REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu zajmuje sprzedaż mieszkania

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

47 dni - tyle czasu średnio upływa od wystawienia oferty sprzedaży mieszkania 2-pokojowego do podpisania umowy przedwstępnej. W przypadku kawalerek trwa to blisko dwa razy dłużej. Dodatkowo dwóch pokoi szuka ponad połowa osób zainteresowanych kupnem własnego M.

Łączny czas potrzebny do upłynnienia mieszkania 2-pokojowego to 95 dni, czyli ponad 3 miesiące. Tyle czasu średnio upływa od wprowadzenia oferty do sprzedaży do podpisania umowy ostatecznej. Dla porównania, w przypadku lokali 4-pokojowych prawie tyle czasu, 90 dni, zajmuje pierwszy etap, czyli do podpisania umowy przedwstępnej. W sumie na sfinalizowanie transakcji trzeba czekać w tym wypadku średnio aż 136 dni, czyli 4,5 miesiąca – wskazują dane Home Broker z ostatnich trzech miesięcy.

REKLAMA

Ponad połowa kupujących szuka dwóch pokoi

Krótki przeciętny czas sprzedaży mieszkań 2-pokojowych wynika stąd, że takie lokale są najbardziej poszukiwane. Z badań prowadzonych cyklicznie przez Home Broker wynika, że aż 54% kupujących w największych miastach Polski poszukuje właśnie takiego lokalu. W ostatnich trzech miesiącach relatywnie szybko można też było sprzedać mieszkanie 3-pokojowe. Zarówno pierwszy jak i drugi etap były dłuższe o zaledwie tydzień od tych obserwowanych w przypadku M2. Na taki stan ma wpływ duży popyt na tego typu lokale. Blisko co czwarty nabywca rozważa bowiem kupno mieszkania trzypokojowego.

Długość procesu sprzedaży mieszkań w zależności od liczby pokoi*

Liczba pokoi

Liczba dni od wprowadzenia oferty do umowy przedwstępnej

Liczba dni od wprowadzenia oferty do umowy finalnej

1

108

128

2

47

95

3

54

101

4

90

136

5

74

123

Średnio

64

106

* Średnia z ostatnich 3 miesięcy

Generalnie na rynku wtórnym od początku tego roku można było obserwować stopniowe skracanie procesu sprzedaży mieszkań. Czerwiec i lipiec przyniosły jednak wyraźne pogorszenie w tym zakresie. Przeciętny proces sprzedaży lokali, które w tym miesiącu znalazły nabywców, trwał 124 dni w lipcu, co oznaczało znaczny wzrost wobec 114 dni w czerwcu i 94 dni w maju. To sygnał ostrzegawczy, który wymaga weryfikacji w kolejnych danych. Pogorszenie wyniku mogło być efektem żałoby narodowej czy Świąt Wielkanocnych, ale także mniejszej determinacji ze strony kupujących.

Polecamy także: ABC Inwestowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kawalerki nie takie łatwe w sprzedaży

W przypadku kawalerek cały proces sprzedaży jest o ponad miesiąc dłuższy niż w przypadku mieszkań 2-pokojowych i wynosi 128 dni. Pierwszy etap, czyli do znalezienia nabywcy, zajmuje jednak niemal dwa razy więcej – 108 dni, czyli ok. 3,5 miesiąca. Dane Home Broker wskazują, że popyt na kawalerki jest znacznie mniejszy niż na mieszkania 2-pokojowe i wynosi średnio 15% (taki odsetek poszukujących własnego M chce kupić kawalerkę). Pomimo tego, że są to lokale o relatywnie najmniejszej wartości, to w ich przypadku cena metra kwadratowego jest najwyższa, co odstrasza kupujących. Stąd też czas ich sprzedaży w ostatnich trzech miesiącach był relatywnie długi.

Średnia wartość transakcyjna mieszkania na rynku wtórnym w zależności od liczby pokoi*

Miasto

Wartość kawalerki

Wartość dwupokojowego

Kraków

211 954 zł

307 454 zł<

Poznań

188 750 zł

253 989 zł

Warszawa

245 078 zł

389 835 zł

Wrocław

189 900 zł

272 250 zł

* Średnia z ostatnich 3 miesięcy

Badania preferencji klientów wskazują ponadto, że Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu średnio aż 54% popytu przypada na mieszkania 2-pokojowe, a na takie i kawalerki w sumie 69% popytu. Lokal 3-pokojowy chce kupić przeciętnie 26% poszukujących własnego M, a 4 pokoje i więcej – niespełna 5%.

Zobacz także: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Sytuacja w tym zakresie jest dosyć stabilna już od pięciu kwartałów – nie spada zainteresowanie mniejszymi lokalami i nie rośnie większymi. To oznacza, że wciąż utrzymuje się kryzysowa struktura popytu mimo wielu pozytywnych sygnałów na rynku mieszkaniowym. Miastem, w którym popyt na mniejsze mieszkania kształtuje się poniżej średniej jest Wrocław (67%). W Krakowie z kolei przewaga popytu na 1- i 2-pokojowe jest bardzo duża (73%).

Odsetek kupujących zainteresowanych mieszkaniem o określonej liczbie pokoi

Okres

1 pokój

2 pokoje

3 pokoje

4 pokoje i więcej

2 kwartał 2009

14%

53%

28%

5%

3 kwartał 2009

15%

56%

25%

4%

4 kwartał 2009

15%

55%

26%

4%

1 kwartał 2010

15%

54%

26%

5%

2 kwartał 2010

16%

53%

25%

6%

Średnio

15%

54%

26%

5%

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA