REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wzrost sprzedaży mieszkań oraz mebli i sprzętu RTV

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Stopniowe ożywienie na rynku nieruchomości mieszkaniowych zaczyna powoli przekładać się na inne, powiązane z nim branże. Od początku roku rośnie sprzedaż materiałów wykończeniowych. Od kilku miesięcy bardzo silny wzrost widać w sprzedaży mebli oraz sprzętu AGD i RTV.

Przez pierwsze trzy kwartały br. aż o 21% wzrosła sprzedaż materiałów wykończeniowych względem analogicznego okresu rok wczesnej, wynika z danych grupy Polskie Składy Budowlane. Spółka ma zasięg ogólnopolski i prawie 15% udział w rynku, co sprawia że jest dobrym barometrem sytuacji w branży.

REKLAMA

Pierwsze sygnały rosnącego popytu widać w marketach budowlanych, w których zaopatrują się przede wszystkim mieszkańcy dużych miast, remontujący domy czy mieszkania, choć na razie sygnały te są jeszcze bardzo słabe. Firma Euromonitor szacuje, że w 2010 r. wartość tego rynku (sprzedaż w takich sieciach, jak Castorama, Praktiker, Obi, Brico, itp.) podniesie się do 5,5 mld euro z 5,4 mld euro zarówno w 2009, jak i 2008 roku.

Więcej transakcji na rynku mieszkaniowym

Daleko nam co prawda do gorącego okresu 2006 – 2007, gdy sklepy z artykułami wykończeniowymi przeżywały prawdziwe oblężenie, ale powyższe dane mogą być sygnałem, że coraz więcej osób remontuje lub wykańcza kupione mieszkania. To może mieć z kolei związek ze zwiększonym ruchem na rynku nieruchomości w tym roku. Pierwsze dane o sprzedaży mieszkań przez deweloperów giełdowych za III kwartał wskazują na wzrost tej sprzedaży o 47% rok do roku, a także o 65% w okresie styczeń-wrzesień (też w skali roku).

Przeczytaj także: Mieszkania wciąż dużo za duże?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość mieszkań sprzedawanych jest w stanie deweloperskim, co oznacza, że wymagają wykończenia. Tylko w części są to jednak lokale gotowe. Według szacunków Home Broker za I półrocze udział gotowych mieszkań w sprzedaży na rynku pierwotnym wynosił 42%. W tej chwili odsetek ten może być mniejszy ze względu na dużą liczbą nowych projektów inwestycyjnych, które są uruchamiane w kolejnych miesiącach tego roku. Będą one skutkowały popytem na artykuły wykończeniowe dopiero za kilkanaście miesięcy.
Zwiększony ruch widać też w tym roku na rynku wtórnym obrotu mieszkaniami. Dane Home Broker i Open Finance wskazują na wzrost w III kwartale liczby transakcji o 5,1% rok do roku. Nie każde kupowane mieszkanie z drugiej ręki wymaga generalnego remontu, ale zwykle potrzebuje przynajmniej odświeżenia po dotychczasowych właścicielach.

W górę sprzedaż mebli i sprzętu AGD

W sierpniu sprzedaż detaliczna mebli, AGD i RTV wzrosła o 33,7% względem analogicznego okresu rok wcześniej. Był to szósty z rzędu miesiąc 2-cyfrowego wzrostu, który od początku roku osiągnął średnie tempo 15% miesięcznie (r/r). Teoretycznie mogą mieć na to wpływ trzy czynniki – eksport, popyt wewnętrzny oraz podwyżki cen. Jak pokazują jednak dane GUS, ceny mebli, co prawda są minimalnie większe niż przed rokiem, ale jest to wzrost znacznie wolniejszy od inflacji. Z kolei sprzęt gospodarstwa domowego tanieje. W sierpniu był on o 2,1% tańszy niż rok wcześniej. Dla porównania w tym samym okresie ogólny poziom cen dóbr i usług konsumpcyjnych wzrósł r/r o 2%.

Najlepiej w branży RTV

Co prawda zarówno produkcja mebli, jak i sprzętu gospodarstwa domowego to branże mocno eksportowe, jednak według Tomasza Partyki, dyrektora Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT, w bieżącym roku popyt wewnętrzny jest większy niż w 2009.– Szczególne ożywienie popytu widoczne jest w segmencie odbiorników telewizyjnych i drobnym sprzęcie audio i video. –ocenia Tomasz Partyka.

Polecamy serwis Budżet domowy

Na rynku AGD sytuacja jest nieco gorsza, wychodzenie tego rynku z kryzysu odbywa się bowiem z opóźnieniem . – Dopiero we wrześniu i październiku br. zaobserwowaliśmy pierwsze oznaki ożywienia popytu wewnętrznego – mówi Wojciech Konecki, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD. Jak dodaje, w związku ze słabymi wynikami na początku roku cały rok najprawdopodobniej zamknie się na minusie. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA