REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mieszkania wciąż dużo za duże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk

REKLAMA

REKLAMA

Nie zmniejsza się metraż mieszkań oddawanych do użytkowania w kolejnych miesiącach tego roku. W sierpniu wyraźnie zwiększyła się przeciętna powierzchnia lokali spółdzielczych. Z drugiej strony przeciętny nabywca w sierpniu chciał kupić mieszkanie o 2% mniejsze niż miesiąc wcześniej.

70 m kw. – tyle wynosił przeciętny metraż mieszań deweloperskich oddanych do użytku w sierpniu br. według najnowszych danych GUS. Choć badania Home Broker wskazują na dostosowywanie popytu do podaży w nowych projektach, to w przypadku już zakończonych inwestycji póki co nie widać przełomu. Średnia powierzchnia lokali oddanych w tym roku wyniosła 68 m kw. Rekordowy pod tym względem był kwiecień, kiedy przeciętny metraż wyniósł ponad 73 m kw. 

REKLAMA

Spółdzielnie lepiej dostosowane

Mniejsze lokale budują spółdzielnie, w tym jednak wypadku trzeba pamiętać, że rynek ten jest ponad dziesięć razy mniejszy od deweloperskiego. Niemniej jednak w przypadku mieszkań oddanych w sierpniu średni metraż podskoczył o 2,8 metra, do 63,7 m kw.
Uwzględniając dosyć stabilne oczekiwania kupujących dotyczące metrażu, które według danych za sierpień wyniosły średnio 50,9 m kw., mieszkania deweloperskie były o 19,1 m kw. za duże w stosunku do popytu, a mieszkania spółdzielcze – o 12,8 m kw.

Polecamy serwis Kredyty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gotowe mieszkania większe i bezpieczniejsze

Według danych Home Broker, 42% lokali na rynku pierwotnym kupowanych jest na etapie, gdy budynek jest już oddany do użytkowania. Tych klientów przede wszystkim dotyka więc problem niedostosowania metrażu do oczekiwań rynku. Jest on tym poważniejszy, że w przypadku gotowych lokali, dostępny metraż jest w rzeczywistości znacznie większy niż wynikałoby z danych GUS. Małe mieszkania sprzedają się bowiem w pierwszej kolejności.
W przypadku 36% kupujących na rynku pierwotnym umowa przedwstępna zawierana jest na dwóch pierwszych etapach budowy, czyli do stanu surowego zamkniętego (pierwszy etap – do stanu zerowego) – wskazują dane GUS. Te osoby mają większy wybór mieszkań o mniejszym metrażu, chociaż muszą poczekać na ich odbiór.

W papierach 50 m kw., w rzeczywistości 40 m kw.

W przypadku tych nabywców pojawia się jednak inny problem – ryzyka związanego z tym, że metraż odbieranego mieszkania może różnić się od pierwotnie ustalonego. Problem jest złożony. Wynika po pierwsze ze zmian, do jakich w powierzchni może dojść w czasie realizacji inwestycji, a także stosowania różnych metod pomiaru. Rozbieżności mogą dotyczyć doliczenia do powierzchni grubości tynków, zaliczenia ścian wewnętrznych czy innego pomiaru powierzchni pod skosami. Przy zastosowaniu niekorzystnych dla kupującego norm, cena 2-pokojowego mieszkania może być zawyżona nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Przeczytaj Tanie mieszkanie

Sposób liczenia w umowie

Dlatego niezwykle ważne jest dokładnie sprecyzowanie tej kwestii w umowie zawieranej z deweloperem. Chodzi z jednej strony o określenie metody pomiaru, a z drugiej rozliczeń w przypadku, gdy faktyczny metraż będzie odbiegał od określonego w umowie przedwstępnej. Home Broker zaleca, aby zawrzeć w niej zapis, że w przypadku niedużej zmiany powierzchni mieszkania w stosunku do projektu (np. 3%) kupujący, ani sprzedający nie ponosi żadnych konsekwencji. Jeżeli jednak powierzchnia mieszkania różni się od projektowanej o 3% i więcej, dopłata do ceny zakupu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA