REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes do góry nogami wywrócony - Richard Branson

książki, nauka, szkoła/ fot. Fotolia
książki, nauka, szkoła/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To nie jest po prostu kolejna książka o biznesie. To rzecz o tym, jak na lepsze zmieniać świat. W tym swoistym manifeście naszych czasów Branson stawia generalną tezę, że na naszych oczach dobiega końca era industrialna a zaczyna era ludzi. Przywołuje historie przedsiębiorców, którzy wytyczają nowe szlaki przekształcając swoje firmy tak, by stanowiły siłę, czyniącą dobrobyt i społeczny pożytek z korzyścią dla nas i całego globu. „Pora postawić kapitalizm na głowie. Czas wywrócić biznes do góry nogami” – nawołuje Branson.

Świat, w który żyjemy, przechodzi głębokie zmiany, które determinują takie zjawiska i wydarzenia jak arabska wiosna na Środkowym Wschodzie i Południu Afryki, brutalne konflikty i skrajna bieda w innych częściach świata, zmiany klimatyczne, powodujące ekstremalne zjawiska pogodowe i naturalne katastrofy oraz pogłębiający się kryzys finansowy. Wszystkie te wydarzenia oddziałują w wymiarze lokalnym i całej planety, na pojedynczych ludzi i na całe społeczności. Na maleńkie firmy i wielkie korporacje.

REKLAMA

REKLAMA

Koncentracja na zyskach spowodowała znaczące, negatywne i niezamierzone konsekwencje. Choć same metody zarabiania pieniędzy nie są tak istotne jak często tych metod rezultaty. Albo świat biznesu stanie się społecznie odpowiedzialny, albo w niedalekiej przyszłości nie będzie gdzie i jak tego biznesu robić bo skończy się świat, który znamy i w którym żyjemy. Dlatego już dziś musimy zacząć pracować nad zmianą tego stanu rzeczy. Musimy zadziałać wspólnie, aby diametralnie zmienić podejście do wyzwań, z którymi mierzymy się na co dzień.„Nie powinniśmy już ograniczać się do „społecznej odpowiedzialności biznesu”, w której owa „odpowiedzialność” staje się coraz bardziej strywializowana – teraz wszyscy ludzie w firmie powinni brać odpowiedzialność za ulepszanie tego, co robią, zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym” – mówi Richard Branson.

Świadomy społecznie biznes nie musi być wielki, aby zostawić po sobie pożytecznie znaczący ślad – musi tylko dysponować właściwymi ludźmi. To ludzie w poszczególnych organizacjach – małych i dużych – zjednoczeni, mają siłę huraganu, dzięki czemu powodują zmiany. „My w Virgin podążając tą drogą, wiele nauczyliśmy się od  towarzyszących nam w naszej podróży przedsiębiorców (takich jak Bill Gates) oraz społecznych wizjonerów (jak na przykład Auret Heerden, który miał swój udział w zniesieniu apartheidu)” – wspomina Richard Branson. Wielu z nich już dawno zrozumiało, że zrównoważony rozwój nie jest odrębną kwestią, niezwiązaną z ich interesami. Nie jest to abstrakcyjny lub filantropijny program. Zrównoważony rozwój to niezbędny element każdego biznesu chcącego ze swej działalności czerpać wymierne korzyści.

REKLAMA

Ludzie zaczynają rozumieć, że nie jesteśmy na szczycie małego wzgórza zwanego »korporacyjną odpowiedzialnością społeczną«, ale stoimy u podnóża ogromnej góry zwanej »zrównoważonym rozwojem«

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mike Barry, kierownik działu zrównoważonego biznesu Marks & Spencer

Tym, którzy sądzą, że biznes istnieje jedynie po to by osiągać zysk, sugeruję, by pomyśleli jeszcze raz. Biznes osiąga zyski nie tylko, aby trwać. Z pewnością musi istnieć dla wyższego, bardziej szlachetnego celu niż jedynie pieniądze.

Ray Anderson, założyciel Interface Inc.

Richard Branson napisał książkę dla nowej generacji, świeżo upieczonych przedsiębiorców, ale również dla tych od dawna już działających, którzy przekształcają swoje organizacje, starają się rozwijać swój biznes i zarabiać pieniądze, jednocześnie pomagając ludziom i planecie, na której wszyscy żyjemy. Jak wskazuje na to wiele przykładów podanych w Biznes do góry nogami wywrócony, w nadchodzących dekadach będą prosperować te przedsiębiorstwa, które wiedzą, jak dobrze sobie radzić, czyniąc jednocześnie dobro. Te, które będą prowadzić tradycyjny biznes, skupiony wyłącznie na maksymalizacji zysków, nie przetrwają bo po prostu na to nie zasługują.

Fragmenty książki:

Zanim zaczniemy, chcę jasno wytłumaczyć, co rozumiem przez wywracanie biznesu do góry nogami.

Po pierwsze, wymaga to rezygnacji ze skupiania się na krótkoterminowych przychodach na rzecz szerszego zrozumienia, czym tak naprawdę jest tworzenie zysku. Mówię o tworzeniu wartości dla udziałowców, pracowników, klientów, środowiska i wszystkich, których nasz biznes dotyczy.

Po drugie, wywracanie biznesu do góry nogami oznacza włączenie ludzi do kluczowych zadań firmy – tak, aby nasze działania pozwalały tworzyć więcej lepszych miejsc pracy, chronić i odbudowywać zasoby naturalne oraz sprawiały, by ludzie byli zdrowsi i szczęśliwsi. Aby jednocześnie przynosi biznes solidne zyski.

Od dawna powtarzam, że nie ma sprzeczności między celami społecznymi i ekologicznymi a komercyjnymi. W rzeczywistości one się wzajemnie wzmacniają, a przyszła zyskowność biznesu zależy od uwzględnienia wartości społecznych i ekologicznych w kluczowych strategiach biznesu. Wywracanie biznesu do góry nogami zasadniczo oznacza więc, że czynienie dobra jest korzystne dla biznesu.

Kolejna idea, o której będę mówił, to Kapitalizm 24902 – nazwa pochodzi od obwodu Ziemi w milach. (…)Dla wielu firm oznacza to nie drobne poprawki, a wręcz fundamentalne zmiany w strategii i działaniach biznesowych – dotyczące sposobu zarabiania pieniędzy, nie tylko ich wydawania. Kapitalizm 24902 powstał z chęci zysku, ale też stanowi nową wizję tego, jak ten zysk tworzyć i jak rozpowszechniać wartości.(…) Jeśli szybko nie przestawimy się na Kapitalizm 24902, z pewnością będziemy świadkami kolejnych wielkich wojen, ponieważ ludzie będą bili się o ziemię, pożywienie, wodę i paliwo.

(…)W każdym rozdziale tej książki przytoczę przykłady na to, jak różne przedsięwzięcia od wielkich firm, po lokalne społeczne organizacje, mogą rozwijać się i radzić sobie na rynku, robiąc właściwe rzeczy – niezależnie od wielkości”.

Richard Branson jest założycielem Virgin Group. W wieku szesnastu lat stworzył gazetę „Student”. W 1970 roku powołał do życia Virgin, małe przedsiębiorstwo wysyłkowe sprzedające płyty, a wkrótce potem otworzył sklep muzyczny w Londynie. Dwa lata później uruchomił studio nagrań Virgin Records, które przeobraziło się wkrótce w jedną z sześciu najbardziej znanych wytwórni płytowych na świecie. Dziś Virgin Group obejmuje ponad czterysta firm obecnych w ponad trzydziestu krajach. Zaś Branson jest jedynym człowiekiem na świecie, który od zera zbudował warty osiem miliardów dolarów holding działający w ośmiu różnych sektorach. Jeden z jego podmiotów o nazwie Virgin Group Unite pracuje charytatywnie nad rozwijaniem nowego podejścia do problemów społecznych i środowiskowych.

Richard Branson Biznes do góry nogami wywrócony

Tytuł oryginału: Screw business as usual

Ilość str. 440, format: 145x220mm, oprawa miękka ze skrzydełkami,  cena: 39,00 zł

Premiera: 9 lutego 2015r

www.studioemka.com.pl

www.facebook.com/studioemka

Kontakt: Olga Błachnio, tel. 22/ 628 08 38 e-mail: olga@studioemka.com.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA