REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mieszkania wciąż dużo za duże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk

REKLAMA

REKLAMA

Nie zmniejsza się metraż mieszkań oddawanych do użytkowania w kolejnych miesiącach tego roku. W sierpniu wyraźnie zwiększyła się przeciętna powierzchnia lokali spółdzielczych. Z drugiej strony przeciętny nabywca w sierpniu chciał kupić mieszkanie o 2% mniejsze niż miesiąc wcześniej.

70 m kw. – tyle wynosił przeciętny metraż mieszań deweloperskich oddanych do użytku w sierpniu br. według najnowszych danych GUS. Choć badania Home Broker wskazują na dostosowywanie popytu do podaży w nowych projektach, to w przypadku już zakończonych inwestycji póki co nie widać przełomu. Średnia powierzchnia lokali oddanych w tym roku wyniosła 68 m kw. Rekordowy pod tym względem był kwiecień, kiedy przeciętny metraż wyniósł ponad 73 m kw. 

REKLAMA

Spółdzielnie lepiej dostosowane

Mniejsze lokale budują spółdzielnie, w tym jednak wypadku trzeba pamiętać, że rynek ten jest ponad dziesięć razy mniejszy od deweloperskiego. Niemniej jednak w przypadku mieszkań oddanych w sierpniu średni metraż podskoczył o 2,8 metra, do 63,7 m kw.
Uwzględniając dosyć stabilne oczekiwania kupujących dotyczące metrażu, które według danych za sierpień wyniosły średnio 50,9 m kw., mieszkania deweloperskie były o 19,1 m kw. za duże w stosunku do popytu, a mieszkania spółdzielcze – o 12,8 m kw.

Polecamy serwis Kredyty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gotowe mieszkania większe i bezpieczniejsze

Według danych Home Broker, 42% lokali na rynku pierwotnym kupowanych jest na etapie, gdy budynek jest już oddany do użytkowania. Tych klientów przede wszystkim dotyka więc problem niedostosowania metrażu do oczekiwań rynku. Jest on tym poważniejszy, że w przypadku gotowych lokali, dostępny metraż jest w rzeczywistości znacznie większy niż wynikałoby z danych GUS. Małe mieszkania sprzedają się bowiem w pierwszej kolejności.
W przypadku 36% kupujących na rynku pierwotnym umowa przedwstępna zawierana jest na dwóch pierwszych etapach budowy, czyli do stanu surowego zamkniętego (pierwszy etap – do stanu zerowego) – wskazują dane GUS. Te osoby mają większy wybór mieszkań o mniejszym metrażu, chociaż muszą poczekać na ich odbiór.

W papierach 50 m kw., w rzeczywistości 40 m kw.

W przypadku tych nabywców pojawia się jednak inny problem – ryzyka związanego z tym, że metraż odbieranego mieszkania może różnić się od pierwotnie ustalonego. Problem jest złożony. Wynika po pierwsze ze zmian, do jakich w powierzchni może dojść w czasie realizacji inwestycji, a także stosowania różnych metod pomiaru. Rozbieżności mogą dotyczyć doliczenia do powierzchni grubości tynków, zaliczenia ścian wewnętrznych czy innego pomiaru powierzchni pod skosami. Przy zastosowaniu niekorzystnych dla kupującego norm, cena 2-pokojowego mieszkania może być zawyżona nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Przeczytaj Tanie mieszkanie

Sposób liczenia w umowie

Dlatego niezwykle ważne jest dokładnie sprecyzowanie tej kwestii w umowie zawieranej z deweloperem. Chodzi z jednej strony o określenie metody pomiaru, a z drugiej rozliczeń w przypadku, gdy faktyczny metraż będzie odbiegał od określonego w umowie przedwstępnej. Home Broker zaleca, aby zawrzeć w niej zapis, że w przypadku niedużej zmiany powierzchni mieszkania w stosunku do projektu (np. 3%) kupujący, ani sprzedający nie ponosi żadnych konsekwencji. Jeżeli jednak powierzchnia mieszkania różni się od projektowanej o 3% i więcej, dopłata do ceny zakupu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA