REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kształtował się rynek budowlany w grudniu 2010?

Subskrybuj nas na Youtube
Utrzymuje się szybki wzrost produkcji budowlano-montażowej w naszym kraju.
Utrzymuje się szybki wzrost produkcji budowlano-montażowej w naszym kraju.

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu, po uwzględnieniu czynników sezonowych, produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 13,7%, a w listopadzie – o 10,9%. W skali roku 2010 przyrost osiągnął wartość 3,5%. Niestety dobre wyniki tego sektora gospodarki nie mają bezpośredniego przełożenia na pozycję firm budowlanych na giełdzie. Inwestycje w sektor budowlany nadal zaliczają się do jednych z najmniej opłacalnych.

Grupujący przedsiębiorstwa budowlane WIG-Budownictwo zyskał w grudniu 2010 r. jedynie 0,2% wobec 4,7-proc. zwyżki na całym rynku. Od końca listopada do chwili obecnej WIG-Budownictwo znajduje się przeszło 3% pod kreską, podczas gdy notowania na parkiecie podskoczyły w tym czasie o ponad 5%. Pozornie doniesienia gospodarcze i zachowanie kursów firm budowlanych na giełdowym parkiecie można byłoby uznać za sprzeczne. Musimy jednak pamiętać, że aktualnie spółki realizują i rozliczają kontrakty, które zdobywały w trudnych czasach. Marże, a więc i zyski z tych walorów, są znacznie niższe niż w czasach boomu budowlanego. Akcje spółek budowlanych nie należą też do najtańszych. Są notowane przy średnim wskaźniku cena/wartość księgowa na poziomie 1,76, podczas gdy na całym rynku wynosi on 1,17. Podobna dysproporcja występuje w przypadku wskaźnika cena/zysk. Dla firm budowlanych sięga on 19,7, a na rynku giełdowym plasuje się na poziomie 16,7. Przy regresie wyników finansowych taka premia nie jest uzasadniona.

REKLAMA

Dowiedz się także: Dlaczego polskie akcje są stosunkowo tanie?

Nadal utrzymuje się dysproporcja w obrazie sektora budowlanego, jaki kształtują wskaźniki koniunktury GUS, a tym, co otrzymujemy na podstawie danych o produkcji budowlanej. Grudniowy odczyt wskaźników koniunktury sugerował osłabienie. Przypomnijmy, że klimat koniunktury w minionym miesiącu wyniósł minus 20 pkt proc., na co złożyło się 10% przedsiębiorstw, sygnalizujących poprawę koniunktury i 30% firm, widzących jej pogorszenie. Na takie oceny wpływa między innymi ograniczanie się portfeli zamówień i niekorzystne przewidywania w tym zakresie na I kwartał 2011 r. Różnice w obrazie branży mogą wynikać z faktu, że w produkcji budowlanej uwzględnia się jedynie firmy, zatrudniające ponad 9 pracowników. Natomiast najsłabszą kondycję mają przedsiębiorstwa, w których pracuje mniejsza liczba osób.

Polecamy serwis: Lokaty

W grudniu występowały znaczące dysproporcje aktywności w poszczególnych segmentach rynku budowlanego. W przypadku robót, związanych ze wznoszeniem budynków, odnotowano wzrost o 29,6% w skali roku. W zakresie robót specjalistycznych, takich jak prace wykończeniowe czy przygotowania terenów pod budowę, poprawa wyniosła 11%. Natomiast regres był udziałem budownictwa infrastrukturalnego. Spadek wyniósł 2,1%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Zespół Analiz Home Broker

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA