REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kształtował się rynek budowlany w grudniu 2010?

Utrzymuje się szybki wzrost produkcji budowlano-montażowej w naszym kraju.
Utrzymuje się szybki wzrost produkcji budowlano-montażowej w naszym kraju.

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu, po uwzględnieniu czynników sezonowych, produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 13,7%, a w listopadzie – o 10,9%. W skali roku 2010 przyrost osiągnął wartość 3,5%. Niestety dobre wyniki tego sektora gospodarki nie mają bezpośredniego przełożenia na pozycję firm budowlanych na giełdzie. Inwestycje w sektor budowlany nadal zaliczają się do jednych z najmniej opłacalnych.

Grupujący przedsiębiorstwa budowlane WIG-Budownictwo zyskał w grudniu 2010 r. jedynie 0,2% wobec 4,7-proc. zwyżki na całym rynku. Od końca listopada do chwili obecnej WIG-Budownictwo znajduje się przeszło 3% pod kreską, podczas gdy notowania na parkiecie podskoczyły w tym czasie o ponad 5%. Pozornie doniesienia gospodarcze i zachowanie kursów firm budowlanych na giełdowym parkiecie można byłoby uznać za sprzeczne. Musimy jednak pamiętać, że aktualnie spółki realizują i rozliczają kontrakty, które zdobywały w trudnych czasach. Marże, a więc i zyski z tych walorów, są znacznie niższe niż w czasach boomu budowlanego. Akcje spółek budowlanych nie należą też do najtańszych. Są notowane przy średnim wskaźniku cena/wartość księgowa na poziomie 1,76, podczas gdy na całym rynku wynosi on 1,17. Podobna dysproporcja występuje w przypadku wskaźnika cena/zysk. Dla firm budowlanych sięga on 19,7, a na rynku giełdowym plasuje się na poziomie 16,7. Przy regresie wyników finansowych taka premia nie jest uzasadniona.

REKLAMA

Dowiedz się także: Dlaczego polskie akcje są stosunkowo tanie?

Nadal utrzymuje się dysproporcja w obrazie sektora budowlanego, jaki kształtują wskaźniki koniunktury GUS, a tym, co otrzymujemy na podstawie danych o produkcji budowlanej. Grudniowy odczyt wskaźników koniunktury sugerował osłabienie. Przypomnijmy, że klimat koniunktury w minionym miesiącu wyniósł minus 20 pkt proc., na co złożyło się 10% przedsiębiorstw, sygnalizujących poprawę koniunktury i 30% firm, widzących jej pogorszenie. Na takie oceny wpływa między innymi ograniczanie się portfeli zamówień i niekorzystne przewidywania w tym zakresie na I kwartał 2011 r. Różnice w obrazie branży mogą wynikać z faktu, że w produkcji budowlanej uwzględnia się jedynie firmy, zatrudniające ponad 9 pracowników. Natomiast najsłabszą kondycję mają przedsiębiorstwa, w których pracuje mniejsza liczba osób.

Polecamy serwis: Lokaty

W grudniu występowały znaczące dysproporcje aktywności w poszczególnych segmentach rynku budowlanego. W przypadku robót, związanych ze wznoszeniem budynków, odnotowano wzrost o 29,6% w skali roku. W zakresie robót specjalistycznych, takich jak prace wykończeniowe czy przygotowania terenów pod budowę, poprawa wyniosła 11%. Natomiast regres był udziałem budownictwa infrastrukturalnego. Spadek wyniósł 2,1%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Zespół Analiz Home Broker

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA