REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady horyzontalne w działaniach promocyjnych EFS – część II

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Zasady horyzontalne w działaniach promocyjnych EFS
Zasady horyzontalne w działaniach promocyjnych EFS
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W poprzedniej części artykułu uwagę poświeciłem urzeczywistnianiu w projektach unijnych zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Napisałem dlaczego tak ważne jest urzeczywistnianie tej zasady, zwłaszcza w kontekście wdrażania projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zasadzie tej poświęcono dotychczas najwięcej uwagi w publicystyce, tym ni mniej musimy pamiętać, że realizowane projekty powinny przyczyniać się także do innych zasad horyzontalnych. Jakich? O tym w tej części artykułu.

Rozwój lokalny

Z pozoru temat jakby mniej ważny. Niejedna osoba, która zamierza zrealizować projekt EFS zada sobie pytanie czy oby na pewno mnie to dotyczy? Projekty unijne powinny rozwiązywać problemy danego regionu i danej społeczności. Nie powinny być realizowane same dla siebie, czy dla poprawienia statystyk w wydatkowaniu środków unijnych. Powinny być ukierunkowane na ludzi i ich rozwój. Kluczem do poznania potrzeb i problemów lokalnych społeczeństw jest współpraca z nimi. Projekty, w tym współfinansowane ze środków unijnych mogą pomóc w zwiększeniu zaangażowania ludzi w realizację lokalnych inicjatyw. Mogą pomóc w rozwiązywaniu konkretnych problemów występujących na rynku pracy, w obszarze edukacji

REKLAMA

Społeczeństwo informacyjne

REKLAMA

Realizacja tej zasady ma istotne znaczenie dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, gdzie komputer i sieć komputerowa stanowi podstawowe źródło wiedzy o otaczającym nas świecie. Przedkładając to na język funduszy unijnych, starajmy się zapewnić w uczestnikom naszych projektów dostęp do najlepszej technologii, przez co można rozumieć dostęp do nowoczesnych komputerów, oprogramowania komputerowego, Internetu. Oczywiście powyższa zasada powinna być wdrażana racjonalnie w zależności od zakresu czy przedmiotu szkolenia. 

Przykładem realizacji zasady rozwoju społeczeństwa informacyjnego w projektach unijnych może być np. zamieszczanie wszystkich materiałów, np. szkoleniowych na nośnikach elektronicznych lub w Internecie. Oszczędności z tytułu ograniczonej ilości zużytego papieru bywają nieocenione. 

Porównaj: Dotacje unijne na szkolenia i doradztwo

Równość szans

Wdrożenie tej unijnej zasady może polegać na zapewnieniu sprawiedliwego i niedyskryminacyjnego dostępu do wiedzy, informacji i zatrudnienia. Krokiem urzeczywistniającym tą ideę jest likwidacja wszelkich barier natury finansowej, społecznej, psychologicznej, które uniemożliwiają lub utrudniają udział w życiu społecznym i gospodarczym. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki szczególnie wspierane będą inicjatywy mające na celu poprawę sytuacji na rynku pracy oraz integrację osób z otoczeniem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Umowy w firmie

Przygotowując projekt unijny musimy pamiętać, że w grupie jego odbiorców mogą pojawić się osoby ze specjalnymi potrzebami np. niepełnosprawne fizycznie lub intelektualnie. W związku z tym, nasze działania powinny być dla nich dostępne i nie możemy świadomie czy nieświadomie przyczyniać się do wykluczenia kogokolwiek.

Organizując szkolenie zadbajmy o to, aby lokalizacja były dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych jak również dogodna dla osób korzystających z komunikacji publicznej.

Zrównoważony rozwój

Realizacja projektów współfinansowanych ze środków unijnych powinna odbywać się przy poszanowaniu czynnika społecznego, gospodarczego i ekologicznego. Wnioskodawca powinien zadbać o równowagę pomiędzy nimi. Nasze projekty powinny budzić świadomość społeczność w zakresie odpowiedzialności za środowisko naturalne, przekazywać informacje w jaki sposób i w jakim zakresie realizowane przedsięwzięcie wpływa na otoczenie. 

Przykładem realizacji zasady zrównoważonego rozwoju może być stosowanie podczas realizacji projektu papieru pochodzącego z recyklingu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA