REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mieszkania wciąż dużo za duże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk

REKLAMA

REKLAMA

Nie zmniejsza się metraż mieszkań oddawanych do użytkowania w kolejnych miesiącach tego roku. W sierpniu wyraźnie zwiększyła się przeciętna powierzchnia lokali spółdzielczych. Z drugiej strony przeciętny nabywca w sierpniu chciał kupić mieszkanie o 2% mniejsze niż miesiąc wcześniej.

70 m kw. – tyle wynosił przeciętny metraż mieszań deweloperskich oddanych do użytku w sierpniu br. według najnowszych danych GUS. Choć badania Home Broker wskazują na dostosowywanie popytu do podaży w nowych projektach, to w przypadku już zakończonych inwestycji póki co nie widać przełomu. Średnia powierzchnia lokali oddanych w tym roku wyniosła 68 m kw. Rekordowy pod tym względem był kwiecień, kiedy przeciętny metraż wyniósł ponad 73 m kw. 

REKLAMA

Spółdzielnie lepiej dostosowane

Mniejsze lokale budują spółdzielnie, w tym jednak wypadku trzeba pamiętać, że rynek ten jest ponad dziesięć razy mniejszy od deweloperskiego. Niemniej jednak w przypadku mieszkań oddanych w sierpniu średni metraż podskoczył o 2,8 metra, do 63,7 m kw.
Uwzględniając dosyć stabilne oczekiwania kupujących dotyczące metrażu, które według danych za sierpień wyniosły średnio 50,9 m kw., mieszkania deweloperskie były o 19,1 m kw. za duże w stosunku do popytu, a mieszkania spółdzielcze – o 12,8 m kw.

Polecamy serwis Kredyty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gotowe mieszkania większe i bezpieczniejsze

Według danych Home Broker, 42% lokali na rynku pierwotnym kupowanych jest na etapie, gdy budynek jest już oddany do użytkowania. Tych klientów przede wszystkim dotyka więc problem niedostosowania metrażu do oczekiwań rynku. Jest on tym poważniejszy, że w przypadku gotowych lokali, dostępny metraż jest w rzeczywistości znacznie większy niż wynikałoby z danych GUS. Małe mieszkania sprzedają się bowiem w pierwszej kolejności.
W przypadku 36% kupujących na rynku pierwotnym umowa przedwstępna zawierana jest na dwóch pierwszych etapach budowy, czyli do stanu surowego zamkniętego (pierwszy etap – do stanu zerowego) – wskazują dane GUS. Te osoby mają większy wybór mieszkań o mniejszym metrażu, chociaż muszą poczekać na ich odbiór.

W papierach 50 m kw., w rzeczywistości 40 m kw.

W przypadku tych nabywców pojawia się jednak inny problem – ryzyka związanego z tym, że metraż odbieranego mieszkania może różnić się od pierwotnie ustalonego. Problem jest złożony. Wynika po pierwsze ze zmian, do jakich w powierzchni może dojść w czasie realizacji inwestycji, a także stosowania różnych metod pomiaru. Rozbieżności mogą dotyczyć doliczenia do powierzchni grubości tynków, zaliczenia ścian wewnętrznych czy innego pomiaru powierzchni pod skosami. Przy zastosowaniu niekorzystnych dla kupującego norm, cena 2-pokojowego mieszkania może być zawyżona nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Przeczytaj Tanie mieszkanie

Sposób liczenia w umowie

Dlatego niezwykle ważne jest dokładnie sprecyzowanie tej kwestii w umowie zawieranej z deweloperem. Chodzi z jednej strony o określenie metody pomiaru, a z drugiej rozliczeń w przypadku, gdy faktyczny metraż będzie odbiegał od określonego w umowie przedwstępnej. Home Broker zaleca, aby zawrzeć w niej zapis, że w przypadku niedużej zmiany powierzchni mieszkania w stosunku do projektu (np. 3%) kupujący, ani sprzedający nie ponosi żadnych konsekwencji. Jeżeli jednak powierzchnia mieszkania różni się od projektowanej o 3% i więcej, dopłata do ceny zakupu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA