REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe mieszkania wciąż za duże dla kupujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy starają się przystosować nowe mieszkania do preferencji kupujących, czego efektem był spadek przeciętnego metrażu mieszkań deweloperskich oddawanych do użytku o ponad 9 m2 w maju br. Mimo to, nowe mieszkania wciąż były średnio o 12,9 m kw. większe od oczekiwań kupujących.

Po kwietniowym niespodziewanym wzroście przeciętnego metrażu oddawanych mieszkań deweloperskich aż do 74,1 m kw., maj przyniósł spadek do 65 metrów – wskazują dane GUS. To dobra informacja, chociaż średnia powierzchnia mieszkań z tego segmentu pozostaje w tendencji wzrostowej od początku 2005 roku.

REKLAMA

Tendencja wzrostowa trwa od lat

Chociaż zapotrzebowanie na duże lokale wyraźnie spadło w okresie kryzysu deweloperzy nie zareagowali na zmieniające się warunki rynkowe w już realizowanych inwestycjach, rozpoczętych w szczycie boomu budowlanego. Średni metraż lokali oddanych do użytku w 2009 roku (65,8 m kw.) co prawda zmniejszył się w stosunku do średniej z 2007 roku (67 m kw.) i 2008 roku (67,7 m kw.), ale w tym roku ponownie wzrósł do 68,7 m kw. w okresie pierwszych pięciu miesięcy.

Przeczytaj także: Rynek nieruchomości otrząsa się z kryzysu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za dużo o 13 metrów

Dane za maj wskazują na utrzymywanie się dużego niedopasowania podaży gotowych mieszkań deweloperskich i popytu. Według danych Home Broker, który regularnie bada oczekiwania nabywców, w maju przeciętny poszukiwany metraż wynosił 52,1 m kw. (dane dla rynku pierwotnego i wtórnego). Oznacza to, że średnie mieszkanie oddane przez deweloperów było o plisko 13 metrów za duże w stosunku do potrzeb.

Spółdzielcze dopasowane do popytu

Prawie idealnie dopasowane do potrzeb rynkowych były z kolei oddane w maju mieszkania spółdzielcze, ze średnim metrażem na poziomie 52,6 m kw. Lokale z tego segmentu cechują się dużo mniejszą powierzchnią od deweloperskich. Problem jednak w tym, że ich udział w budownictwie jest niewielki. O ile deweloperzy oddali w pierwszym półroczu br. 25,5 tys. mieszkań, to spółdzielnie tylko 2,6 tys.

Okres

Średni metraż

Preferowany przez nabywców

Oddawany do użytkowania:

przez deweloperów

przez spółdzielnie

Grudzień 2009

50,4

68,3

60,2

Styczeń 2010

52,6

71,9

60,2

Luty 2010

50,5

70,3

70,8

Marzec 2010

51,2

62,5

62,5

Kwiecień 2010

51,7

74,1

59,5

Maj 2010

52,1

65,0

52,6

Zmiany w realizowanych projektach

REKLAMA

Z doświadczeń Home Broker wynika, że w nowych inwestycjach, właśnie rozpoczynanych lub rozpoczętych w ostatnich miesiącach, deweloperzy bardziej dostosowują się w zakresie metrażu do oczekiwań kupujących. Znane są też przypadki pomniejszania powierzchni już na etapie realizacji projektu. Przykładowo, deweloper AW Inwest w realizowanej obecnie inwestycji w podwarszawskich Ząbkach (planowany termin oddania – marzec 2011 r.) zwiększył liczbę mieszkań w stosunku do projektu z 43 do 49. Pozwoliło to na zmniejszenie przeciętnego metrażu o 7,3 m kw.

Zmiana liczby i rozkładu mieszkań wymaga opracowania zamiennego projektu w tej części, w której deweloper chce dokonać zmian. Procedury są takie same, jak w przypadku pierwszego projektu. Konieczne jest też wystąpienie o nowe pozwolenie na budowę w odniesieniu do wprowadzonych zmian. Projekt jest załącznikiem do wniosku o nowe pozwolenie.

Zobacz także: Wzrost średniej powierzchni mieszkań oddawanych do użytku

Mniejszy metraż, ale gorszy rozkład

Zwiększenie liczby mieszkań na etapie realizacji projektu jest odpowiedzią na potrzeby rynku. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze wprowadzanie takich zmian jest korzystne np. dla rozkładu lokali. Często tracą one na takich przeróbkach zwłaszcza, że już na etapie pierwszego projektu są planowane tak, aby maksymalnie wykorzystać powierzchnię działki.

Jako ciekawostkę można podać, że nie w każdej inwestycji poszukiwane są małe mieszkania, o metrażu ok. 50 m kw. W inwestycji Apartamenty Mokotów Park realizowanej w Warszawie przez Marvipol (termin oddania III kw. 2011 r.) popyt na duże lokale okazał się tak wysoki, że deweloper zdecydował się na łączenie mniejszych mieszkań.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA