REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost średniej powierzchni mieszkań oddawanych do użytku

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

Kwiecień br. przyniósł niespodziewany wzrost średniej powierzchni mieszkań deweloperskich oddawanych do użytku.

Wyniosła aż 74,1 m kw. To najwięcej od listopada 2007 r. i jednocześnie o ponad 22 metry więcej, niż chcą przeciętnie kupić nabywcy.
Kwietniowe dane GUS wskazują na ponowny i to znaczący wzrost przeciętnej powierzchni mieszkań oddawanych przez deweloperów. W stosunku do marca średni metraż podniósł się aż o 11,6 m kw. Jednocześnie dane pokazują, że odnotowany w marcu spadek do 62,5 m kw. nie był trwałym zjawiskiem wskazującym na dopasowywanie popytu i podaży na rynku.

REKLAMA

Poszukiwany metraż – niespełna 52 m kw

Z badań Home Broker wynika tymczasem, że w największych miastach Polski kupujący poszukują obecnie mieszkań o średniej powierzchni 51,7 m kw. (rynek pierwotny i wtórny). Niedopasowanie popytu i podaży przekracza więc 22 metry wobec 11,3 metra w marcu. Przeciętny poszukiwany metraż jest dosyć stabilny. W tym roku zwiększył się tylko minimalnie, z 50,4 m kw. na koniec grudnia.

Miasto

Średni preferowany metraż

gru-09

sty-10

lut-10

mar-10

kwi-10

Kraków

47,6

47,2

50,9

48,5

50,1

Poznań

50,8

53,2

50,9

52,2

48,1

Warszawa

50,1

53,5

49,9

51,3

52,4

Wrocław

54,7

53,8

51,8

53,1

54,7

Średnia ważona

50,4

52,6

50,5

51,2

51,7

Źródło: Home Broker

 

 

 

 

Mniej mieszkań

Istotny wzrost przeciętnego metrażu nowych mieszkań deweloperskich to skutek zmiany struktury podaży. W kwietniu nastąpił wyraźny spadek liczby oddawanych mieszkań tego typu – do 3,6 tys. z 5,5 tys. w marcu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W mniejszej o ponad jedną trzecią puli oddanych lokali nastąpił wzrost odsetka większych mieszkań. Jest to prawdopodobnie efekt zakończenia inwestycji rozpoczętych w stosunkowo odległym okresie, bądź też kumulacji oddań projektów typowo apartamentowych, o dużych powierzchniach.

Duża rozbieżność między wynikami marcowymi i kwietniowymi powoduje, że trzeba poczekać na kolejne dane, aby ocenić czy oferta deweloperów dostosowuje się do popytu, czy też coraz bardziej od niego odbiega. Średnia z czterech pierwszych miesięcy tego roku w stosunku do danych z całego 2009 roku wskazuje na tę drugą tendencję. 

Polecamy: Komentarze rynkowe Wieszjak.pl

Mniejsze lokale spółdzielcze

Bardziej klarowną sytuację mamy w przypadku mieszkań spółdzielczych. W kwietniu średni metraż wyniósł 59,5 m kw. i spadał trzeci miesiąc z rzędu. Problem jednak w tym, że mieszkań spółdzielczych oddawanych jest bardzo niewiele (w kwietniu 185 wobec 3,6 tys. deweloperskich).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA