REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mamy coraz większe mieszkania

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Przeciętny Polak ma dziś do dyspozycji o 3,1 m kw. więcej niż sześć lat temu. Nie jest to duży wzrost, ale świadczy o stopniowej poprawie sytuacji mieszkaniowej. Metraż nowych lokali jest u nas większy niż w Wielkiej Brytanii czy Irlandii. Wciąż jednak daleko nam do USA czy Australii, których obywatele mieszkają głównie w dużych domach jednorodzinnych.

110,8 m kw. ma w Polsce przeciętne mieszkanie oddane do użytkowania, pokazują sierpniowe dane GUS. W przypadku deweloperów i spółdzielni jest to odpowiednio 70 m kw. oraz 63,7 m kw. Home Broker wielokrotnie zwracał uwagę, że przeciętny metraż nowych mieszkań jest za duży w stosunku do potrzeb kupujących, tym razem postanowiliśmy jednak spojrzeć na te dane z nieco innej perspektywy, a mianowicie zasobów mieszkaniowych Polaków. Sprawdziliśmy, jak pod względem przeciętnej powierzchni nowych, a także już zamieszkiwanych lokali wypadamy na tle innych krajów. Zgodnie z kwietniowym raportem CABE (Commission for Architecture and the Built Environment) średnia powierzchnia nowowybudowanej nieruchomości mieszkalnej była mniejsza niż w Polsce w takich krajach jak: Wielka Brytania (76 m kw.), Irlandia (88 m kw.) czy Hiszpania (97 m kw.). Znacznie większe domy i mieszkania budowane są za to w Danii (137 m kw.) oraz Australii (206 m kw.) i Stanach Zjednoczonych (214 m kw.). Dysproporcje są ogromne, co wynika m.in. z dużych różnic w cenach nieruchomości (lokali i gruntów) w poszczególnych krajach, a także odmiennych standardów budowy czy po prostu przyzwyczajeń.

REKLAMA

Już 24 metry na osobę w Polsce

Utrzymująca się od kilku lat relatywnie duża powierzchnia mieszkań oddawanych do użytkowania oraz brak dynamicznego przyrostu naturalnego powodują, że z roku na rok rośnie w Polsce przeciętna powierzchnia nieruchomości przypadająca na mieszkańca. W tym względzie najświeższe dane udostępniane przez GUS pochodzą z 2008 roku. Na przestrzeni sześciu lat, przeciętna powierzchnia nieruchomości przypadająca na mieszkańca wzrosła o blisko 15% z 21,1 m kw. do 24,2 m kw. Dynamika ta była nieznacznie większa w miastach niż na wsiach, aczkolwiek w dalszym ciągu poza miastami powierzchnia nieruchomości jest przeciętnie większa o 1,5 m kw.

Przeczytaj również: Czy zakup taniego mieszkania jest korzystny

Warmia i Mazury opóźnione względem Mazowsza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w zakresie przeciętnej powierzchni nieruchomości mieszkalnych na obszarze poszczególnych województw zachodzą z różną dynamiką – wskazują dane GUS. Najmniejszą odznacza się województwo kujawsko-pomorskie. W ciągu sześciu lat można tu mówić o wzroście nieznacznie przekraczającym 11%. Blisko dwukrotnie większy był on na terenie województwa mazowieckiego, gdzie wyniósł 21%. W przeliczeniu na metry wygląda to następująco - średni metraż dla wszystkich województw podniósł się o 3,1 m kw., a w województwie mazowieckim aż o 4,4 m kw. Najmniejszą powierzchnię mają natomiast do dyspozycji mieszkańcy województwa warmińsko – mazurskiego. Obecny średni metraż (21,8) jest tam zbliżony do wyniku Mazowsza z 2002 roku.

Polecamy  serwis Tanie mieszkanie

Rosną dysproporcje w miastach

Zmiany przeciętnych powierzchni w województwach uwarunkowane są głównie przez procesy zachodzące w miastach wojewódzkich, gdzie zazwyczaj lokowanych jest gros inwestycji mieszkaniowych. Potwierdza to przykład Warszawy i Bydgoszczy. W stolicy na przestrzeni sześciu lat przeciętna powierzchnia przypadająca na mieszkańca wzrosła o ponad 26% osiągając wielkość blisko 27 m kw., w czym wtórowała dynamika w województwie na poziomie 21%. W przypadku Bydgoszczy wzrost ten był najskromniejszy i wynosił niecałe 12%, czyli niewiele więcej niż w całym województwie. Przeciętne Mieszkaniec Bydgoszczy ma do dyspozycji 22 m kw., a Warszawy 27 m kw. Dane GUS dla miast wojewódzkich pokazują ponadto, że rosną dysproporcje między zasobami mieszkaniowymi. Podczas gdy jeszcze w 2002 roku różnica między miastem o największej i najmniejszej powierzchni oferowanej mieszkańcom wynosiła 5 m kw., to w 2008 roku sięgnęła ona już 7,2 m kw.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA