REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkania z dopłatą niedostępne w niektórych miastach

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Wiadomo już, że bez zmian w programie „Rodzina na Swoim” się nie obejdzie. Najbardziej mogą na nich ucierpieć osoby, chcące zamieszkać w Gdyni, Krakowie, Lublinie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Jeśli propozycja MF nt. zniesienia mnożnika przy obliczaniu limitu przejdzie, kupno mieszkania na kredyt z dopłatą w wymienionych miastach byłoby praktycznie niemożliwe.

Znamy już limity cenowe w programie „Rodzina na Swoim” dla 15 województw. Póki co jedynie wojewoda podkarpacki nie podjął decyzji w tej sprawie. Średni limit ceny m kw. kwalifikujący do rządowego wsparcia wzrośnie od 1 października o 0,6% dla miast wojewódzkich, a dla pozostałych obszarów o 2,2%. Zmiany w poszczególnych województwach są jednak bardzo zróżnicowane.

REKLAMA

Ponad 9 tys. zł za m kw. w stolicy

Wśród miast wojewódzkich największy wzrost limitu ceny nastąpi w Warszawie. Od 1 października z dofinansowaniem będzie tu możliwe nabycie mieszkania, którego cena nie przekroczy poziomu 9080,4zł. Jest to najwyższy limit w Polsce. Z drugiej strony największy spadek limitu w miastach wojewódzkich nastąpi w Opolu. Od następnego miesiąca będzie można skorzystać tam z rządowego wsparcia przy zakupie nieruchomości o cenie nieprzekraczającej 5690,3zł za m kw. Oznacza to spadek o 5,2%. Najniższe ceny w gronie miast wojewódzkich obowiązują natomiast w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim. W miastach tych nabywcy mogą skorzystać z programu „Rodzina na Swoim” tylko wówczas, gdy cena kredytowanej nieruchomości nie przekracza 4485,6zł za m kw.

Polecamy: Kalkulator programu Rodzina na Swoim

Największy wzrost w województwie świętokrzyskim

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze większe dysproporcje widoczne są na obszarach poza miastami wojewódzkimi. Największy wzrost w tej grupie nastąpi od 1 października na terenie województwa świętokrzyskiego. Ze wsparcia w spłacie kredytu będzie tu można skorzystać w przypadku nieruchomości o cenie do 4161,1 zł za m kw., czyli o blisko 19% więcej niż w poprzednim okresie. Na drugim biegunie znajduje się województwo opolskie z wyłączeniem samego Opola. Dojdzie tu bowiem do spadku limitu ceny o blisko 8% do poziomu 5552,5 zł za m kw.

Limity cen w programie „Rodzina na Swoim

Województwo

Gmina

Limit ceny obowiązujący w III kw. 2010

Limit ceny obowiązujący w IV kw. 2010

Różnica

Dolnośląskie

m. Wrocław

6 724,90 zł

6 710,20 zł

-0,2%

pozostałe

5 018,30 zł

5 104,40 zł

1,7%

Kujawsko-pomorskie

m. Bydgoszcz

6 895,00 zł

6 589,10 zł

-4,4%

m. Toruń

6 895,00 zł

6 589,10 zł

-4,4%

pozostałe

5 654,00 zł

5 637,80 zł

-0,3%

Lubelskie

m. Lublin

4 510,04 zł

4 687,17 zł

3,9%

pozostałe

3 955,43 zł

4 402,60 zł

11,3%

Lubuskie

m. Gorzów Wielkopolski

4 592,70 zł

4 485,60 zł

-2,3%

m. Zielona Góra

4 592,70 zł

4 485,60 zł

-2,3%

pozostałe

4 029,90 zł

4 041,80 zł

0,3%

Łódzkie

m. Łódź

6 481,30 zł

6 708,80 zł

3,5%

pozostałe

4 504,50 zł

4 874,10 zł

8,2%

Małopolskie

m. Kraków

6 497,40 zł

6 521,20 zł

0,4%

pozostałe

4 875,50 zł

4 927,30 zł

1,1%

Mazowieckie

m. Warszawa

8 013,88 zł

9 080,40 zł

13,3%

pozostałe

6 046,81 zł

5 772,20 zł

-4,5%

Opolskie

m. Opole

6 003,20 zł

5 690,32 zł

-5,2%

pozostałe

6 003,20 zł

5 552,46 zł

-7,5%

Podkarpackie

m. Rzeszów

4 822,30 zł

Brak danych

pozostałe

4 260,90 zł

Brak danych

Podlaskie

m. Białystok

5 560,10 zł

5 385,10 zł

-3,1%

pozostałe

4 755,80 zł

4 659,20 zł

-2,0%

Pomorskie

m. Gdańsk

7 074,90 zł

7074,90 zł*

pozostałe

5 682,60 zł

5682,60 zł*

Śląskie

m. Katowice

5 262,60 zł

5 292,00 zł

0,6%

pozostałe

4 654,30 zł

4 679,50 zł

0,5%

Świętokrzyskie

m. Kielce

5 274,90 zł

5 439,89 zł

3,1%

pozostałe

3 508,00 zł

4 161,07 zł

18,6%

Warmińsko-mazurskie

m. Olsztyn

6 927,90 zł

7 231,70 zł

4,4%

pozostałe

4 738,30 zł

4 657,80 zł

-1,7%

Wielkopolskie

m. Poznań

6 902,00 zł

7 042,00 zł

2,0%

pozostałe

4 440,10 zł

4 635,40 zł

4,4%

Zachodnio-          -pomorskie

m. Szczecin

4 869,20 zł

4 895,80 zł

0,5%

pozostałe

4 718,00 zł

4 743,90 zł

0,5%

Źródło: BGK, Urzędy wojewódzkie

* Limity zmieniają się w innym terminie

Coraz więcej rodzin może zamieszkać na swoim

REKLAMA

Zmiany limitów cen spowodują, że więcej mieszkań będzie spełniało wymogi stawiane przez rządowy program. Zgodnie z danymi Home Broker od 1 października w 13 dużych miastach cena aż 64% mieszkań o powierzchni do 75 m kw. będzie niższa od ustawowego progu. Oznacza to wzrost o 3 pkt. proc. względem poprzedniego okresu.

Najbardziej imponujący wzrost dostępności nastąpi oczywiście w Warszawie. W III kwartale 2010 do rządowego dofinansowania kwalifikowało się 38% mieszkań na rynku pierwotnym i wtórnym, podczas gdy w IV kwartale będzie to już 64%. Spory wzrost dostępności nastąpi także w Lublinie, choć mimo wzrostu miasto to pozostaje przykładem wyjątkowo małej dostępności programu. Od 1 października w programie „Rodzina na Swoim” będzie tu można nabyć co czwarte mieszkanie, co wciąż jest jednak skromnym wynikiem. Na drugim biegunie znajduje się Białystok. Dostępność spadła tu o 6 pp. W dalszym ciągu jest ona jednak na wysokim poziomie i wynosi 62%.

Ogromne różnice w dostępności

Najmniejszy wybór spośród mieszkań dostępnych w programie „Rodzina na Swoim”, poza Lublinem, wciąż utrzymuje się Krakowie i Gdyni. Jest to od 25% do 31% dostępnych w sprzedaży mieszkań o powierzchni do 75 m kw. Na drugim biegunie znajdują się takie miasta jak Bydgoszcz, Łódź i Toruń, gdzie niemal każde mieszkanie można kupić korzystając z rządowego wsparcia.

Zmiana poziomu dostępności mieszkań w programie "Rodzina na Swoim" w związku ze zmianami limitu ceny

Gmina

Rynek pierwotny i wtórny

Mieszkania RNS w ofercie w III kw. 2010

Mieszkania RNS w ofercie w IV kw. 2010

Białystok

68%

62%

Bydgoszcz

99%

98%

Gdańsk*

77%

77%

Gdynia*

31%

31%

Katowice

89%

90%

Kraków

30%

31%

Lublin

16%

25%

Łódź

97%

98%

Poznań

53%

59%

Szczecin

42%

43%

Toruń

99%

99%

Warszawa

38%

64%

Wrocław

50%

49%

* Limity zmieniają się w innym terminie

Mniejszy limit w przyszłym roku – wyraźny spadek dostępności

Czwarty kwartał br. może być jednak ostatnim, w którym dostępność mieszkań na kredyt z dopłatą będzie tak duża. Rząd pracuje bowiem nad znaczną modyfikacją programu. Jedną z proponowanych zmian jest zmniejszenie mnożnika, z użyciem którego wyliczane są limity, z 1,4 obecnie do 1,3. Taka zmiana zmniejszyłaby przeciętną dostępność mieszkań w 13 przebadanych miastach z 64% do 53%, zatem aż o 11 pkt. proc., chociaż wciąż na kredyt z dopłatą można byłoby kupić ponad połowę mieszkań.

Zobacz także: Kredyty i pożyczki hipoteczne

REKLAMA

Jeszcze dalej w reformie programu chce pójść Ministerstwo Finansów, które forsuje odejście od stosowania mnożnika. Byłby to powrót do wersji z początków obowiązywania „Rodziny na swoim”, gdy zainteresowanie programem było śladowe. Przyjęcie tego wariantu spowodowałoby, że w wielu miastach z programu praktycznie nie dałoby się skorzystać. Taki byłby los kredytów z dopłatą w Gdyni, Krakowie, Lublinie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Średnia dostępność mieszkań w badanych 13 miastach spadłaby do 17%.

Do obliczenia dostępności wykorzystaliśmy dane o cenach zarówno z rynku wtórnego, jak i pierwotnego. W praktyce dostępność mogłaby być jeszcze mniejsza, bo reforma programu zakłada też wyłączenie z niego mieszkań z drugiej ręki. Inna planowana modyfikacja – tym razem na plus – to udostępnienie kredytów z dopłatą singlom (mieliby możliwość zakupu mieszkań o metrażu do 50 m kw., ale dopłata przysługiwałaby tylko do 30 m kw.). Program miałby wygasnąć z końcem 2012 r.

Dostępność mieszkań w programie "Rodzina na Swoim" w zależności od wysokości mnożnika

Miasto

Wartość współczynnika

1,4

1,3

1,0

Białystok

62%

54%

12%

Bydgoszcz

98%

98%

45%

Gdańsk

77%

64%

18%

Gdynia

31%

20%

1%

Katowice

90%

80%

35%

Kraków

31%

23%

0%

Lublin

25%

10%

0%

Łódź

98%

97%

43%

Poznań

59%

46%

10%

Szczecin

43%

31%

1%

Toruń

99%

95%

57%

Warszawa

64%

48%

3%

Wrocław

49%

30%

1%

Kontrowersje wokół limitów

Zasady ustalania limitów w poszczególnych miastach i województwach wzbudzają kontrowersje. Dziwić mogą po pierwsze duże rozbieżności między poziomami, a także tendencjami w zmianach limitów obliczanych przez wojewodów w różnych częściach Polski. Po drugie zastanawiające jest to, że w większości województw limity rosną, chociaż boom na rynku budownictwa mieszkaniowego zakończył się już prawie trzy lata temu, a co za tym idzie spaść powinien koszt odtworzenia budynków mieszkalnych. Wyjaśnienie tych kwestii kryje się w metodologii obliczania limitów, która daje dosyć dużą swobodę wojewodom w określaniu ich poziomów.

Limity cenowe wyznaczane są na podstawie średniej arytmetycznej z ostatnich dwóch odczytów wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m kw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, którą mnoży się przez współczynnik 1,4. Wskaźniki te ustalane są przez wojewodów w oparciu o aktualne dane GUS dotyczące przeciętnych kosztów budowy mieszkań w budownictwie wielorodzinnym (są wyznaczane na podstawie kwestionariuszy B-09 wypełnianych przez deweloperów). Jednak podstawą dla wojewodów są obok danych gromadzonych przez GUS także własne analizy. Tu może kryć się częściowe wyjaśnienie dużych rozbieżności w poziomach limitów między województwami.

Bardzo ważne jest również to, że koszty brane pod uwagę mają wymiar historyczny, tzn. odnoszą się do już zakończonych budów. Są to m.in. wydatki na zakup gruntów, wznoszenie budynków, instalacji, urządzeń, finansowania budowy i wreszcie podatku VAT. Fakt historyczności tych kosztów – obecnie kończone budowy były rozpoczynane i kontraktowane w czasie obowiązywania znacznie wyższych cen materiałów i robocizny – może częściowo wyjaśniać dlaczego limity stale rosną, chociaż na rynku ceny spadły, przynajmniej w odniesieniu do tych z okresu 2007-2008. Warto też podkreślić, że liczba kończonych obecnie inwestycji jest relatywnie niewielka. Powoduje to, że otrzymywane przez wojewodów dane mogą charakteryzować się dużą przypadkowością – oddanie dużej inwestycji o wysokim standardzie lub mieszkań wykończonych zamiast lokali w stanie deweloperskim może znacznie zawyżyć statystyki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA