REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega transakcja forward towarowy?

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnie mówiąc, forward to transakcja posiadająca kontrakt (liczba i cechy objętych transakcją walorów), cenę (ustaloną na początku transakcji wielkość zapłaty za walory ujęte w kontrakcie), moment wykonania dostawy (w przyszłości od dnia złożenia transakcji), wysokość zaliczki wpłacanej nabywcy przez kupującego (w niektórych typach kontraktów forward zaliczka nie występuje).

W operacji forwardu towarowego jako walory kontraktowe występują dobra fizyczne, a więc posiadające swoją wartość użytkową oraz fizyczne właściwości takie jak waga, wymiary przestrzenne, łatwość transportu (np. łatwiej wozić złom niż pomidory).

REKLAMA

Partnerzy w tej transakcji umawiają się na dostawę określonych towarów w określonym miejscu i czasie, po ustalonej cenie. Każdy kontrakt , określony co do instrumentów kasowych i terminu dostawy, ma swoją cenę rynkową. Jak to się dzieje często na rynku, może ona się co chwila zmieniać, zmiany te będą jednak determinowane przez określone, bieżące wartości następujących czynników: bieżącej ceny spot, bieżącej stopy procentowej, okresu do rozliczenia (umorzenia) kontraktu forward.

Polecamy ABC inwestowania

REKLAMA

Cenę kontraktu rozważmy jako odpowiednik pewnej operacji alternatywnej. Umowa forward dotyczy pewnej dostawy w przyszłości. Alternatywą dla tej operacji jest, w kolejności: pożyczenie pewnej sumy pieniędzy teraz, następnie – kupienie określonych dóbr i trzymanie ich do momentu rozliczenia (płacąc koszty magazynowania), a wreszcie – sprzedanie ich w tym dniu.

Cena uzyskana w powyższy sposób musi być równa cenie forward. Jeśli byłaby np. wyższa, mielibyśmy maszynkę do zarabiania pieniędzy. Ponieważ różnica cen jest znana i pewna, to po prostu moglibyśmy sprzedać znaczną liczbę kontraktów forward, kupić tę samą liczbę kontraktów na spot i bez ryzyka zarobilibyśmy niezłą sumę. Jeżeli zaś cena forward byłaby niższa, każdy kto utrzymywałby pewne zapasy danego dobra, sprzedałby je natychmiast Jednocześnie zapewniłby sobie odtworzenie dotychczasowego zasobu później, dokonując zakupu forward. Ponieważ ten zakup odbyłby się już po niższej cenie, odtworzenie zapasów oznaczałoby zarobienie pieniędzy bez ryzyka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metoda określania ceny na zasadzie porównywania dwu możliwości działania: „kupić teraz i trzymać” versus „kupić forward” nosi nazwę „carrying carry theory” i zakłada:
1) jeśli się zapłaci teraz za dostawę, która nastąpi później (np. za trzy miesiące), oznacza to zamrożenie środków, które – ulokowane np. w papierach skarbowych – przyniosłyby pewien znany z góry zysk; z tego punktu widzenia nabywca forward żąda rekompensaty w postaci niższej ceny tego kontraktu;
2) kto przechowuje towar, jaki ma być w przyszłości dostarczony kontrpartnerowi operacji forward, ponosi koszty magazynowania; z tego punktu widzenia sprzedający forward żąda rekompensaty w postaci wyższej ceny kontraktu.

Przeczytaj również: Rynek obligacji rozkwita – w co warto inwestować?

Jak widać, działają tu dwa przeciwstawne czynniki. Uwzględniając je w algorytmie, przyjmuje się, że w algorytmie ceny forward (F):

  • aktualna cena spot (S) powinna być dyskontowana stopą bez ryzyka (r) na okres do rozliczenia (t),
  • aktualna cena spot powinna być powiększona o koszty magazynowania (s) do okresu rozliczenia (t):

F = S razy ( (1 + s) do potęgi t ) / ( (1 + r) do potęgi t )
gdzie:
F – cena forward, S – cena spot (cena natychmiastowa, która oznacza że data uregulowania transakcji wyznaczona jest na dwa dni później), r – stopa bez ryzyka (np. obligacji skarbowych o tym samym okresie realizacji co transakcję forward), s – relacja rocznych kosztów magazynowania kontraktu do jego ceny spot, t – liczba dni do rozliczenia podzielona przez 365.

Fragment pochodzi z książki „Rynkowe instrumenty finansowe. Wydanie 2010” Andrzeja Sopoćko (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA