REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes do góry nogami wywrócony - Richard Branson

książki, nauka, szkoła/ fot. Fotolia
książki, nauka, szkoła/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To nie jest po prostu kolejna książka o biznesie. To rzecz o tym, jak na lepsze zmieniać świat. W tym swoistym manifeście naszych czasów Branson stawia generalną tezę, że na naszych oczach dobiega końca era industrialna a zaczyna era ludzi. Przywołuje historie przedsiębiorców, którzy wytyczają nowe szlaki przekształcając swoje firmy tak, by stanowiły siłę, czyniącą dobrobyt i społeczny pożytek z korzyścią dla nas i całego globu. „Pora postawić kapitalizm na głowie. Czas wywrócić biznes do góry nogami” – nawołuje Branson.

REKLAMA

Świat, w który żyjemy, przechodzi głębokie zmiany, które determinują takie zjawiska i wydarzenia jak arabska wiosna na Środkowym Wschodzie i Południu Afryki, brutalne konflikty i skrajna bieda w innych częściach świata, zmiany klimatyczne, powodujące ekstremalne zjawiska pogodowe i naturalne katastrofy oraz pogłębiający się kryzys finansowy. Wszystkie te wydarzenia oddziałują w wymiarze lokalnym i całej planety, na pojedynczych ludzi i na całe społeczności. Na maleńkie firmy i wielkie korporacje.

REKLAMA

Koncentracja na zyskach spowodowała znaczące, negatywne i niezamierzone konsekwencje. Choć same metody zarabiania pieniędzy nie są tak istotne jak często tych metod rezultaty. Albo świat biznesu stanie się społecznie odpowiedzialny, albo w niedalekiej przyszłości nie będzie gdzie i jak tego biznesu robić bo skończy się świat, który znamy i w którym żyjemy. Dlatego już dziś musimy zacząć pracować nad zmianą tego stanu rzeczy. Musimy zadziałać wspólnie, aby diametralnie zmienić podejście do wyzwań, z którymi mierzymy się na co dzień.„Nie powinniśmy już ograniczać się do „społecznej odpowiedzialności biznesu”, w której owa „odpowiedzialność” staje się coraz bardziej strywializowana – teraz wszyscy ludzie w firmie powinni brać odpowiedzialność za ulepszanie tego, co robią, zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym” – mówi Richard Branson.

REKLAMA

Świadomy społecznie biznes nie musi być wielki, aby zostawić po sobie pożytecznie znaczący ślad – musi tylko dysponować właściwymi ludźmi. To ludzie w poszczególnych organizacjach – małych i dużych – zjednoczeni, mają siłę huraganu, dzięki czemu powodują zmiany. „My w Virgin podążając tą drogą, wiele nauczyliśmy się od  towarzyszących nam w naszej podróży przedsiębiorców (takich jak Bill Gates) oraz społecznych wizjonerów (jak na przykład Auret Heerden, który miał swój udział w zniesieniu apartheidu)” – wspomina Richard Branson. Wielu z nich już dawno zrozumiało, że zrównoważony rozwój nie jest odrębną kwestią, niezwiązaną z ich interesami. Nie jest to abstrakcyjny lub filantropijny program. Zrównoważony rozwój to niezbędny element każdego biznesu chcącego ze swej działalności czerpać wymierne korzyści.

Ludzie zaczynają rozumieć, że nie jesteśmy na szczycie małego wzgórza zwanego »korporacyjną odpowiedzialnością społeczną«, ale stoimy u podnóża ogromnej góry zwanej »zrównoważonym rozwojem«

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mike Barry, kierownik działu zrównoważonego biznesu Marks & Spencer

Tym, którzy sądzą, że biznes istnieje jedynie po to by osiągać zysk, sugeruję, by pomyśleli jeszcze raz. Biznes osiąga zyski nie tylko, aby trwać. Z pewnością musi istnieć dla wyższego, bardziej szlachetnego celu niż jedynie pieniądze.

Ray Anderson, założyciel Interface Inc.

Richard Branson napisał książkę dla nowej generacji, świeżo upieczonych przedsiębiorców, ale również dla tych od dawna już działających, którzy przekształcają swoje organizacje, starają się rozwijać swój biznes i zarabiać pieniądze, jednocześnie pomagając ludziom i planecie, na której wszyscy żyjemy. Jak wskazuje na to wiele przykładów podanych w Biznes do góry nogami wywrócony, w nadchodzących dekadach będą prosperować te przedsiębiorstwa, które wiedzą, jak dobrze sobie radzić, czyniąc jednocześnie dobro. Te, które będą prowadzić tradycyjny biznes, skupiony wyłącznie na maksymalizacji zysków, nie przetrwają bo po prostu na to nie zasługują.

Fragmenty książki:

Zanim zaczniemy, chcę jasno wytłumaczyć, co rozumiem przez wywracanie biznesu do góry nogami.

Po pierwsze, wymaga to rezygnacji ze skupiania się na krótkoterminowych przychodach na rzecz szerszego zrozumienia, czym tak naprawdę jest tworzenie zysku. Mówię o tworzeniu wartości dla udziałowców, pracowników, klientów, środowiska i wszystkich, których nasz biznes dotyczy.

Po drugie, wywracanie biznesu do góry nogami oznacza włączenie ludzi do kluczowych zadań firmy – tak, aby nasze działania pozwalały tworzyć więcej lepszych miejsc pracy, chronić i odbudowywać zasoby naturalne oraz sprawiały, by ludzie byli zdrowsi i szczęśliwsi. Aby jednocześnie przynosi biznes solidne zyski.

Od dawna powtarzam, że nie ma sprzeczności między celami społecznymi i ekologicznymi a komercyjnymi. W rzeczywistości one się wzajemnie wzmacniają, a przyszła zyskowność biznesu zależy od uwzględnienia wartości społecznych i ekologicznych w kluczowych strategiach biznesu. Wywracanie biznesu do góry nogami zasadniczo oznacza więc, że czynienie dobra jest korzystne dla biznesu.

Kolejna idea, o której będę mówił, to Kapitalizm 24902 – nazwa pochodzi od obwodu Ziemi w milach. (…)Dla wielu firm oznacza to nie drobne poprawki, a wręcz fundamentalne zmiany w strategii i działaniach biznesowych – dotyczące sposobu zarabiania pieniędzy, nie tylko ich wydawania. Kapitalizm 24902 powstał z chęci zysku, ale też stanowi nową wizję tego, jak ten zysk tworzyć i jak rozpowszechniać wartości.(…) Jeśli szybko nie przestawimy się na Kapitalizm 24902, z pewnością będziemy świadkami kolejnych wielkich wojen, ponieważ ludzie będą bili się o ziemię, pożywienie, wodę i paliwo.

(…)W każdym rozdziale tej książki przytoczę przykłady na to, jak różne przedsięwzięcia od wielkich firm, po lokalne społeczne organizacje, mogą rozwijać się i radzić sobie na rynku, robiąc właściwe rzeczy – niezależnie od wielkości”.

Richard Branson jest założycielem Virgin Group. W wieku szesnastu lat stworzył gazetę „Student”. W 1970 roku powołał do życia Virgin, małe przedsiębiorstwo wysyłkowe sprzedające płyty, a wkrótce potem otworzył sklep muzyczny w Londynie. Dwa lata później uruchomił studio nagrań Virgin Records, które przeobraziło się wkrótce w jedną z sześciu najbardziej znanych wytwórni płytowych na świecie. Dziś Virgin Group obejmuje ponad czterysta firm obecnych w ponad trzydziestu krajach. Zaś Branson jest jedynym człowiekiem na świecie, który od zera zbudował warty osiem miliardów dolarów holding działający w ośmiu różnych sektorach. Jeden z jego podmiotów o nazwie Virgin Group Unite pracuje charytatywnie nad rozwijaniem nowego podejścia do problemów społecznych i środowiskowych.

Richard Branson Biznes do góry nogami wywrócony

Tytuł oryginału: Screw business as usual

Ilość str. 440, format: 145x220mm, oprawa miękka ze skrzydełkami,  cena: 39,00 zł

Premiera: 9 lutego 2015r

www.studioemka.com.pl

www.facebook.com/studioemka

Kontakt: Olga Błachnio, tel. 22/ 628 08 38 e-mail: olga@studioemka.com.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA