REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkania od deweloperów o 1 pokój za duże

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Z danych za I półrocze 2010 r. wynika, że nowe mieszkania, oferowane przez deweloperów, były średnio o 16,6 m kw. za duże w porównaniu do średniej powierzchni preferowanej przez kupujących. W uproszczeniu można przyjąć, że lokale posiadały o jeden pokój za dużo w stosunku do potrzeb klientów.

W pierwszym półroczu deweloperzy oddali do użytku 25,5 tys. mieszkań – wskazują statystyki GUS. Średni metraż oddawanych lokali wyniósł 68,1 m kw. W nowym budownictwie o przeciętnym standardzie taka powierzchnia przypada zwykle na mieszkania 3-pokojowe. Tymczasem preferencje klientów, zbierane i analizowane przez Home Broker, wskazują, że przeciętny poszukiwany przez kupujących metraż wyniósł w pierwszym półroczu 51,5 m kw., co zwykle przekłada się na dwa pokoje. Nadwyżka po stronie podaży wyniosła więc aż 16,6 m kw.

REKLAMA

REKLAMA

Lokale o małych metrażach, jedno- i dwupokojowe rozchodzą się w pierwszej kolejności, a duże rzędu 100 m kw. i większe często długo czekają na nabywców, już po zakończeniu projektu. Aby pozbyć się takich zapasów i zamknąć projekty, deweloperzy często uciekają się do dużych rabatów na ostatnie nie sprzedane mieszkania, rzędu 10-20%.

Przeczytaj także: Kupno mieszkania u dewelopera: na co zwrócić uwagę przy promocjach?

Porównanie średniego metrażu

REKLAMA

Okres

Preferowany przez nabywców w m kw.

Oddawany do użytkowania:

przez deweloperów

przez spółdzielnie

Styczeń 2010

52,6

68,3

58,1

Luty 2010

50,5

69,1

68,3

Marzec 2010

51,2

61,1

58,1

Kwiecień 2010

51,7

74,1

54,0

Maj 2010

52,1

72,1

59,3

Czerwiec 2010

51,0

64,1

59,7

Średnio

51,5

68,1

59,6

Znacznie bardziej dopasowane do potrzeb rynkowych są lokale oddawane przez spółdzielnie, problem jednak w tym, że takich mieszkań na rynku jest nieporównywalnie mniej (2,6 tys. oddanych w pierwszym półroczu). W ich przypadku średni metraż wyniósł 59,6 m kw., czyli był o 8,1 m kw. większy od potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana w kierunku oczekiwań kupujących

W samym czerwcu przeciętny metraż oddawanych mieszkań deweloperskich był mniejszy od średniej z półrocza. W stosunku do danych z maja zmalał aż o 8 m kw. W efekcie nadwyżka powierzchni względem preferencji spadła z 20 m kw. do 13,1 mkw.

Zobacz także: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Realizacja obecnie oddawanych mieszkań rozpoczęła się mniej więcej dwa lata temu, zatem już po zakończeniu boomu na rynku budownictwa mieszkaniowego. Świadczy o tym spadająca liczba oddawanych lokali. W lipcu deweloperzy oddali ich aż o 54% mniej niż rok wcześniej. Niestety statystyki GUS dotyczące obecnie rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych nie obejmują metrażu. Nie można więc w prosty sposób ocenić, na ile doświadczenia z okresu kryzysu, przede wszystkim problemy ze sprzedażą dużych mieszkań, wpłynęły na zamianę oferty. A nowe inwestycje ruszyły w tym roku z kopyta. Tylko w lipcu deweloperzy rozpoczęli budowę 5,4 tys. lokali, blisko trzykrotnie więcej niż przed rokiem.

Zmiany w projektach

Doświadczenia doradców Home Broker wskazują, że wielu deweloperów ogranicza powierzchnie mieszkań w realizowanych obecnie inwestycjach. Jeśli decyzja o zwiększeniu liczby mieszkań w inwestycji zapada już po uzyskaniu pozwolenia na budowę, konieczne jest opracowanie zamiennego projektu. Niezbędne jest też wystąpienie o nowe pozwolenie na budowę w odniesieniu do wprowadzonych zmian. Niestety nie zawsze takie zmiany są korzystne dla rozkładu mieszkań.

Znacznie rzadziej, ale zdarzają się też odwrotne przypadki – w inwestycjach o wyższym standardzie deweloper – z powodu dużego zainteresowania większymi lokalami – może ograniczyć liczbę mieszkań w inwestycji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA