REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkania od deweloperów o 1 pokój za duże

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Z danych za I półrocze 2010 r. wynika, że nowe mieszkania, oferowane przez deweloperów, były średnio o 16,6 m kw. za duże w porównaniu do średniej powierzchni preferowanej przez kupujących. W uproszczeniu można przyjąć, że lokale posiadały o jeden pokój za dużo w stosunku do potrzeb klientów.

W pierwszym półroczu deweloperzy oddali do użytku 25,5 tys. mieszkań – wskazują statystyki GUS. Średni metraż oddawanych lokali wyniósł 68,1 m kw. W nowym budownictwie o przeciętnym standardzie taka powierzchnia przypada zwykle na mieszkania 3-pokojowe. Tymczasem preferencje klientów, zbierane i analizowane przez Home Broker, wskazują, że przeciętny poszukiwany przez kupujących metraż wyniósł w pierwszym półroczu 51,5 m kw., co zwykle przekłada się na dwa pokoje. Nadwyżka po stronie podaży wyniosła więc aż 16,6 m kw.

REKLAMA

Lokale o małych metrażach, jedno- i dwupokojowe rozchodzą się w pierwszej kolejności, a duże rzędu 100 m kw. i większe często długo czekają na nabywców, już po zakończeniu projektu. Aby pozbyć się takich zapasów i zamknąć projekty, deweloperzy często uciekają się do dużych rabatów na ostatnie nie sprzedane mieszkania, rzędu 10-20%.

Przeczytaj także: Kupno mieszkania u dewelopera: na co zwrócić uwagę przy promocjach?

Porównanie średniego metrażu

Okres

Preferowany przez nabywców w m kw.

Oddawany do użytkowania:

przez deweloperów

przez spółdzielnie

Styczeń 2010

52,6

68,3

58,1

Luty 2010

50,5

69,1

68,3

Marzec 2010

51,2

61,1

58,1

Kwiecień 2010

51,7

74,1

54,0

Maj 2010

52,1

72,1

59,3

Czerwiec 2010

51,0

64,1

59,7

Średnio

51,5

68,1

59,6

Znacznie bardziej dopasowane do potrzeb rynkowych są lokale oddawane przez spółdzielnie, problem jednak w tym, że takich mieszkań na rynku jest nieporównywalnie mniej (2,6 tys. oddanych w pierwszym półroczu). W ich przypadku średni metraż wyniósł 59,6 m kw., czyli był o 8,1 m kw. większy od potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana w kierunku oczekiwań kupujących

W samym czerwcu przeciętny metraż oddawanych mieszkań deweloperskich był mniejszy od średniej z półrocza. W stosunku do danych z maja zmalał aż o 8 m kw. W efekcie nadwyżka powierzchni względem preferencji spadła z 20 m kw. do 13,1 mkw.

Zobacz także: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Realizacja obecnie oddawanych mieszkań rozpoczęła się mniej więcej dwa lata temu, zatem już po zakończeniu boomu na rynku budownictwa mieszkaniowego. Świadczy o tym spadająca liczba oddawanych lokali. W lipcu deweloperzy oddali ich aż o 54% mniej niż rok wcześniej. Niestety statystyki GUS dotyczące obecnie rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych nie obejmują metrażu. Nie można więc w prosty sposób ocenić, na ile doświadczenia z okresu kryzysu, przede wszystkim problemy ze sprzedażą dużych mieszkań, wpłynęły na zamianę oferty. A nowe inwestycje ruszyły w tym roku z kopyta. Tylko w lipcu deweloperzy rozpoczęli budowę 5,4 tys. lokali, blisko trzykrotnie więcej niż przed rokiem.

Zmiany w projektach

REKLAMA

Doświadczenia doradców Home Broker wskazują, że wielu deweloperów ogranicza powierzchnie mieszkań w realizowanych obecnie inwestycjach. Jeśli decyzja o zwiększeniu liczby mieszkań w inwestycji zapada już po uzyskaniu pozwolenia na budowę, konieczne jest opracowanie zamiennego projektu. Niezbędne jest też wystąpienie o nowe pozwolenie na budowę w odniesieniu do wprowadzonych zmian. Niestety nie zawsze takie zmiany są korzystne dla rozkładu mieszkań.

Znacznie rzadziej, ale zdarzają się też odwrotne przypadki – w inwestycjach o wyższym standardzie deweloper – z powodu dużego zainteresowania większymi lokalami – może ograniczyć liczbę mieszkań w inwestycji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA