REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu zajmuje sprzedaż mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

47 dni - tyle czasu średnio upływa od wystawienia oferty sprzedaży mieszkania 2-pokojowego do podpisania umowy przedwstępnej. W przypadku kawalerek trwa to blisko dwa razy dłużej. Dodatkowo dwóch pokoi szuka ponad połowa osób zainteresowanych kupnem własnego M.

Łączny czas potrzebny do upłynnienia mieszkania 2-pokojowego to 95 dni, czyli ponad 3 miesiące. Tyle czasu średnio upływa od wprowadzenia oferty do sprzedaży do podpisania umowy ostatecznej. Dla porównania, w przypadku lokali 4-pokojowych prawie tyle czasu, 90 dni, zajmuje pierwszy etap, czyli do podpisania umowy przedwstępnej. W sumie na sfinalizowanie transakcji trzeba czekać w tym wypadku średnio aż 136 dni, czyli 4,5 miesiąca – wskazują dane Home Broker z ostatnich trzech miesięcy.

REKLAMA

Ponad połowa kupujących szuka dwóch pokoi

Krótki przeciętny czas sprzedaży mieszkań 2-pokojowych wynika stąd, że takie lokale są najbardziej poszukiwane. Z badań prowadzonych cyklicznie przez Home Broker wynika, że aż 54% kupujących w największych miastach Polski poszukuje właśnie takiego lokalu. W ostatnich trzech miesiącach relatywnie szybko można też było sprzedać mieszkanie 3-pokojowe. Zarówno pierwszy jak i drugi etap były dłuższe o zaledwie tydzień od tych obserwowanych w przypadku M2. Na taki stan ma wpływ duży popyt na tego typu lokale. Blisko co czwarty nabywca rozważa bowiem kupno mieszkania trzypokojowego.

Długość procesu sprzedaży mieszkań w zależności od liczby pokoi*

Liczba pokoi

Liczba dni od wprowadzenia oferty do umowy przedwstępnej

Liczba dni od wprowadzenia oferty do umowy finalnej

1

108

128

2

47

95

3

54

101

4

90

136

5

74

123

Średnio

64

106

* Średnia z ostatnich 3 miesięcy

Generalnie na rynku wtórnym od początku tego roku można było obserwować stopniowe skracanie procesu sprzedaży mieszkań. Czerwiec i lipiec przyniosły jednak wyraźne pogorszenie w tym zakresie. Przeciętny proces sprzedaży lokali, które w tym miesiącu znalazły nabywców, trwał 124 dni w lipcu, co oznaczało znaczny wzrost wobec 114 dni w czerwcu i 94 dni w maju. To sygnał ostrzegawczy, który wymaga weryfikacji w kolejnych danych. Pogorszenie wyniku mogło być efektem żałoby narodowej czy Świąt Wielkanocnych, ale także mniejszej determinacji ze strony kupujących.

Polecamy także: ABC Inwestowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kawalerki nie takie łatwe w sprzedaży

W przypadku kawalerek cały proces sprzedaży jest o ponad miesiąc dłuższy niż w przypadku mieszkań 2-pokojowych i wynosi 128 dni. Pierwszy etap, czyli do znalezienia nabywcy, zajmuje jednak niemal dwa razy więcej – 108 dni, czyli ok. 3,5 miesiąca. Dane Home Broker wskazują, że popyt na kawalerki jest znacznie mniejszy niż na mieszkania 2-pokojowe i wynosi średnio 15% (taki odsetek poszukujących własnego M chce kupić kawalerkę). Pomimo tego, że są to lokale o relatywnie najmniejszej wartości, to w ich przypadku cena metra kwadratowego jest najwyższa, co odstrasza kupujących. Stąd też czas ich sprzedaży w ostatnich trzech miesiącach był relatywnie długi.

Średnia wartość transakcyjna mieszkania na rynku wtórnym w zależności od liczby pokoi*

Miasto

Wartość kawalerki

Wartość dwupokojowego

Kraków

211 954 zł

307 454 zł<

Poznań

188 750 zł

253 989 zł

Warszawa

245 078 zł

389 835 zł

Wrocław

189 900 zł

272 250 zł

* Średnia z ostatnich 3 miesięcy

Badania preferencji klientów wskazują ponadto, że Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu średnio aż 54% popytu przypada na mieszkania 2-pokojowe, a na takie i kawalerki w sumie 69% popytu. Lokal 3-pokojowy chce kupić przeciętnie 26% poszukujących własnego M, a 4 pokoje i więcej – niespełna 5%.

Zobacz także: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Sytuacja w tym zakresie jest dosyć stabilna już od pięciu kwartałów – nie spada zainteresowanie mniejszymi lokalami i nie rośnie większymi. To oznacza, że wciąż utrzymuje się kryzysowa struktura popytu mimo wielu pozytywnych sygnałów na rynku mieszkaniowym. Miastem, w którym popyt na mniejsze mieszkania kształtuje się poniżej średniej jest Wrocław (67%). W Krakowie z kolei przewaga popytu na 1- i 2-pokojowe jest bardzo duża (73%).

Odsetek kupujących zainteresowanych mieszkaniem o określonej liczbie pokoi

Okres

1 pokój

2 pokoje

3 pokoje

4 pokoje i więcej

2 kwartał 2009

14%

53%

28%

5%

3 kwartał 2009

15%

56%

25%

4%

4 kwartał 2009

15%

55%

26%

4%

1 kwartał 2010

15%

54%

26%

5%

2 kwartał 2010

16%

53%

25%

6%

Średnio

15%

54%

26%

5%

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA