duże.
Kwater, spełniających oczekiwania kupujących, nie można znaleźć ani w kamienicach, ani w nowym budownictwie, gdzie są one średnio o 6 m kw. za duże.

REKLAMA

REKLAMA

Przeszło połowa Polaków, kupujących mieszkanie, chciałaby nabyć dwupokojowy lokal o średniej powierzchni 47 m kw. Czy możemy znaleźć mieszkanie o odpowiednim dla siebie metrażu? Eksperci zbadali, na jakie ustępstwa muszą iść nabywcy nieruchomości mieszkaniowych.

Zgodnie z danymi GUS przeciętna nieruchomość mieszkalna, zbudowana w Polsce w 2010 roku, miała 106,4 m kw. Na tak wysoki wynik ma głównie wpływ budownictwo indywidualne, ponieważ deweloperzy budowali mieszkania o przeciętnej powierzchni 66,5 m kw., a spółdzielnie – 58,7 m kw. W największych miastach kupujący zgłaszają popyt na jeszcze mniejsze mieszkania – przeciętnie o powierzchni 51,5 m kw. Ponadto nabywcy zwracają szczególną uwagę na to, aby w mieszkaniu było jak najwięcej pokoi przy możliwie małym metrażu. Często pozwala to znacznie ograniczyć budżet, potrzebny na zakup mieszkania.

REKLAMA

Wymarzone dwa pokoje

Ponad połowa osób, chcących kupić mieszkanie w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu, myśli o nabyciu lokalu dwupokojowego. Kolejne w drabinie popularności są trzy pokoje. Chce je kupić blisko 25% nabywców, a więc ponad dwukrotnie mniej niż w przypadku najpopularniejszych „dwójek”. Dopiero na trzecim miejscu znajdują się kawalerki. Jedynie 16% klientów chce zaopatrzyć się w mieszkanie właśnie w tym segmencie. Najmniej popularne są duże nieruchomości o czterech i więcej pokojach. W 2010 roku mniej niż 5% nabywców chciało kupić taki lokal.

Przeczytaj również: Jak rozsądnie zainwestować w grunty?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak najmniejsze mieszkanie

Myśląc o kawalerce, nabywcy przeważnie chcieliby kupić lokal o powierzchni 34,1 m kw. – wynika z przeszło 22 tys. ankiet, przeprowadzonych przez Home Broker w ostatnich 12 miesiącach. Kolejny pokój wymaga dodania do tej powierzchni 12,5 m kw. Przeciętna, preferowana powierzchnia mieszkania dwupokojowego opiewa bowiem na 46,6 m kw. Aby spełnić oczekiwania ze strony popytu, mieszkanie trzypokojowe powinno „urosnąć” do 62,1 m kw., co stanowi mniej niż łączna wielkość dwóch kawalerek. Natomiast najmniej popularne cztery pokoje powinny, zgodnie z preferencjami nabywców, zmieścić się na 83,9 m kw.

Zbyt duże mieszkania

Mieszkania, znajdujące się w ofercie, są zazwyczaj większe niż wynikałoby to z popytu, zgłaszanego na rynku. Spośród l używanych nieruchomości mieszkaniowych najgorzej dopasowane są lokale w budynkach współczesnych, czyli tych zbudowanych w ostatnim dziesięcioleciu. Dysproporcja między oferowaną i preferowaną powierzchnią rośnie wraz ze wzrostem liczby pokoi i wynosi od 3 m kw. w przypadku kawalerek do 21,7 m kw. w przypadku mieszkaniach trzypokojowych. Za duże względem zgłaszanego przez nabywców zapotrzebowania są także mieszkania w budynkach z cegły, zbudowanych do 2000 roku. W tym przypadku występują jednak mniejsze dysproporcje niż w budownictwie współczesnym. Kawalerki w kamienicach są przeciętnie za duże o 2,9 m kw., a lokale czteropokojowe – o 15,8 m kw.

Polecamy serwis: Lokaty

Wielka płyta najbardziej zbliżona do oczekiwań nabywców

Jedynie w przypadku mieszkań z wielkiej płyty oferowany metraż jest mniejszy niż wynikałoby to z preferencji nabywców. Kawalerki w wielkiej płycie mają przeciętnie 28,1 m kw., a czteropokojowe lokale mieszczą się już na 74,4 metrach. Kwatery w wielkiej płycie okazują się więc za małe, w stosunku do zgłaszanego przez nabywców popytu. Przeciętna różnica jest jednak blisko dwukrotnie mniejsza niż w przypadku budownictwa współczesnego i tzw. „cegły”. Lokale w budynkach z wielkiej płyty w największym stopniu odpowiadają więc popytowemu ideałowi. Stąd może wynikać wzrost popularności tego segmentu rynku. Na pięciu największych rynkach, w pierwszym kwartale zeszłego roku, mniej niż jedno na trzy sprzedane mieszkanie używane znajdowało się w bloku z wielkiej płyty. W zeszłym kwartale takie transakcje stanowiły już blisko 40%.

Mocna pozycja kupujących

Jak wynika z danych o transakcjach, przeprowadzonych w ostatnich 12 miesiącach, faktycznie kupiona powierzchnia mieszkania niewiele różniła się od tej preferowanej. Największe różnice miały miejsce w przypadku kawalerek i mieszkań czteropokojowych. Te pierwsze w rzeczywistości były o 3,5 m kw. mniejsze niż w pierwotnych założeniach kupujących. Przeciwna sytuacja miała miejsce w przypadku mieszkań czteropokojowych. Przeciętna różnica wynosiła w tym segmencie 3,7 m kw., ale tym razem faktycznie kupione nieruchomości były większe niż wynikało to z pierwotnych założeń nabywców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA