REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Największy popyt na dwupokojowe mieszkania

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk

REKLAMA

REKLAMA

Większość nabywców mieszkań w największych polskich miastach szuka lokali dwupokojowych – wskazują dane Home Broker. Jedynie we Wrocławiu popyt na mieszkania trzypokojowe przewyższył popyt na kawalerki.

W dalszym ciągu najwięcej osób myśli o zakupie mieszkań dwupokojowych, pokazują najnowsze – majowe dane o preferencjach klientów kupujących w Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu. Przeciętnie 54,2% nabywców nieruchomości myśli o zakupie minimum dwóch pokoi. Jest to średnia z ostatnich trzech miesięcy, obliczona na podstawie ok. 7 tys. ankiet.

REKLAMA

Kawalerki w Krakowie

Najwięcej osób myśli o minimum dwóch pokojach w Poznaniu (58,3%). W Krakowie natomiast odsetek tego typu nabywców jest najmniejszy (52,3%). Z danych wynika ponadto, że popyt na dwa pokoje przenosi się tu na kawalerki. W stolicy Małopolski co czwarty kupujący dopuszcza bowiem zamieszkanie w kawalerce i jest to najwyższy wynik spośród badanych miast.

Wrocławianie szukają aż trzech pokoi

Z wyjątkową sytuacją mamy do czynienia we Wrocławiu. Po pierwsze popyt na kawalerki jest tu najmniejszy (zakupem minimum jednego pokoju jest zainteresowanych 17,5% badanych), a po drugie tylko w tym mieście zainteresowanie mieszkaniami jednopokojowymi jest mniejsze niż trzypokojowymi. Zakup mieszkania minimum trzypokojowego deklaruje blisko jeden na czterech nabywców. – We Wrocławiu ceny mieszkań mocno spadły od szczytów przed kryzysem. Obecnie kawalerka to wydatek rzędu 200 tys. zł, a najtańsze trzy pokoje można znaleźć za 300 tys. zł. W tej sytuacji wiele osób decyduje się na większe lokum – mówi Tomasz Gutowski, doradca Home Broker z Wrocławia. Coraz częstszym zjawiskiem jest też zakup trzypokojowych mieszkań przez studentów, którzy zajmują jeden pokój, a pozostałe wynajmują, np. po to, aby sfinansować koszt kredytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największe mieszkania wybierane są rzadko

Najmniejszy popyt na mieszkanie minimum trzypokojowe obserwowane jest natomiast w Poznaniu. Klientów, którzy deklarują chęć zakupu minimum czterech pokoi jest niewielu. W żadnym z miast ich liczba nie przekracza 5% ogółu kupujących.

Miasto

Rozkład preferencji w zależności od minimalnej liczba pokoi (III - V 2010):

1

2

3

4 i więcej

Kraków

25,0%

52,3%

20,7%

2,1%

Poznań

22,1%

58,3%

16,9%

2,7%

Warszawa

23,4%

52,9%

19,3%

4,4%

Wrocław

17,5%

53,3%

25,4%

3,8%

Średnia

22,0%

54,2%

20,6%

3,2%

Największy budżet w Warszawie

REKLAMA

Nabywcy w badanych miastach chcą wydać przeciętnie 250 tys. zł na mieszkanie minimum jednopokojowe, 350 tys. zł na minimum dwa pokoje i niecałe 490 tys. zł na minimum trzy pokoje. Kupujący są więc świadomi tego, że kawalerski są relatywnie najdroższymi mieszkaniami (w przeliczeniu na metr kwadratowy). Z drugiej strony za cenę dwóch kawalerek kupujący spodziewają się nabyć minimum trzy pokoje.

Największy budżet deklarują mieszkańcy Warszawy, a najmniejszy mieszkańcy Wrocławia. W przypadku kawalerek średni budżet w Warszawie jest o 32,8% wyższy niż we Wrocławiu, w przypadku mieszkań minimum dwupokojowych różnica ta wynosi 26,3%, a dla mieszkań minimum trzypokojowych 44,5%.

Miasto

Średni budżet w zależności od preferowanej minimalnej liczby pokoi (III - V 2010):

1

2

3

Kraków

224 504 zł

316 770 zł

442 236 zł

Poznań

216 029 zł

311 056 zł

421 299 zł

Warszawa

273 292 zł

380 139 zł

556 459 zł

Wrocław

205 860 zł

301 054 zł

385 210 zł

Średnio

248 787 zł

347 737 zł

487 906 zł

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA