REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje inwestycji

Adam Wiśniewski
Praktyk biznesu, zarządzania stresem i pracy z traumami za pomocą ciała i oddechu. Przez ostatnie 16 lat pracował dla czterech banków, międzynarodowej korporacji ubezpieczeniowej i biura maklerskiego. Kierował spółką doradczo-sprzedażową. Partner/Trener Metody Warstwy®
Co to są inwestycje kapitałowe?
Co to są inwestycje kapitałowe?

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje można klasyfikować ze względu na bardzo różnorodne kryteria, np. przedmiot inwestycji, podmiot dokonujący inwestycji, horyzont czasowy, skomplikowanie inwestycji itd.

Jaki jest podział inwestycji?

Najwięcej uwagi poświęcimy podziałowi ze względu na przedmiot inwestycji, a zwłaszcza formom inwestycji o charakterze lokacyjnym. Wcześniej jednak, warto wskazać na możliwości podziału ze względu na pozostałe kryteria.

REKLAMA

Ze względu na podmiot dokonujący inwestycji wyróżnia się trzy główne grupy inwestycji:

  • inwestycje prywatne – dokonywane przez podmioty prywatne, zarówno instytucje jak i inwestorów indywidualnych,
  • inwestycje komunalne– dokonywane przez samorządy terytorialne,
  • inwestycje państwowe– dokonywane przez rząd.

Dodatkowo rozważając pochodzenie podmiotu inwestującego wyróżniamy:

  • inwestycje krajowe– dokonywane przez podmioty będące rezydentami,
  • inwestycje zagraniczne– dokonywane przez podmioty spoza granic państwa.

Ze względu na formę i cel inwestycji wyróżniamy:

  • inwestycje bezpośrednie– inwestycje związane z działalnością produkcyjną, często o charakterze rzeczowym,
  • inwestycje portfelowe– inwestycje w aktywa finansowe, zwykle o krótszym horyzoncie niż inwestycje bezpośrednie.

Ze względu na horyzont czasowy inwestycji wyróżniamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • inwestycje krótkoterminowe
  • inwestycje średnioterminowe
  • inwestycje długoterminowe.

Ze względu na źródła finansowania można podzielić inwestycje następująco:

  • inwestycje własne – finansowane ze środków własnych,
  • inwestycje kredytowe – finansowane ze środków pożyczonych,
  • inwestycje mieszane – finansowane ze środków własnych i środków pozyskanych z zewnątrz.

Jeszcze innym kryterium jest to, które określa czy inwestycje przynoszą dochód w trakcie trwania inwestycji:

  • inwestycje, które w trakcie trwania inwestycji nie przynoszą dochodów, jedyny dochód pojawia się na końcu okresu inwestycji. Są to np.: inwestycje w złoto, które zamierzamy sprzedać po upływie pewnego okresu, inwestycje w obligacje zerokuponowe lub ulokowanie środków w postaci lokaty terminowej w banku (z klauzulą wypłaty kapitału i odsetek na końcu okresu umowy) i likwidacja lokaty po upływie okresu umowy,
  • inwestycje, które w trakcie trwania inwestycji przynoszą dochody, a więc dają możliwość reinwestowania lub konsumowania uzyskiwanych dochodów. Przykładem mogą być obligacje kuponowe lub wpływy z tytułu wynajmu lokalu.

Przedmiot inwestycji i rodzaje inwestycji

Najważniejszą klasyfikacją, jest podział ze względu na przedmiot inwestycji. Biorąc pod uwagę przedmiot inwestycji wyróżnia się trzy główne rodzaje inwestycji:

  • inwestycje rzeczowe - przedmiot inwestycji ma charakter materialny. W tej grupie wyróżnia się dwie podgrupy:
  1. inwestycje rzeczowe produkcyjne – rodzaj inwestycji rzeczowych, które wykorzystywane są w procesie produkcji, np.: nieruchomości, maszyny i urządzenia, zapasy (w podgrupie tej dodatkowo wyodrębnia się dwie kategorie: inwestycje odtworzeniowe - nie wywierają wpływu na poziom zdolności produkcyjnych podmiotu ale pozwalają utrzymać dotychczasowy potencjał oraz inwestycje rozwojowe -powodują wzrost zdolności produkcyjnych podmiotu);
  2. inwestycje rzeczowe lokacyjne – rodzaj inwestycji rzeczowych, które traktowane są jako lokata kapitału a inwestor oczekuje, iż wartość przedmiotu inwestycji wzrośnie w okresie trwania inwestycji;
  • inwestycje finansowe (kapitałowe, monetarne) – rodzaj inwestycji, w których przedmiot inwestycji jest instrumentem finansowym, zwykle mają charakter niematerialny
  • inwestycje inne - wszystkie inne niż rzeczowe i finansowe rodzaje inwestycji, np.: inwestycje w: kadry, badania naukowe, wartości niematerialne i prawne, inwestycje socjalne itd.

Inwestycje rzeczowe posiadają cechy, które wyraźnie odróżniają je od inwestycji kapitałowych. Jedną z typowych własności dla większości inwestycji rzeczowych jest relatywnie mała płynność i długi horyzont inwestycji. Handel aktywami rzeczowymi odbywa się na specjalnych, często mało efektywnych rynkach. Z wyjątkiem nieruchomości, większość aktywów rzeczowych nie daje możliwości uzyskiwania dochodu w czasie trwania inwestycji a jedynym źródłem dochodu jest zysk kapitałowy, stanowiący różnicę pomiędzy ceną sprzedaży a zakupu, pomniejszony o koszty manipulacyjne.

Co to są inwestycje lokacyjne?

Istnieje wiele postaci inwestycji rzeczowych o charakterze lokacyjnym. Tradycyjnymi formami są np.: inwestycje w kruszce szlachetne, inwestycje w dzieła sztuki, inwestycje w przedmioty numizmatyczne lub zabytkowe oraz inwestycje w nieruchomości.

Jedną z podstawowych właściwości inwestycji rzeczowych lokacyjnych jest przenoszenie siły nabywczej inwestowanych środków w czasie, czyli ochrona przed inflacją. Przeciętny inwestor cechę tą uważa za oczywistą a jego celem jest nie tylko zachowanie siły nabywczej kapitału ale uzyskanie w przyszłości dodatkowego zysku kapitałowego ze sprzedaży aktywu. Niejednokrotnie inwestując w aktywa rzeczowe inwestor realizuje jednocześnie inne swoje pragnienia niż tylko chęć zysku. Mogą nim kierować np. motywy kolekcjonerskie lub prestiżowe.

Co to są inwestycje kapitałowe?

Inwestycje kapitałowe są bardzo popularną formą inwestycji. Kapitał lokowany jest w różnorodne instrumenty finansowe, o charakterze niematerialnym. Wszystkie inwestycje kapitałowe mają charakter lokacyjny. Różnią się głównie horyzontem czasowym, poziomem ryzyka i płynnością. Większość inwestycji kapitałowych cechuje się dużą płynnością a wartość jednego waloru jest niewielka w porównaniu z większością inwestycji rzeczowych. Popularność i rozwój instrumentów inwestycyjnych spowodował wykształcenie się rynków finansowych, na których obraca się różnymi formami zdematerializowanego kapitału.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA