REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Które wskaźniki wyprzedzające koniunktury warto śledzić

Marek Arent

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźniki wyprzedzające koniunktury to indeksy łączące w jedno wcześniej publikowane wskaźniki ekonomiczne. Główny ich zadaniem jest informowanie o przyszłych tendencjach w gospodarce. Jednym ze wskaźników są kursy akcji, które odzwierciedlają sytuację w gospodarce w okresie najbliższych 3-9 miesięcy i tym samym są uznawane za jedne z najlepszych. Analitycy Expandera sprawdzili czy i w jaki sposób można wykorzystać inne publikowane wskaźniki wyprzedzające do stworzenia aktywnej strategii inwestycyjnej.

We wcześniej przeprowadzonej i opisanej analizie Expandera wynikało, iż bardzo dobre wyniki przynosiła strategia oparta na wskaźniku wyprzedzającym Composite Leading Indicators (CLI) prezentowanym raz w miesiącu przez OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Jednak jego wadą był fakt, iż dane te są publikowane dopiero od 2006 roku. Jest to zbyt krótki okres aby definitywnie stwierdzić, czy na ich podstawie równie trafnie będzie można inwestować w przyszłości. By wyeliminować wadę krótkiej serii danych, Expander sprawdził jak zachowywałaby się strategia oparta na innych danych makroekonomicznych, które teoretycznie powinny mieć duży wpływ na zachowania indeksów giełdowych i które charakteryzują się dłuższą historią publikacji. Powyższe warunki spełniają dane o dynamice produkcji przemysłowej w Polsce publikowane przez Główny Urząd Statystyczny. Pozwala ona na ocenę poziomu aktywności gospodarczej na długo zanim pojawią się szacunki jej podstawowego miernika, jakim jest produkt krajowy brutto (PKB).

REKLAMA

Zależność pomiędzy dynamiką produkcji przemysłowej r/r a indeksem WIG20

REKLAMA

Warto zauważyć, że nie trzeba czekać na jest dodatnią dynamikę produkcji przemysłowej, aby oczekiwać nadchodzącego ożywienia gospodarki. Pierwszą jaskółką, która zwiastuje poprawę na rynkach jest sytuacja, w której wielkość produkcji ulega jeszcze obniżeniu ale jednocześnie wyhamowuje dynamika spadków. Niestety, w rzeczywistości, wykorzystanie zachodzących prawidłowości jest utrudnione, gdyż dane o produkcji sprzedanej za dany miesiąc publikowane są dopiero w połowie kolejnego miesiąca. W wyniku tak istotnego opóźnienia w czasie dane te już wcześniej zostają zdyskontowane w cenach akcji. Czy zatem istnieje inny sposób, dzięki któremu możliwe byłoby wykorzystanie danych o dynamice produkcji przemysłowej w przygotowaniu aktywnej strategii inwestycyjnej?

Jednym ze sposobów poradzenia sobie z tym problemem jest wykorzystanie wskaźników wyprzedzających, czyli takich, które mają za zadanie prognozować przyszłe trendy w gospodarce. Jednym z nich jest wskaźnik Markit PMI. Jest on obliczany na podstawie przeprowadzanej wśród kadry kierowniczej przedsiębiorstw ankiety, która bada zmiany produkcji, nowych zamówień, czy stanu zapasów. Z tego powodu trendy koniunktury w sektorze przemysłowym uwidaczniane są w nich szybciej niż w oficjalnych danych o produkcji przemysłowej. Wskaźnik PMI może kształtować się w przedziale od 0 do 100 pkt., przy czym wielkość powyżej 50 pkt oznacza poprawę, a spadek indeksu poniżej tej wartości – pogorszenie w przemyśle.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Indeks PMI w górę, inflacja w dół

REKLAMA

Na koniunkturę na giełdzie wpływają nie tylko dane makroekonomiczne, ale w dużym stopniu również nastroje inwestorów. By uwzględnić je w prezentowanej strategii, do analizy zostały również wykorzystane informacje dotyczące struktury aktywów w portfelu Otwartych Funduszy Emerytalnych (OFE). Dane o zaangażowaniu OFE w akcje są swoistym barometrem nastrojów na giełdzie. Z przeprowadzonej analizy wynika, że jeżeli udział ten jest na historycznie niskich poziomach, wzrasta prawdopodobieństwo, że giełda jest już bliska wyczerpania trendu spadkowego, jeśli zaś jest wysoki – oznacza to zapowiedź, że pozostaje coraz mniej nowych środków na dokupowanie drogich już akcji. Przedstawiona w dalszej części tekstu strategia została wzbogacona również o proste narzędzie analizy trendu, czyli 6-miesięczne średnie kroczące PMI oraz udziału akcji w OFE, dzięki którym zostanie wyeliminowana część błędnych sygnałów .

Opisywana strategia zakłada zakup funduszu akcji lub funduszu obligacji w zależności od położenia badanych wskaźników względem ich średniej. Gdy odczyty wskaźników są powyżej średnich, oznaczać to będzie utrzymywanie w portfelu funduszy akcyjnych kosztem funduszy obligacji. W odmiennej sytuacji – udziały funduszy w portfelu zostaną przetransferowane do funduszy dłużnych. Co ważne, zmiany pozycji następują dopiero wówczas gdy obydwa wskaźniki zmienią położenie względem swojej średniej. Na potrzeby analizy jako reprezentantów wyników funduszy inwestycyjnych wybrano te same podmioty, które zostały wykorzystane podczas opisywania poprzedniej strategii - opartej na wskaźniku CLI. W związku z tym jako wyniki funduszy akcyjnych zostały przyjęte wartości jednostek Arka BZ WBK Akcji Fundusz Inwestycyjny Otwarty (Arka Akcji), a funduszy dłużnych – Pioneer Obligacji Fundusz Inwestycyjny Otwarty (Pioneer Obligacji). Strategie aktywne wymagają wielu zmian w portfelu inwestycyjnym, zatem by zwiększyć ich efektywność podatkową i kosztową, dla wyliczeń zostało przyjęte, iż fundusze te „opakowane” są w ubezpieczenie na życie (rozwiązanie oparte o Ubezpieczeniowe Fundusze Kapitałowe – UFK), od których pobierana jest dodatkowa opłata za zarządzanie w wysokości 2% w skali roku. Dzięki takiemu rozwiązaniu zostaje odroczony podatek od zysków kapitałowych do czasu zakończenia inwestycji, a w trakcie jej trwania zyski i straty są między sobą kompensowane.

Polecamy: Rodzaje funduszy

Sygnały kupna funduszy akcji i funduszy obligacji na podstawie strategii

Poddany analizie system, w początkowych latach generował sygnał utrzymywania w portfelu funduszy obligacji, dzięki czemu udało się łagodniej przetrwać bessę, rozpoczętą w marcu 2000 roku. System oparty na wskaźniku PMI oraz aktywach OFE dość dobrze poradził sobie podczas hossy z lat 2003-2007, gdzie przez większość wspomnianego czasu środki ulokowane byłby w funduszu Arka Akcji. Jednak błędny sygnał od połowy 2004 do połowy 2005 roku zmniejszył możliwe do osiągnięcia zyski przetrzymując środki na funduszu obligacji. Skonstruowana na takich zasadach strategia całkiem dobrze poradziła sobie z ochroną kapitału podczas bessy z 2008 roku, informując jeszcze pod koniec 2007 roku o konieczności przeniesienia środków do funduszy obligacji. Wcześnie odczytany został również początek obecnej hossy, zapoczątkowanej w 2009 roku.

Teoretyczny wynik strategii (linia kapitału) na tle indeksu WIG

Wynik testu przeprowadzonego na podstawie danych historycznych od połowy 2000 roku do lipca 2010 dla tak opracowanej strategii to 329,9%. Po uwzględnieniu zapłaty podatku od zysków kapitałowych na koniec inwestycji 267%. Daje to średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 13,9% netto (15,3% przed podatkiem) . W tym samym czasie indeks WIG wzrósł o 106%, czyli 7,5% średniorocznie. Generowane sygnały systemu pozwalały na pozostawanie poza rynkiem akcji przez większość bessy. Natomiast w chwili poprawy sentymentu na rynku papierów udziałowych przewidywała wejścia na rynek akcji, ale zdarzały się również niekiedy przedwczesne jak i opóźnione zamiany. W strategiach aktywnych błędne sygnały są jednak nieuniknione, dlatego tak konieczna jest konsekwencja w działaniu.

Choć wynik strategii opartej na PMI i aktywach OFE prezentuje się gorzej niż zaprezentowana w wcześniej opublikowanym raporcie dotyczącym strategii opartej na CLI, to należy jednak pamiętać, iż w tamtym przypadku znana była wyłącznie czteroletnia historia danych, która jest dosyć krótką w kontekście cykli giełdowych, więc nie ma też statystycznie istotnego dowodu, że będzie zachowywała się również dobrze w przyszłości. Strategii opartej na wskaźniku PMI i aktywach OFE udaje się pobić indeks WIG, nawet jeśli uwzględnimy 10-letni okres inwestycji. Dlatego jeśli przedkładamy inwestowanie aktywne nad pasywnym to warto dodać powyższe wskaźniki do arsenału obserwowanych danych, gdyż mogą być dla nas pomocne przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA