REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe mieszkania wciąż za duże dla kupujących

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy starają się przystosować nowe mieszkania do preferencji kupujących, czego efektem był spadek przeciętnego metrażu mieszkań deweloperskich oddawanych do użytku o ponad 9 m2 w maju br. Mimo to, nowe mieszkania wciąż były średnio o 12,9 m kw. większe od oczekiwań kupujących.

Po kwietniowym niespodziewanym wzroście przeciętnego metrażu oddawanych mieszkań deweloperskich aż do 74,1 m kw., maj przyniósł spadek do 65 metrów – wskazują dane GUS. To dobra informacja, chociaż średnia powierzchnia mieszkań z tego segmentu pozostaje w tendencji wzrostowej od początku 2005 roku.

REKLAMA

Tendencja wzrostowa trwa od lat

Chociaż zapotrzebowanie na duże lokale wyraźnie spadło w okresie kryzysu deweloperzy nie zareagowali na zmieniające się warunki rynkowe w już realizowanych inwestycjach, rozpoczętych w szczycie boomu budowlanego. Średni metraż lokali oddanych do użytku w 2009 roku (65,8 m kw.) co prawda zmniejszył się w stosunku do średniej z 2007 roku (67 m kw.) i 2008 roku (67,7 m kw.), ale w tym roku ponownie wzrósł do 68,7 m kw. w okresie pierwszych pięciu miesięcy.

Przeczytaj także: Rynek nieruchomości otrząsa się z kryzysu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za dużo o 13 metrów

Dane za maj wskazują na utrzymywanie się dużego niedopasowania podaży gotowych mieszkań deweloperskich i popytu. Według danych Home Broker, który regularnie bada oczekiwania nabywców, w maju przeciętny poszukiwany metraż wynosił 52,1 m kw. (dane dla rynku pierwotnego i wtórnego). Oznacza to, że średnie mieszkanie oddane przez deweloperów było o plisko 13 metrów za duże w stosunku do potrzeb.

Spółdzielcze dopasowane do popytu

Prawie idealnie dopasowane do potrzeb rynkowych były z kolei oddane w maju mieszkania spółdzielcze, ze średnim metrażem na poziomie 52,6 m kw. Lokale z tego segmentu cechują się dużo mniejszą powierzchnią od deweloperskich. Problem jednak w tym, że ich udział w budownictwie jest niewielki. O ile deweloperzy oddali w pierwszym półroczu br. 25,5 tys. mieszkań, to spółdzielnie tylko 2,6 tys.

Okres

Średni metraż

Preferowany przez nabywców

Oddawany do użytkowania:

przez deweloperów

przez spółdzielnie

Grudzień 2009

50,4

68,3

60,2

Styczeń 2010

52,6

71,9

60,2

Luty 2010

50,5

70,3

70,8

Marzec 2010

51,2

62,5

62,5

Kwiecień 2010

51,7

74,1

59,5

Maj 2010

52,1

65,0

52,6

Zmiany w realizowanych projektach

REKLAMA

Z doświadczeń Home Broker wynika, że w nowych inwestycjach, właśnie rozpoczynanych lub rozpoczętych w ostatnich miesiącach, deweloperzy bardziej dostosowują się w zakresie metrażu do oczekiwań kupujących. Znane są też przypadki pomniejszania powierzchni już na etapie realizacji projektu. Przykładowo, deweloper AW Inwest w realizowanej obecnie inwestycji w podwarszawskich Ząbkach (planowany termin oddania – marzec 2011 r.) zwiększył liczbę mieszkań w stosunku do projektu z 43 do 49. Pozwoliło to na zmniejszenie przeciętnego metrażu o 7,3 m kw.

Zmiana liczby i rozkładu mieszkań wymaga opracowania zamiennego projektu w tej części, w której deweloper chce dokonać zmian. Procedury są takie same, jak w przypadku pierwszego projektu. Konieczne jest też wystąpienie o nowe pozwolenie na budowę w odniesieniu do wprowadzonych zmian. Projekt jest załącznikiem do wniosku o nowe pozwolenie.

Zobacz także: Wzrost średniej powierzchni mieszkań oddawanych do użytku

Mniejszy metraż, ale gorszy rozkład

Zwiększenie liczby mieszkań na etapie realizacji projektu jest odpowiedzią na potrzeby rynku. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze wprowadzanie takich zmian jest korzystne np. dla rozkładu lokali. Często tracą one na takich przeróbkach zwłaszcza, że już na etapie pierwszego projektu są planowane tak, aby maksymalnie wykorzystać powierzchnię działki.

Jako ciekawostkę można podać, że nie w każdej inwestycji poszukiwane są małe mieszkania, o metrażu ok. 50 m kw. W inwestycji Apartamenty Mokotów Park realizowanej w Warszawie przez Marvipol (termin oddania III kw. 2011 r.) popyt na duże lokale okazał się tak wysoki, że deweloper zdecydował się na łączenie mniejszych mieszkań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA