REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mamy coraz większe mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Przeciętny Polak ma dziś do dyspozycji o 3,1 m kw. więcej niż sześć lat temu. Nie jest to duży wzrost, ale świadczy o stopniowej poprawie sytuacji mieszkaniowej. Metraż nowych lokali jest u nas większy niż w Wielkiej Brytanii czy Irlandii. Wciąż jednak daleko nam do USA czy Australii, których obywatele mieszkają głównie w dużych domach jednorodzinnych.

110,8 m kw. ma w Polsce przeciętne mieszkanie oddane do użytkowania, pokazują sierpniowe dane GUS. W przypadku deweloperów i spółdzielni jest to odpowiednio 70 m kw. oraz 63,7 m kw. Home Broker wielokrotnie zwracał uwagę, że przeciętny metraż nowych mieszkań jest za duży w stosunku do potrzeb kupujących, tym razem postanowiliśmy jednak spojrzeć na te dane z nieco innej perspektywy, a mianowicie zasobów mieszkaniowych Polaków. Sprawdziliśmy, jak pod względem przeciętnej powierzchni nowych, a także już zamieszkiwanych lokali wypadamy na tle innych krajów. Zgodnie z kwietniowym raportem CABE (Commission for Architecture and the Built Environment) średnia powierzchnia nowowybudowanej nieruchomości mieszkalnej była mniejsza niż w Polsce w takich krajach jak: Wielka Brytania (76 m kw.), Irlandia (88 m kw.) czy Hiszpania (97 m kw.). Znacznie większe domy i mieszkania budowane są za to w Danii (137 m kw.) oraz Australii (206 m kw.) i Stanach Zjednoczonych (214 m kw.). Dysproporcje są ogromne, co wynika m.in. z dużych różnic w cenach nieruchomości (lokali i gruntów) w poszczególnych krajach, a także odmiennych standardów budowy czy po prostu przyzwyczajeń.

REKLAMA

Już 24 metry na osobę w Polsce

Utrzymująca się od kilku lat relatywnie duża powierzchnia mieszkań oddawanych do użytkowania oraz brak dynamicznego przyrostu naturalnego powodują, że z roku na rok rośnie w Polsce przeciętna powierzchnia nieruchomości przypadająca na mieszkańca. W tym względzie najświeższe dane udostępniane przez GUS pochodzą z 2008 roku. Na przestrzeni sześciu lat, przeciętna powierzchnia nieruchomości przypadająca na mieszkańca wzrosła o blisko 15% z 21,1 m kw. do 24,2 m kw. Dynamika ta była nieznacznie większa w miastach niż na wsiach, aczkolwiek w dalszym ciągu poza miastami powierzchnia nieruchomości jest przeciętnie większa o 1,5 m kw.

Przeczytaj również: Czy zakup taniego mieszkania jest korzystny

Warmia i Mazury opóźnione względem Mazowsza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w zakresie przeciętnej powierzchni nieruchomości mieszkalnych na obszarze poszczególnych województw zachodzą z różną dynamiką – wskazują dane GUS. Najmniejszą odznacza się województwo kujawsko-pomorskie. W ciągu sześciu lat można tu mówić o wzroście nieznacznie przekraczającym 11%. Blisko dwukrotnie większy był on na terenie województwa mazowieckiego, gdzie wyniósł 21%. W przeliczeniu na metry wygląda to następująco - średni metraż dla wszystkich województw podniósł się o 3,1 m kw., a w województwie mazowieckim aż o 4,4 m kw. Najmniejszą powierzchnię mają natomiast do dyspozycji mieszkańcy województwa warmińsko – mazurskiego. Obecny średni metraż (21,8) jest tam zbliżony do wyniku Mazowsza z 2002 roku.

Polecamy  serwis Tanie mieszkanie

Rosną dysproporcje w miastach

Zmiany przeciętnych powierzchni w województwach uwarunkowane są głównie przez procesy zachodzące w miastach wojewódzkich, gdzie zazwyczaj lokowanych jest gros inwestycji mieszkaniowych. Potwierdza to przykład Warszawy i Bydgoszczy. W stolicy na przestrzeni sześciu lat przeciętna powierzchnia przypadająca na mieszkańca wzrosła o ponad 26% osiągając wielkość blisko 27 m kw., w czym wtórowała dynamika w województwie na poziomie 21%. W przypadku Bydgoszczy wzrost ten był najskromniejszy i wynosił niecałe 12%, czyli niewiele więcej niż w całym województwie. Przeciętne Mieszkaniec Bydgoszczy ma do dyspozycji 22 m kw., a Warszawy 27 m kw. Dane GUS dla miast wojewódzkich pokazują ponadto, że rosną dysproporcje między zasobami mieszkaniowymi. Podczas gdy jeszcze w 2002 roku różnica między miastem o największej i najmniejszej powierzchni oferowanej mieszkańcom wynosiła 5 m kw., to w 2008 roku sięgnęła ona już 7,2 m kw.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA