REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny ofertowe mieszkań spadają, a transakcyjne rosną

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Rynek nieruchomości powoli wychodzi z kryzysu, lecz kupujący mieszkania nie zwiększają kwot przeznaczonych na zakup. W III kwartale 2010 r. rosły ceny transakcyjne w największych miastach i jednocześnie spadały ceny ofertowe mieszkań.

Zakończony właśnie III kwartał przyniósł dalszy, aczkolwiek niewielki spadek cen ofertowych mieszkań na rynku wtórnym w największych miastach Polski. Przeciętnie w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Trójmieście i Wrocławiu, ceny pod koniec września były o 0,8% niższe niż w końcówce czerwca. Od początku roku spadły natomiast o 1,8%. W przypadku rynku pierwotnego, w III kwartale ceny w wymienionych miastach praktycznie się nie zmieniły, natomiast w stosunku do początku roku spadły średnio o 2,3%. Spadek cen ofertowych może być wynikiem wciąż rosnącej podaży mieszkań. W ostatnim kwartale oferta zwiększyła się o 3,3%, a od początku roku o blisko połowę. Ta druga dana może jednak nie odzwierciedlać w pełni tendencji rynkowych z uwagi dynamiczny wzrost skali biznesu Home Broker.

REKLAMA

Zobacz także: Tanie mieszkanie

W transakcjach minimalnie drożej

Odmiennie tendencje kształtowały się w przypadku cen transakcyjnych, choć te obliczone są w oparciu o dane z mniejszej liczby miast (Warszawa, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Wrocław). W samym III kwartale ceny na rynku wtórnym podniosły się o 2% (średnia dla transakcji zwartych w tym okresie), a od początku roku o 2,6%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mniej pieniędzy do wydania

Ważną informacją dla sprzedających, zarówno na rynku wtórnym, jak i dla deweloperów, jest to, że wciąż kurczy się budżet, jaki poszukujący mieszkań chcą przeznaczyć na zakup. W III kwartale było to średnio 338,4 tys. zł wobec 364 tys. w II kwartale (spadek o ponad 7%) i 353,5 pod koniec ub.r. (minus 4,3%). Ponieważ przeciętna poszukiwana powierzchnia utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 51 m kw., spadek budżetu oznacza, że poszukujący mieszkań chcą wydać mniej na zakup metra kwadratowego.

Polecamy: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Preferencje nabywców w Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu

Okres

Przeciętna preferowana

Powierzchnia lokalu

Cena m kw.

Budżet

2 kwartał 2009

51,5

6 783 zł

349 036 zł

3 kwartał 2009

51,8

6 884 zł

356 542 zł

4 kwartał 2009

51,0

6 938 zł

353 541 zł

1 kwartał 2010

51,3

7 089 zł

363 939 zł

2 kwartał 2010

51,8

7 010 zł

363 974 zł

3 kwartał 2010

50,8

6 661 zł

338 363 zł

Sprzedaż idzie szybciej niż na początku roku

W III kwartale proces sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym trwał średnio 113 dni, licząc od momentu wprowadzenia oferty do sprzedaży do podpisania umowy ostatecznej. To więcej niż w II kwartale (104 dni), ale za to wyraźnie mniej niż w IV kwartale 2009 r. (127 dni). Pierwszy etap sprzedaży, czyli do momentu podpisania umowy przedwstępnej trwał średnio 75 dni, czyli 2,5 miesiąca.

Długość procesu sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym

Okres

Liczba dni od podpisania umowy pośrednictwa do:

umowy przedwstępnej

umowy finalnej

I kw. 2009

53,9

103,5

II kw. 2009

55,6

94,9

III kw. 2009

57,9

100,0

IV kw. 2009

88,0

126,8

I kw. 2010

81,5

122,4

II kw. 2010

62,5

103,8

III kw. 2010

75,2

112,8

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA