REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost średniej powierzchni mieszkań oddawanych do użytku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

Kwiecień br. przyniósł niespodziewany wzrost średniej powierzchni mieszkań deweloperskich oddawanych do użytku.

Wyniosła aż 74,1 m kw. To najwięcej od listopada 2007 r. i jednocześnie o ponad 22 metry więcej, niż chcą przeciętnie kupić nabywcy.
Kwietniowe dane GUS wskazują na ponowny i to znaczący wzrost przeciętnej powierzchni mieszkań oddawanych przez deweloperów. W stosunku do marca średni metraż podniósł się aż o 11,6 m kw. Jednocześnie dane pokazują, że odnotowany w marcu spadek do 62,5 m kw. nie był trwałym zjawiskiem wskazującym na dopasowywanie popytu i podaży na rynku.

REKLAMA

Poszukiwany metraż – niespełna 52 m kw

Z badań Home Broker wynika tymczasem, że w największych miastach Polski kupujący poszukują obecnie mieszkań o średniej powierzchni 51,7 m kw. (rynek pierwotny i wtórny). Niedopasowanie popytu i podaży przekracza więc 22 metry wobec 11,3 metra w marcu. Przeciętny poszukiwany metraż jest dosyć stabilny. W tym roku zwiększył się tylko minimalnie, z 50,4 m kw. na koniec grudnia.

Miasto

Średni preferowany metraż

gru-09

sty-10

lut-10

mar-10

kwi-10

Kraków

47,6

47,2

50,9

48,5

50,1

Poznań

50,8

53,2

50,9

52,2

48,1

Warszawa

50,1

53,5

49,9

51,3

52,4

Wrocław

54,7

53,8

51,8

53,1

54,7

Średnia ważona

50,4

52,6

50,5

51,2

51,7

Źródło: Home Broker

 

 

 

 

Mniej mieszkań

Istotny wzrost przeciętnego metrażu nowych mieszkań deweloperskich to skutek zmiany struktury podaży. W kwietniu nastąpił wyraźny spadek liczby oddawanych mieszkań tego typu – do 3,6 tys. z 5,5 tys. w marcu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W mniejszej o ponad jedną trzecią puli oddanych lokali nastąpił wzrost odsetka większych mieszkań. Jest to prawdopodobnie efekt zakończenia inwestycji rozpoczętych w stosunkowo odległym okresie, bądź też kumulacji oddań projektów typowo apartamentowych, o dużych powierzchniach.

Duża rozbieżność między wynikami marcowymi i kwietniowymi powoduje, że trzeba poczekać na kolejne dane, aby ocenić czy oferta deweloperów dostosowuje się do popytu, czy też coraz bardziej od niego odbiega. Średnia z czterech pierwszych miesięcy tego roku w stosunku do danych z całego 2009 roku wskazuje na tę drugą tendencję. 

Polecamy: Komentarze rynkowe Wieszjak.pl

Mniejsze lokale spółdzielcze

Bardziej klarowną sytuację mamy w przypadku mieszkań spółdzielczych. W kwietniu średni metraż wyniósł 59,5 m kw. i spadał trzeci miesiąc z rzędu. Problem jednak w tym, że mieszkań spółdzielczych oddawanych jest bardzo niewiele (w kwietniu 185 wobec 3,6 tys. deweloperskich).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA