REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są czynniki inwestowania według Johna Neffa

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

John Neff zarządzał funduszem inwestycyjnym Windsor Fund przez 31 lat, z czego przez 25 lat notował wyniki lepsze niż średnie rynkowe. Kierował się przy tym kilkoma zasadami, przestrzeganymi bez względu na okoliczności.

REKLAMA

Fundusz Windsor Fund kupował na ogół akcje, których wskaźnik ceny do zysku byt od 40 do 60% niższy od średniej rynkowej. Jeżeli takie akcje niosą ze sobą obietnicę stabilnego wzrostu zysków, jest szansa, że aprecjacja takich walorów będzie się dokonywać z „turbodoładowaniem”: wskaźnik ceny do zysku wzrośnie po pierwsze dlatego, że rynek uzmysłowi sobie, iż ma do czynienia z dobrą firmą o solidnych zyskach; po drugie zaś, dodatkowy wzrost wartości uzasadniony będzie rosnącymi zyskami. W rezultacie akcje mogą zyskać na wartości nawet 50 do 100%.

REKLAMA

Wyobraźmy sobie dwie firmy, A i B. W przypadku obu firm zysk w przeliczeniu na jedną akcję stanowi równowartość 1 dolara. Firma A cieszy się dobrą reputacją, a jej sytuacja jest powszechnie znana. Skutek jest taki, że wskaźnik ceny do zysku wynosi w jej przypadku 20. Firma B pozostaje poza kręgiem zainteresowania szerszego grona inwestorów, prowadzi działalność w sektorze przemysłowym, który obecnie nie cieszy się popularnością. W jej przypadku wskaźnik ceny do zysku kształtuje się na poziomie 10. Obie firmy wykazują obecnie takie same zyski. W drodze szczegółowej analizy udaje nam się ponadto ustalić, że w obu przypadkach należy spodziewać się wzrostu zysków na poziomie 8%. Rezultat jest taki, że po upływie jednego roku zyski obu firm w przeliczeniu na jedną akcję wynoszą 1,08 dolara. W wyniku wyceny rynkowej wskaźnik ceny do zysku w przypadku firmy A nadal wynosi 20, w związku z czym cena akcji kształtuje się na poziomie 21,60 dolara (mamy do czynienia z 8-procentowym wzrostem).
Na przestrzeni tego roku rynek zaczął sobie jednak stopniowo uświadamiać, że jego reakcja na trudności branży firmy B była jednak nieco zbyt gwałtowna. Doszło do weryfikacji wyceny akcji i obecnie rynek skłonny jest płacić za akcję równowartość 15-krotności zysku. Zyski na jedną akcję kształtują się na poziomie 1,08 dolara, a zatem cena akcji wzrasta do 16,2 dolara. Mamy zatem do czynienia z 62-procentowym wzrostem w ciągu jednego roku! I chociaż nie wszystkie inwestycje w akcje o niskim wskaźniku ceny do zysku zapewnią nam taki sukces jak firma B, z całą pewnością możliwe jest wyłuskanie tylu perełek, żeby osiągnąć wynik lepszy od rynku.

Przeczytaj także: Jak procent składany wpływa na nasze inwestycje?

REKLAMA

Atrakcyjność akcji o niskim wskaźniku ceny do zysku polega nie tylko na tym, że oferują duży potencjał wzrostu. Nie bez znaczenia jest również dość wysoki poziom ochrony przed spadkami. Inwestorom walory te kojarzą się z dużą liczbą negatywnych informacji, w zasadzie nikt nie spodziewa się po nich niczego dobrego, co znajduje przełożenie na ich niską cenę. Umiarkowanie słabe wyniki finansowe nie powinny zatem spowodować wyraźnego spadku wartości, wszelkie sygnały zapowiadające poprawę sytuacji mogą natomiast na nowo rozbudzić zainteresowanie inwestorów. Jeżeli uda nam się wykorzystać ów wzrost zainteresowania i sprzedać akcje inwestorom, którzy zaczęli właśnie odkrywać ich potencjał, zyski z całej operacji powinny być naprawdę imponujące.

Nie wystarczy jednak po prostu na ślepo inwestować w firmy o niskim wskaźniku ceny do zysku. Konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy. Przede wszystkim trzeba upewnić się co do rzetelności danych dotyczących zysków. Dokumenty księgowe, w szczególności zaś bilanse czy rachunki zysków i strat, słyną z podatności na wszelkiego rodzaju manipulacje. Podczas analizy należy zatem ocenić jakość uzyskanych danych, a następnie, jeszcze przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji, rozpatrzyć wszelkie czynniki wymagające uwzględnienia w danej sytuacji. Może zaistnieć konieczność weryfikacji danych księgowych na podstawie informacji pochodzących ze źródeł niezależnych. Należy wówczas wskazać i wyjaśnić wszelkie rozbieżności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Budżet domowy

Kluczem do sukcesu w przypadku tego typu inwestycji jest umiejętność rozróżniania akcji, które mają niski wskaźnik ceny do zysku, ponieważ wypadły z łask inwestorów, są przez nich niedoceniane lub źle rozumiane, od tych, za którymi stoją dogorywające firmy bez najmniejszych perspektyw na przyszłość.

Właśnie ta umiejętność odróżnia inwestora stosującego wyrafinowaną strategię opartą na wskaźniku ceny do zysku od naiwnego inwestora, który bez większej refleksji kieruje się niską wartością wskaźnika C/Z (cena/zysk).

Fragment pochodzi z książki „Inwestowanie w wartość” Glena Arnolda (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA