REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybsze transakcje sprzedaży mieszkań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Czas sprzedaży mieszkań w ostatnich miesiącach wyraźnie się skrócił. W maju średni czas sprzedaży nieruchomości mieszkaniowych spadł poniżej 100 dni. Zarówno kupujący, jak i sprzedający szybciej podejmują decyzje. Za wcześniej jednak by mówić o przełomie.

Proces sprzedaży nieruchomości, w przypadku których w maju zawarto umowę ostateczną, trwał średnio 96 dni, czyli trzy miesiące, licząc od momentu wprowadzenia oferty do sprzedaży. Taka jest też średnia z ostatnich trzech miesięcy. W najgorszych miesiącach, czyli w styczniu i lutym tego roku, przeciętny czas trwania procesu sprzedaży przekraczał 130 dni, czyli był o ponad miesiąc dłuższy. Krótszy proces sprzedaży może być jednym z sygnałów ożywienia na rynku nieruchomości mieszkaniowych. Na razie jednak trudno mówić tu o przełomie. Obecny wynik jest bowiem zbliżony do początku ub.r.

REKLAMA

Szybsze decyzje

Wyraźne skrócenie czasu sprzedaży widać na etapie od wprowadzenia oferty do sprzedaży do umowy przedwstępnej. Obecnie średnia wynosi 53 dni wobec ok. 90 dni w okresie grudzień-luty br. Różnica wynosi więc prawie półtora miesiąca. Doświadczenia doradców Home Broker wskazują, że wynika ona z kilku czynników. Po pierwsze jest to większa świadomość sprzedających odnośnie aktualnego poziomu cen i konieczności dostosowania oferty do warunków rynkowych. Po drugie, na rynku widać większą liczbę ofert sprzedaży, co pozwala kupującym szybciej znaleźć nieruchomość odpowiadającą oczekiwaniom. Po trzecie, sami kupujący, nieco łatwiej podejmują decyzję, gdyż nie oczekują już dalszego spadku cen.

W jednym banku lepiej, w innym gorzej

Istotnej zmiany nie widać natomiast w okresie, jaki upływa pomiędzy zwarciem umowy przedwstępnej na finalnej. Ten etap trwa obecnie średnio 42 dni, podobnie jak na przełomie roku. To czas przeznaczony m.in. na zdobycie finansowania transakcji, czyli zawarcie umowy kredytu mieszkaniowego, upłynnienie oszczędności czy sprzedaż innego lokalu w przypadku transakcji wiązanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zocz też serwis: Kredyty

Z obserwacji Home Broker wynika, że w tym roku nie nastąpiła znacząca zmiana w zakresie przeciętnego czasu udzielania kredytów mieszkaniowych (od złożenia kompletnego wniosku kredytowego do wypłaty środków). Nie oznacza to jednak, że sytuacja w poszczególnych bankach jest stabilna. Są takie, które wyraźnie podstawiły w tym roku na usprawnienie procesu, ale są też takie, w których proces się wydłużył (np. większa liczba wniosków z powodu promocji przy niezmienionych zasobach kadrowych w działach hipotecznych). Czas udzielenia kredytów skrócił się jednak w stosunku do bardzo trudnego pod tym względem I kwartału 2009 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA