REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przepis na sukces IPO (Pierwotnej Oferty Akcji)

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Upublicznienie spółki i wejście na giełdę to początek znaczących zmian w firmie. Otwiera drogę do kapitału umożliwiającego finansowanie rozwoju, daje dostęp do instytucji finansowych i inwestorów indywidualnych, zwiększa wiarygodność firmy w oczach kontrahentów.

Debiut giełdowy spółki to również niewątpliwy prestiż dla firmy. Wizję dostępu do kapitału poprzedza jednak skomplikowany proces IPO, z którym często związana jest finansowa reorganizacja spółki.

REKLAMA

Analiza przeprowadzona przez zespół IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych BZ WBK kierowany przez dyrektora Tomasza Ciborowskiego, wskazuje na kluczowe 5 elementów decydujących o pomyślnym zakończeniu procesu IPO.

Atrakcyjna branża

O atrakcyjności branży danej spółki decydują przede wszystkim obiecujące perspektywy wzrostu branży. Inwestorzy chcą kupować akcje spółek z dobrze rokujących sektorów. Przyszły emitent powinien mieć stabilną pozycję rynkową. Dodatkowym atutem jest brak lub niska liczba spółek z danej branży notowanych na GPW.

Sytuacja finansowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotnym czynnikiem jest dobra sytuacja finansowa spółki. Spółka musi być rentowna lub przynajmniej mieć perspektywę osiągnięcia zysków w krótkim okresie.

Wiarygodne cele emisji

Wiarygodne cele emisji to kolejny kluczowy czynnik. W szczególności jasno określone cele pozyskania środków oraz inwestycje skutkujące rozwojem spółki i wzrostem rentowności. Konstruując prospekt emisyjny trzeba przekonać inwestorów, że ich kapitał zostanie wykorzystany w optymalny sposób.

Kompetentny zarząd

REKLAMA

Bardzo ważnym elementem decydującym o pomyślnym zakończeniu procesu IPO jest wiarygodny zarząd, potrafiący przekonać inwestorów swoim doświadczeniem i znajomością branży. Należy tutaj podkreślić znaczenie umiejętności interpersonalnych zarządu, ważnych przy przekonywaniu inwestorów do zainwestowania w dane akcje.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że zdarzają się sytuacje gdy inwestorzy idą na spotkanie z emitentem sceptycznie nastawieni do proponowanej oferty, a po bardzo dobrym spotkaniu z zarządem podejmują decyzję o kupnie akcji, bo zostali „oczarowani” przez zarząd – mówi Tomasz Ciborowski, Dyrektor Departamentu IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych Banku Zachodniego WBK.

Doświadczony i skuteczny zespół doradców IPO

REKLAMA

Sukces IPO to również doświadczony i skuteczny zespół doradców – finansowego, prawnego oraz audytora. „Klienci coraz częściej uświadamiają sobie rolę doradcy finansowego. Prawo nie nakłada obowiązku jego zatrudnienia, obligatoryjny jest jedynie udział domu maklerskiego i audytora. Jednak to właśnie doradca finansowy koordynuje cały proces. Jego praca w dużym stopniu wpływa na zwiększenie efektywności procesu i dopasowanie potrzeb finansowych do rzeczywistości rynkowej. Rolą doradcy jest również przygotowanie zarządu do spotkań z analitykami i inwestorami. W efekcie zaangażowanie doradcy często przekłada się na wyższą wycenę akcji w ofercie publicznej” – mówi Tomasz Ciborowski, dyrektor Departamentu IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych Banku Zachodniego WBK. „Osoby myślące o IPO powinny starannie przeanalizować swoje firmy pod kątem tych obszarów. Jeśli spełniają te aspekty mogą z sukcesem przeprowadzić emisję nawet w okresach gorszej koniunktury giełdowej” – podsumowuje.

Szczególnym przypadkiem IPO są oferty spółek Skarbu Państwa. Z reguły budzą one duże zainteresowanie ze strony inwestorów, gdyż Skarb Państwa jest nietypowym właścicielem. Posiada bardzo wiele spółek z różnych branż i jego celem jest prywatyzacja wielu firm, a nie tylko tej jednej, która właśnie jest oferowana. W praktyce oznacza to tyle, że inwestorzy oczekują, że na ofertach spółek Skarbu Państwa można będzie zarobić więcej niż na IPO prywatnej spółki, bo MSP będzie chciało przyciągnąć inwestorów również do kolejnych ofert.

Myślę, że możemy spodziewać się większej niż dotychczas liczby IPO w końcówce tego roku i w przyszłym roku. Będzie to efektem poprawy koniunktury oraz wzrostu wycen na giełdzie w pierwszej połowie tego roku. Również zapotrzebowanie na kapitał wzrośnie, bo firmy ruszą z wstrzymanymi wcześniej inwestycjami. Do tego dojdzie efekt wielkich ofert publicznych spółek Skarbu Państwa, które najczęściej pobudzająco działają na rynek – dodaje Tomasz Ciborowski.

Konfederacji Pracodawców Polskich
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA