REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny apartamentów znacznie wzrosną od 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

W 2011 roku ceny apartamentów mogą wzrosnąć o nawet kilkuset tysięcy złotych. Będzie to efekt objęcia podstawową stawką VAT, czyli 23% zamiast obecnie obowiązujących 7%, nadwyżki metrażu wynoszącej ponad 150 m kw. To samo dotyczy usług budowlanych. Czy w takim wypadku deweloperzy zrezygnują z budownictwa luksusowego?

Tylko do końca tego roku obowiązuje preferencyjna 7-proc. stawka na całą powierzchnię mieszkań o metrażu powyżej 150 m kw. i domów o metrażu powyżej 300 m kw., czyli takich, których nie można zaliczyć do tzw. budownictwa społecznego.- Wspomniane przepisy mają charakter przejściowy i wygasają z końcem br., tak jak upoważnienie do ich wprowadzenia zawarte w dyrektywie UE. Wydłużenie okresu stosowania preferencyjnej stawki wymagałoby przede wszystkim zmian w prawie wspólnotowym, a następnie w rozporządzeniu ministra finansów – wyjaśnia Maciej Grochulski, partner w kancelarii Paczuski, Taudul, Korszla, Grochulski Doradcy Podatkowi.

REKLAMA

Nawet 25%

- Mamy co prawda sygnały, że minister finansów zwrócił się do Komisji Europejskiej, aby ta wystąpiła z inicjatywą legislacyjną pozwalającą na przedłużenie okresu stosowania derogacji, wydaje się to jednak mało prawdopodobne. Dlatego z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że od nowego roku wartość nadwyżki powierzchni ponad 150 m kw. w przypadku mieszkań i ponad 300 m kw. w przypadku domów będzie objęta podstawową stawką VAT, czyli 23% - wyjaśnia Maciej Grochulski. - W dalszej przyszłości może to być 24%, a nawet 25%, w zależności od stanu finansów publicznych – dodaje.

2% mieszkań ma powierzchnię ponad 150 metrów

Z szacunków Home Broker wynika, że mieszkania o powierzchni powyżej 150 m kw. stanowią ok. 2% oferty lokali na rynku pierwotnym. Takie lokale zwykle zaliczane są do klasy apartamentów, o ile – obok metrażu powyżej 100 m kw. - spełniają też inne kryteria, m.in. mają prestiżową lokalizację, znajdują się w budynkach zaprojektowanych przez znanych architektów i wykonanych z materiałów wysokiej jakości, mają wysokość przynajmniej 3 metrów czy wyposażone są w kilka łazienek, garderoby i tarasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Średnio prawie 12 tysięcy za m kw.

Chociaż standardowo, im większe mieszkanie, tym niższa cena za metr kwadratowy, to w przypadku lokali o powierzchni ponad 150 metrów, ta zasada nie działa. Wynika to stąd, że są to zwykle ekskluzywne lokale, w najdroższych lokalizacjach i dodatkowo w największych miastach. W efekcie średnia cena metra kwadratowego mieszkań większych niż 150 m kw. wynosi według danych Home Broker 11 535 zł. W przypadku mieszkań deweloperskich o metrażu do 150 metrów, cena jest znacznie niższa i wynosi średnio 7 980 zł za m kw.

Od stycznia 16 tys. zł więcej

Sprawdziliśmy, jak wzrost stawki podatku do 23% dla nadwyżki metrażu ponad 150 m kw., z uwzględnieniem podwyżki do 8% dla powierzchni do 150 m kw., wpłynie na ceny apartamentów. Podwyżki mogą wynieść od kilkunastu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Przykładowo, dla apartamentu o powierzchni 153 m kw. położonego we wrocławskich Krzykach, czyli lokalu z minimalną nadwyżką powierzchni, który obecnie kosztuje 1,27 mln zł, podwyżka wyniosłaby 15,8 tys. zł. Jeżeli, stawki VAT wzrosłyby ponownie o 1 pkt. proc. od lipca 2011 r. (rząd przewiduje taką możliwość), cena podniosłaby się o 27,7 tys. zł w stosunku do obecnej. Przy kolejnej podwyżce podatku (do 25% od 1 stycznia 2012 r.), wzrost ceny wyniósłby 39,6 tys. zł.

Zobacz także: Kalkulator kosztu zakupu nieruchomości

Nawet 600 tys. zł podwyżki przy dużym metrażu

Podwyżka byłaby znacznie większa w przypadku mieszkań o metrażu grubo przekraczającym 150 metrów. Przykładowo, apartament położony na krakowskim Starym Mieście, o metrażu 255 m kw., wystawiony za cenę 7,5 mln zł, podrożałby o 502,7 tys. zł w pierwszym wariancie (wprowadzenie 23-proc. stawki na nadwyżkę metrażu plus podwyżka podstawowej do 8%), o 572,8 tys. zł w drugim wariancie i o 642,8 tys. zł w trzecim.

Możliwy wzrost cen netto

Taką skalę wzrostu cen otrzymujemy przy założeniu, że deweloperzy jednocześnie nie podnieśliby cen netto mieszkań. Tego jednak nie można wykluczyć w związku z tym, że od nowego roku deweloperzy najprawdopodobniej będą płacić wyższy VAT na usługi budowlane związane ze wznoszeniem lokali o powierzchni przekraczającej 150 m kw w przypadku mieszkań i 300 m kw. w przypadku domów. – To jest sytuacja analogiczna do tej związanej ze sprzedażą mieszkań. Możliwość stosowania preferencyjnej, 7-proc., a od przyszłego roku 8-proc., stawki na usługi budowlane, bez względu na wielkość mieszkania czy domu, wynika z tego samego rozporządzenia ministra finansów i też najprawdopodobniej wygaśnie z końcem tego roku – mówi Maciej Grochulski. – W efekcie zakup usług związanych w wykonaniem mieszkania, w części odnoszącej się do nadwyżki metrażu odpowiednio ponad 150 i 300 m.kw., również zostanie objęty podstawową stawką podatku, czyli 23% - podkreśla Maciej Grochulski.

Polecamy: Tanie mieszkanie

Deweloperzy mogą ograniczyć budowę apartamentów

Poza możliwym wzrostem kosztu wytworzenia z tego tytułu (w sytuacji, gdy VAT naliczony przekraczałby VAT należny) pojawią się też dodatkowe komplikacje związane z właściwą kalkulacją VAT w odniesieniu do danej części powierzchni lokalu. W ocenie Home Broker ta zmiana, w połączeniu z nowymi zasadami opodatkowania sprzedaży mieszkań, może zniechęcić deweloperów do wznoszenia bardzo dużych mieszkań. Znaczący wzrost cen może bowiem odstraszyć klientów, a popyt na bardzo duże lokale już w tej chwili jest bardzo ograniczony.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA