REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkania od deweloperów o 1 pokój za duże

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Z danych za I półrocze 2010 r. wynika, że nowe mieszkania, oferowane przez deweloperów, były średnio o 16,6 m kw. za duże w porównaniu do średniej powierzchni preferowanej przez kupujących. W uproszczeniu można przyjąć, że lokale posiadały o jeden pokój za dużo w stosunku do potrzeb klientów.

W pierwszym półroczu deweloperzy oddali do użytku 25,5 tys. mieszkań – wskazują statystyki GUS. Średni metraż oddawanych lokali wyniósł 68,1 m kw. W nowym budownictwie o przeciętnym standardzie taka powierzchnia przypada zwykle na mieszkania 3-pokojowe. Tymczasem preferencje klientów, zbierane i analizowane przez Home Broker, wskazują, że przeciętny poszukiwany przez kupujących metraż wyniósł w pierwszym półroczu 51,5 m kw., co zwykle przekłada się na dwa pokoje. Nadwyżka po stronie podaży wyniosła więc aż 16,6 m kw.

REKLAMA

Lokale o małych metrażach, jedno- i dwupokojowe rozchodzą się w pierwszej kolejności, a duże rzędu 100 m kw. i większe często długo czekają na nabywców, już po zakończeniu projektu. Aby pozbyć się takich zapasów i zamknąć projekty, deweloperzy często uciekają się do dużych rabatów na ostatnie nie sprzedane mieszkania, rzędu 10-20%.

Przeczytaj także: Kupno mieszkania u dewelopera: na co zwrócić uwagę przy promocjach?

Porównanie średniego metrażu

Okres

Preferowany przez nabywców w m kw.

Oddawany do użytkowania:

przez deweloperów

przez spółdzielnie

Styczeń 2010

52,6

68,3

58,1

Luty 2010

50,5

69,1

68,3

Marzec 2010

51,2

61,1

58,1

Kwiecień 2010

51,7

74,1

54,0

Maj 2010

52,1

72,1

59,3

Czerwiec 2010

51,0

64,1

59,7

Średnio

51,5

68,1

59,6

Znacznie bardziej dopasowane do potrzeb rynkowych są lokale oddawane przez spółdzielnie, problem jednak w tym, że takich mieszkań na rynku jest nieporównywalnie mniej (2,6 tys. oddanych w pierwszym półroczu). W ich przypadku średni metraż wyniósł 59,6 m kw., czyli był o 8,1 m kw. większy od potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana w kierunku oczekiwań kupujących

W samym czerwcu przeciętny metraż oddawanych mieszkań deweloperskich był mniejszy od średniej z półrocza. W stosunku do danych z maja zmalał aż o 8 m kw. W efekcie nadwyżka powierzchni względem preferencji spadła z 20 m kw. do 13,1 mkw.

Zobacz także: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Realizacja obecnie oddawanych mieszkań rozpoczęła się mniej więcej dwa lata temu, zatem już po zakończeniu boomu na rynku budownictwa mieszkaniowego. Świadczy o tym spadająca liczba oddawanych lokali. W lipcu deweloperzy oddali ich aż o 54% mniej niż rok wcześniej. Niestety statystyki GUS dotyczące obecnie rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych nie obejmują metrażu. Nie można więc w prosty sposób ocenić, na ile doświadczenia z okresu kryzysu, przede wszystkim problemy ze sprzedażą dużych mieszkań, wpłynęły na zamianę oferty. A nowe inwestycje ruszyły w tym roku z kopyta. Tylko w lipcu deweloperzy rozpoczęli budowę 5,4 tys. lokali, blisko trzykrotnie więcej niż przed rokiem.

Zmiany w projektach

REKLAMA

Doświadczenia doradców Home Broker wskazują, że wielu deweloperów ogranicza powierzchnie mieszkań w realizowanych obecnie inwestycjach. Jeśli decyzja o zwiększeniu liczby mieszkań w inwestycji zapada już po uzyskaniu pozwolenia na budowę, konieczne jest opracowanie zamiennego projektu. Niezbędne jest też wystąpienie o nowe pozwolenie na budowę w odniesieniu do wprowadzonych zmian. Niestety nie zawsze takie zmiany są korzystne dla rozkładu mieszkań.

Znacznie rzadziej, ale zdarzają się też odwrotne przypadki – w inwestycjach o wyższym standardzie deweloper – z powodu dużego zainteresowania większymi lokalami – może ograniczyć liczbę mieszkań w inwestycji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA