reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > ABC inwestowania > Jaka strategia inwestycyjna sprawdza się w przypadku funduszy?

Jaka strategia inwestycyjna sprawdza się w przypadku funduszy?

Nie bez powodów przy każdym funduszu ustala się minimalny, zalecany okres inwestycji. Eksperci przeanalizowali stopy zwrotu funduszy akcji i obligacji z ostatnich 12 lat, potwierdzając tezę, iż nie warto inwestować przez krótszy czas. Jakie zyski, a jakie straty przynosiły fundusze?

Zmienna i niepewna sytuacja na globalnych rynkach finansowych wzmaga nerwowość u inwestorów, a ta sprzyja podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, w których coraz większe znaczenie zaczynają odgrywać emocje. Dotyczy to szczególnie inwestorów o mniejszych kwalifikacjach, w tym m.in. korzystających z usług funduszy inwestycyjnych. Tacy uczestnicy rynku, gdy rozpoczynają inwestycję, często nie zwracają uwagi na sugestie, dotyczące minimalnego horyzontu inwestycyjnego, jakie można znaleźć w materiałach informacyjnych poszczególnych funduszy. A szkoda, bo inwestowanie zgodnie z „instrukcją” może znacząco zmniejszyć ryzyko straty.

Jedna z podstawowych zasad inwestowania w funduszach mówi o tym, że im bardziej ryzykowną strategią inwestycyjną charakteryzuje się dany fundusz, tym dłuższy powinien być horyzont inwestycyjny. Z tego właśnie powodu w prospektach funduszy akcji minimalny zalecany czas trwania inwestycji wynosi najczęściej pięć lat. Z kolei dla funduszy obligacji to najczęściej nie mniej niż dwa lata.

O tym, że te zalecenia nie biorą się z sufitu, ani z chęci utrzymania klienta przez dłuższy czas (przynajmniej nie wyłącznie), można przekonać się, sprawdzając kroczące stopy zwrotu funduszy, czyli zyski w kolejnych, postępujących po sobie okresach (np. miesięcznych). Jeśli dla funduszy akcji polskich te przedziały czasu ustanowimy na 12 miesięcy, to w ciągu ostatnich ponad 12 lat naliczymy ich aż 151. W 109 z nich, czyli w 72,2 proc. przypadków, odnotowano dodatnią stopę zwrotu. Pozostałe 42, czyli 27,8 proc., zakończyło się stratą. Oznacza to ok. 30-proc. prawdopodobieństwo, że inwestycja, trwająca rok, przyniosła stratę. W najlepszym, 12-miesięcznym okresie średnia stopa zwrotu funduszy polskich akcji sięgnęła 67,7 proc., w najsłabszym zaś -54,1 proc.

Podobną częstotliwość występowania strat odnotowalino dla inwestycji dwu- i trzyletnich (odpowiednio 31,7 i 29,9 proc.). Sytuacja pod tym względem poprawiła się dopiero, gdy do porównania weźmie się okresy czteroletnie i dłuższe. Wśród inwestycji, trwających cztery lata, ujemnymi stopami zwrotu zakończyło się nieco ponad 18 proc., a przy pięciu latach ich udział spadł już do zaledwie 2 proc. Przy tym najlepsza, pięciolatka inwestycja zakończyła się zyskiem w wysokości 319 proc., a najgorsza przyniosła stratę rzędu -8 proc.

Przeczytaj również: Czy akcje nieruchomościowe przynoszą zyski?

Począwszy od okresów sześcioletnich, wszystkie kończą się dodatnimi stopami zwrotu. Średni zysk z sześcioletniej inwestycji wyniósł 116,6 proc. (min. 40,5 proc., maks. 312,9 proc.), co oznacza 13,7 proc. średnio w skali roku. W przypadku siedmioletnich okresów średni zysk to 141,8 proc. (min. 26,4 proc., maks. 253,8 proc.), czyli rocznie średnio 15,8 proc.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Ekspert:

Bernard Waszczyk

Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wybierając ryzykowniejszą strategię inwestycyjną, powinniśmy zdecydować się na dłuższy horyzont czasowy.
Wybierając ryzykowniejszą strategię inwestycyjną, powinniśmy zdecydować się na dłuższy horyzont czasowy.

Wynagrodzenia 2020. Rozliczanie płac w praktyce69.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Lirefay

Liferay tworzy oprogramowanie, które pomaga przedsiębiorstwom kreować doświadczenia cyfrowe poprzez komputery, urządzenia mobilne i inne punkty kontaktu. 

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama