REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkania z dopłatą niedostępne w niektórych miastach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Wiadomo już, że bez zmian w programie „Rodzina na Swoim” się nie obejdzie. Najbardziej mogą na nich ucierpieć osoby, chcące zamieszkać w Gdyni, Krakowie, Lublinie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Jeśli propozycja MF nt. zniesienia mnożnika przy obliczaniu limitu przejdzie, kupno mieszkania na kredyt z dopłatą w wymienionych miastach byłoby praktycznie niemożliwe.

Znamy już limity cenowe w programie „Rodzina na Swoim” dla 15 województw. Póki co jedynie wojewoda podkarpacki nie podjął decyzji w tej sprawie. Średni limit ceny m kw. kwalifikujący do rządowego wsparcia wzrośnie od 1 października o 0,6% dla miast wojewódzkich, a dla pozostałych obszarów o 2,2%. Zmiany w poszczególnych województwach są jednak bardzo zróżnicowane.

REKLAMA

Ponad 9 tys. zł za m kw. w stolicy

Wśród miast wojewódzkich największy wzrost limitu ceny nastąpi w Warszawie. Od 1 października z dofinansowaniem będzie tu możliwe nabycie mieszkania, którego cena nie przekroczy poziomu 9080,4zł. Jest to najwyższy limit w Polsce. Z drugiej strony największy spadek limitu w miastach wojewódzkich nastąpi w Opolu. Od następnego miesiąca będzie można skorzystać tam z rządowego wsparcia przy zakupie nieruchomości o cenie nieprzekraczającej 5690,3zł za m kw. Oznacza to spadek o 5,2%. Najniższe ceny w gronie miast wojewódzkich obowiązują natomiast w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim. W miastach tych nabywcy mogą skorzystać z programu „Rodzina na Swoim” tylko wówczas, gdy cena kredytowanej nieruchomości nie przekracza 4485,6zł za m kw.

Polecamy: Kalkulator programu Rodzina na Swoim

Największy wzrost w województwie świętokrzyskim

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze większe dysproporcje widoczne są na obszarach poza miastami wojewódzkimi. Największy wzrost w tej grupie nastąpi od 1 października na terenie województwa świętokrzyskiego. Ze wsparcia w spłacie kredytu będzie tu można skorzystać w przypadku nieruchomości o cenie do 4161,1 zł za m kw., czyli o blisko 19% więcej niż w poprzednim okresie. Na drugim biegunie znajduje się województwo opolskie z wyłączeniem samego Opola. Dojdzie tu bowiem do spadku limitu ceny o blisko 8% do poziomu 5552,5 zł za m kw.

Limity cen w programie „Rodzina na Swoim

Województwo

Gmina

Limit ceny obowiązujący w III kw. 2010

Limit ceny obowiązujący w IV kw. 2010

Różnica

Dolnośląskie

m. Wrocław

6 724,90 zł

6 710,20 zł

-0,2%

pozostałe

5 018,30 zł

5 104,40 zł

1,7%

Kujawsko-pomorskie

m. Bydgoszcz

6 895,00 zł

6 589,10 zł

-4,4%

m. Toruń

6 895,00 zł

6 589,10 zł

-4,4%

pozostałe

5 654,00 zł

5 637,80 zł

-0,3%

Lubelskie

m. Lublin

4 510,04 zł

4 687,17 zł

3,9%

pozostałe

3 955,43 zł

4 402,60 zł

11,3%

Lubuskie

m. Gorzów Wielkopolski

4 592,70 zł

4 485,60 zł

-2,3%

m. Zielona Góra

4 592,70 zł

4 485,60 zł

-2,3%

pozostałe

4 029,90 zł

4 041,80 zł

0,3%

Łódzkie

m. Łódź

6 481,30 zł

6 708,80 zł

3,5%

pozostałe

4 504,50 zł

4 874,10 zł

8,2%

Małopolskie

m. Kraków

6 497,40 zł

6 521,20 zł

0,4%

pozostałe

4 875,50 zł

4 927,30 zł

1,1%

Mazowieckie

m. Warszawa

8 013,88 zł

9 080,40 zł

13,3%

pozostałe

6 046,81 zł

5 772,20 zł

-4,5%

Opolskie

m. Opole

6 003,20 zł

5 690,32 zł

-5,2%

pozostałe

6 003,20 zł

5 552,46 zł

-7,5%

Podkarpackie

m. Rzeszów

4 822,30 zł

Brak danych

pozostałe

4 260,90 zł

Brak danych

Podlaskie

m. Białystok

5 560,10 zł

5 385,10 zł

-3,1%

pozostałe

4 755,80 zł

4 659,20 zł

-2,0%

Pomorskie

m. Gdańsk

7 074,90 zł

7074,90 zł*

pozostałe

5 682,60 zł

5682,60 zł*

Śląskie

m. Katowice

5 262,60 zł

5 292,00 zł

0,6%

pozostałe

4 654,30 zł

4 679,50 zł

0,5%

Świętokrzyskie

m. Kielce

5 274,90 zł

5 439,89 zł

3,1%

pozostałe

3 508,00 zł

4 161,07 zł

18,6%

Warmińsko-mazurskie

m. Olsztyn

6 927,90 zł

7 231,70 zł

4,4%

pozostałe

4 738,30 zł

4 657,80 zł

-1,7%

Wielkopolskie

m. Poznań

6 902,00 zł

7 042,00 zł

2,0%

pozostałe

4 440,10 zł

4 635,40 zł

4,4%

Zachodnio-          -pomorskie

m. Szczecin

4 869,20 zł

4 895,80 zł

0,5%

pozostałe

4 718,00 zł

4 743,90 zł

0,5%

Źródło: BGK, Urzędy wojewódzkie

* Limity zmieniają się w innym terminie

Coraz więcej rodzin może zamieszkać na swoim

REKLAMA

Zmiany limitów cen spowodują, że więcej mieszkań będzie spełniało wymogi stawiane przez rządowy program. Zgodnie z danymi Home Broker od 1 października w 13 dużych miastach cena aż 64% mieszkań o powierzchni do 75 m kw. będzie niższa od ustawowego progu. Oznacza to wzrost o 3 pkt. proc. względem poprzedniego okresu.

Najbardziej imponujący wzrost dostępności nastąpi oczywiście w Warszawie. W III kwartale 2010 do rządowego dofinansowania kwalifikowało się 38% mieszkań na rynku pierwotnym i wtórnym, podczas gdy w IV kwartale będzie to już 64%. Spory wzrost dostępności nastąpi także w Lublinie, choć mimo wzrostu miasto to pozostaje przykładem wyjątkowo małej dostępności programu. Od 1 października w programie „Rodzina na Swoim” będzie tu można nabyć co czwarte mieszkanie, co wciąż jest jednak skromnym wynikiem. Na drugim biegunie znajduje się Białystok. Dostępność spadła tu o 6 pp. W dalszym ciągu jest ona jednak na wysokim poziomie i wynosi 62%.

Ogromne różnice w dostępności

Najmniejszy wybór spośród mieszkań dostępnych w programie „Rodzina na Swoim”, poza Lublinem, wciąż utrzymuje się Krakowie i Gdyni. Jest to od 25% do 31% dostępnych w sprzedaży mieszkań o powierzchni do 75 m kw. Na drugim biegunie znajdują się takie miasta jak Bydgoszcz, Łódź i Toruń, gdzie niemal każde mieszkanie można kupić korzystając z rządowego wsparcia.

Zmiana poziomu dostępności mieszkań w programie "Rodzina na Swoim" w związku ze zmianami limitu ceny

Gmina

Rynek pierwotny i wtórny

Mieszkania RNS w ofercie w III kw. 2010

Mieszkania RNS w ofercie w IV kw. 2010

Białystok

68%

62%

Bydgoszcz

99%

98%

Gdańsk*

77%

77%

Gdynia*

31%

31%

Katowice

89%

90%

Kraków

30%

31%

Lublin

16%

25%

Łódź

97%

98%

Poznań

53%

59%

Szczecin

42%

43%

Toruń

99%

99%

Warszawa

38%

64%

Wrocław

50%

49%

* Limity zmieniają się w innym terminie

Mniejszy limit w przyszłym roku – wyraźny spadek dostępności

Czwarty kwartał br. może być jednak ostatnim, w którym dostępność mieszkań na kredyt z dopłatą będzie tak duża. Rząd pracuje bowiem nad znaczną modyfikacją programu. Jedną z proponowanych zmian jest zmniejszenie mnożnika, z użyciem którego wyliczane są limity, z 1,4 obecnie do 1,3. Taka zmiana zmniejszyłaby przeciętną dostępność mieszkań w 13 przebadanych miastach z 64% do 53%, zatem aż o 11 pkt. proc., chociaż wciąż na kredyt z dopłatą można byłoby kupić ponad połowę mieszkań.

Zobacz także: Kredyty i pożyczki hipoteczne

REKLAMA

Jeszcze dalej w reformie programu chce pójść Ministerstwo Finansów, które forsuje odejście od stosowania mnożnika. Byłby to powrót do wersji z początków obowiązywania „Rodziny na swoim”, gdy zainteresowanie programem było śladowe. Przyjęcie tego wariantu spowodowałoby, że w wielu miastach z programu praktycznie nie dałoby się skorzystać. Taki byłby los kredytów z dopłatą w Gdyni, Krakowie, Lublinie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Średnia dostępność mieszkań w badanych 13 miastach spadłaby do 17%.

Do obliczenia dostępności wykorzystaliśmy dane o cenach zarówno z rynku wtórnego, jak i pierwotnego. W praktyce dostępność mogłaby być jeszcze mniejsza, bo reforma programu zakłada też wyłączenie z niego mieszkań z drugiej ręki. Inna planowana modyfikacja – tym razem na plus – to udostępnienie kredytów z dopłatą singlom (mieliby możliwość zakupu mieszkań o metrażu do 50 m kw., ale dopłata przysługiwałaby tylko do 30 m kw.). Program miałby wygasnąć z końcem 2012 r.

Dostępność mieszkań w programie "Rodzina na Swoim" w zależności od wysokości mnożnika

Miasto

Wartość współczynnika

1,4

1,3

1,0

Białystok

62%

54%

12%

Bydgoszcz

98%

98%

45%

Gdańsk

77%

64%

18%

Gdynia

31%

20%

1%

Katowice

90%

80%

35%

Kraków

31%

23%

0%

Lublin

25%

10%

0%

Łódź

98%

97%

43%

Poznań

59%

46%

10%

Szczecin

43%

31%

1%

Toruń

99%

95%

57%

Warszawa

64%

48%

3%

Wrocław

49%

30%

1%

Kontrowersje wokół limitów

Zasady ustalania limitów w poszczególnych miastach i województwach wzbudzają kontrowersje. Dziwić mogą po pierwsze duże rozbieżności między poziomami, a także tendencjami w zmianach limitów obliczanych przez wojewodów w różnych częściach Polski. Po drugie zastanawiające jest to, że w większości województw limity rosną, chociaż boom na rynku budownictwa mieszkaniowego zakończył się już prawie trzy lata temu, a co za tym idzie spaść powinien koszt odtworzenia budynków mieszkalnych. Wyjaśnienie tych kwestii kryje się w metodologii obliczania limitów, która daje dosyć dużą swobodę wojewodom w określaniu ich poziomów.

Limity cenowe wyznaczane są na podstawie średniej arytmetycznej z ostatnich dwóch odczytów wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m kw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, którą mnoży się przez współczynnik 1,4. Wskaźniki te ustalane są przez wojewodów w oparciu o aktualne dane GUS dotyczące przeciętnych kosztów budowy mieszkań w budownictwie wielorodzinnym (są wyznaczane na podstawie kwestionariuszy B-09 wypełnianych przez deweloperów). Jednak podstawą dla wojewodów są obok danych gromadzonych przez GUS także własne analizy. Tu może kryć się częściowe wyjaśnienie dużych rozbieżności w poziomach limitów między województwami.

Bardzo ważne jest również to, że koszty brane pod uwagę mają wymiar historyczny, tzn. odnoszą się do już zakończonych budów. Są to m.in. wydatki na zakup gruntów, wznoszenie budynków, instalacji, urządzeń, finansowania budowy i wreszcie podatku VAT. Fakt historyczności tych kosztów – obecnie kończone budowy były rozpoczynane i kontraktowane w czasie obowiązywania znacznie wyższych cen materiałów i robocizny – może częściowo wyjaśniać dlaczego limity stale rosną, chociaż na rynku ceny spadły, przynajmniej w odniesieniu do tych z okresu 2007-2008. Warto też podkreślić, że liczba kończonych obecnie inwestycji jest relatywnie niewielka. Powoduje to, że otrzymywane przez wojewodów dane mogą charakteryzować się dużą przypadkowością – oddanie dużej inwestycji o wysokim standardzie lub mieszkań wykończonych zamiast lokali w stanie deweloperskim może znacznie zawyżyć statystyki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA