REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jakim czasie można sprzedać fundusz?

Bernard Waszczyk
Bernard Waszczyk
Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.
Złożenie zlecenia umorzenia jednostek uczestnictwa funduszu nie oznacza, że zostanie ono zrealizowane natychmiast. Na pieniądze trzeba poczekać nawet kilka dni.
Złożenie zlecenia umorzenia jednostek uczestnictwa funduszu nie oznacza, że zostanie ono zrealizowane natychmiast. Na pieniądze trzeba poczekać nawet kilka dni.
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po złożeniu zlecenia umorzenia jednostek uczestnictwa trzeba dać swojemu funduszowi czas na realizację dyspozycji. Dlaczego proces sprzedaży może potrwać nawet kilka dni? Ekspert wyjaśnia, od czego zależy kurs, po jakim fundusz zostanie zbyty oraz szybkość realizacji zlecenia.

Przeciągające się spadki na giełdach i roztaczana przez coraz większą grupę ekonomistów wizja kolejnego dna kryzysu, szargają do reszty i tak mocno nadwyrężone nerwy klientów funduszy inwestycyjnych, skłaniając ich do umarzania w całości lub przynajmniej w części posiadanych jednostek. Warto przy tym pamiętać, że na pieniądze, pochodzące z odkupienia jednostek, trzeba będzie poczekać nawet kilka dni.

REKLAMA

REKLAMA

Sam fakt złożenie zlecenia umorzenia czy konwersji jednostek z jednego funduszu do drugiego wcale nie oznacza, że operacja odbywa się od razu. Na ogół trwa ona od dwóch do czterech dni. Jeśli więc ceny akcji mocno nurkują przez kilka dni z rzędu, a my składamy zlecenie sprzedaży już po pierwszym dniu spadków, to niestety musimy liczyć się z tym, że cena, po jakiej wykonana zostanie transakcja, będzie niższa od tej z dnia złożenia zlecenia. To opóźnienie niekiedy może też zadziałać na naszą korzyść, jeśli np. złożymy zlecenie po kilku dniach silnych spadków i nastąpi korekcyjny znaczący wzrost notowań, co pozwoli odrobić część strat.

Dowiedz się także: Czy otwarte fundusze emerytalne (OFE) wymagają wspomagania?

To, w jakim czasie zostanie zrealizowane zlecenie i po jakim, kursie zależy w dużej mierze nie tyle od godziny jego złożenia, ale też od godziny, o której dotrze do agenta transferowego (zewnętrzna firma, prowadząca na zlecenie towarzystwa funduszy inwestycyjnych rejestry uczestników poszczególnych funduszy). O najbardziej prawdopodobnych terminach wykonania poszczególnych zleceń można dowiedzieć się z lektury statutu danego funduszu. Obowiązek jego określenia nakłada na TFI ustawa o funduszach inwestycyjnych, która w art. 90 mówi, że statut określa terminy, w jakich najpóźniej nastąpi zbycie (po dokonaniu wpłaty) oraz odkupienie (po zgłoszeniu takiego żądania) jednostek uczestnictwa. Zgodnie z ustawą, terminy te nie mogą być dłuższe niż siedem dni.

REKLAMA

Zgodnie z informacjami, zawartymi w prospekcie informacyjnym, w przypadku subfunduszu BPH Akcji, jeśli zlecenie dotrze do agenta transferowego w dniu D przed godziną 15:30, zostanie zrealizowane po wycenia z dnia następnego, czyli D+1, a jeśli później, to wycena będzie z dnia D+2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każde TFI stosuje własny terminarz, dlatego zawsze warto upewnić się, jak to wygląda w konkretnym, interesującym nas przypadku. Wiele może też zależeć od dystrybutora, za pośrednictwem którego składa się zlecenie. W przypadku serwisów internetowych można liczyć na szybszą realizację zlecenia niż w przypadku jego złożenia osobiście, korespondencyjnie czy nawet telefonicznie.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Na zakończenie warto wspomnieć o niezbyt przyjemnej sprawie, jaką jest zawieszenie przez fundusz możliwości zbywania i umarzania jednostek uczestnictwa. Zgodnie z art. 89 wspomnianej już ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz ma obowiązek odkupić jednostki na żądanie uczestnika. Ustawa wskazuje jednak dwie sytuacje, w których fundusz może na okres dwóch tygodni taką możliwość zawiesić. Po pierwsze ma prawo tak postąpić, jeżeli w okresie ostatnich dwóch tygodni suma wartości odkupionych przez fundusz jednostek uczestnictwa oraz jednostek, których odkupienia zażądano, stanowi kwotę przekraczającą 10 proc. wartości aktywów funduszu albo, po drugie, gyd nie można dokonać wiarygodnej wyceny istotnej części aktywów funduszu z przyczyn niezależnych od funduszu.

Taka sytuacja po raz pierwszy miała miejsce na początku 2009 roku w przypadku dwóch funduszy DWS. Ostatnio funduszem, który skorzystał z tej możliwości, był Noble Africa – z powodu zamieszek w krajach północnej Afryki i czasowego zawieszenia działalności przez tamtejsze giełdy nie mógł w sposób wiarygodny wycenić części swoich aktywów. Oczywiście, jeżeli uczestnik rynku ma do czynienia z takim funduszem, może poczuć duży dyskomfort, ale z drugiej strony taka sytuacja służy też ochronie jego interesów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA